باید در جنگ تمدنی هویت نخبگانی خود را حفظ کنیم/ جایزه البرز فرصت شناسایی نخبگان دانش‌آموزی را فراهم کرده است

مرادصحرایی با بیان اینکه امروز جنگ بر سر تمدن و قدرت تمدنی است، گفت: در این جنگ باید بکوشیم هویت نخبگانی خود را حفظ کنیم؛ جایزه البرز که به نوعی نوبل ایرانی و متکی به سنت وقف است می‌تواند در این باره راهگشا باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، شصت و یکمین جایزه البرز در بخش دانش‌آموزی همراه با تجلیل از برگزیدگان صبح امروز (دوشنبه، ۱۵ آبان ماه) در سالن همایش های هتل ارم برگزار شد.

در این همایش، رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش هر کشوری سیمای آینده آن کشور است، گفت: اقتصاد، فرهنگ، جامعه و قدرت هر کشوری از آموزش و پرورش آن کشور قابل مشاهده است و جمعی که امروز در این همایش حضور دارد، تصویری امیدبخش از آینده کشور ما است.

صحرایی با اشاره به اهمیت وقف در کشور بیان کرد: مقام معظم رهبری در اهمیت جایگاه نخبگان در کشور فرمودند در شناسایی، کشف، هدایت، ساماندهی و شنیدن صحبت های نخبگان و پیگیری مشکلات آنها شب و روز نشناسید و فرمودند بنده تا زمانی که نفس دارم در حمایت از نخبگان تلاش خواهم کرد.

وی افزود: دو و نیم تا سه درصد جمعیت هر کشوری را نخبگان آن جامعه تشکیل می دهند و نخبگان از موتورهای پیشران هر کشوری هستند و بی دلیل نیست که کشورهای غربی به دنبال جذب نخبگان کشورها هستند.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: همه کشورها باید برای حفظ نخبگان خود تلاش کنند. امروز برنامه آمریکا و غرب ناامید کردن نخبگان با شعار نمی توانید و نمی شود، است.

صحرایی بیان کرد: امروز شکاف نسلی به زیر ۱۰ سال رسیده است و ما باید معلمانی که نسل جدید را می شناسند، جذب کنیم. برخی از ما خرده می گیرند که چرا شرایط جذب در دانشگاه فرهنگیان زیر ۲۴ سال است و ما باید بگوییم که با توجه به شکاف نسلی باید معلمانی را که جوان و به روز هستند، جذب کنیم.

وی با اشاره به شکاف ادراکی بین والدین و فرزندان گفت: این یک حقیقت انکارناپذیر است و موضوع درک دانش آموزان و همچنین آموزش معلمان موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: با توجه به تحولات روز در آینده بسیاری از مشاغلی که امروز هستند، نخواهند بود و ما برای گذر جمعی از این تحولات سریع دنیا نیازمند نشاط و کار گروهی هستیم.

صحرایی رقابت رسانه ای را از دیگر موضوعات مهم دانست و گفت: مسئله امروز، جنگ روایت ها است نه جنگ اصالت ها. در شرایطی که هوش مصنوعی سبب تحول در نظام تعلیم و تربیت می شود باید بدانیم ما چقدر آمادگی برای این تحولات داریم.

وی از نخبگان جامعه خواست که به عنوان حلقه واسطه میان نسل ها نقش خود را به خوبی ایفا کنند زیرا تحولات سریع و عمیق و بحث رقابت در دنیای امروز مطرح است.

وی با بیان اینکه در عصر کنونی رقابت ها بر سر تمدن ها است، تصریح کرد: به ادعای بسیاری از آینده پژوهان رقابت آینده درباره مسائل اقتصادی نیست بلکه رقابت بر بحث تمدن است و هر کس در تحولات تمدنی جایگاه پیدا نکند از رقابت باز می ماند چرا که امروز غرب و آمریکا به دنبال آن است که هویت ملی نخبگان را به بهانه هویت بین المللی از آنها بگیرند.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امروز لازم است دانش آموزان بنا بر گفته بزرگان تاریخ کشورشان را مطالعه کنند زیرا کسی که تاریخ می خواند در رقابت روایت ها بازنده نیست. در رقابت پیش رو نقش خانواده، نظام تعلیم و تربیت نیز نقش مهمی است. در همین راستا در سند بنیادین تحول که یکی از سرمایه های کشور ما است به طور جدی به بحث جستجوگری و خلاقیت دانش آموزان توجه شده است و کسانی که این سند را تدوین کرده اند بحث رقابت تمدنی را مورد توجه قرار داده اند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: امروز از طاغوت و افرادی که در آن دوره مسئولیت داشتند، نامی بر جای نمانده است اما نام البرز در تاریخ ماندگار است. معرفی این بزرگان از طریق سازمان اوقاف و امور خیریه یک تکلیف است و برگزاری جایزه البرز یک نوبل ایرانی است که تلاش دارد نخبگان دانش آموز را شناسایی کند.

وزیر آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: ما می توانیم در اصالت و رقابت جایزه البرز را بین المللی کنیم و کسانی که برای اعتلای ایران در کشورهای دیگر تلاش دارند در این زمینه به ما کمک کنند.

کد خبر 1732203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha