نسل جدید در خواب غفلت از نماز جماعت صبح

خواندن نماز صبح مهم است اما اقامه کردن آن با جماعت در مساجد حال و هوای بهتری دارد و ثواب آن را چند برابر می کند اما متاسفانه مردم به خصوص نسل جدید کمتر به این موضوع توجه می کنند تا برای اقامه نماز صبح از خواب خوش برخیزند و به مسجد بروند.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ زینب روحانی مقدم- صبح، طلوع زندگی است، طلوعی که می تواند همراه با رایحه خوش نماز باشد و زندگی را دوباره معنا بخشد و به انسان توان و روحیه ای دل انگیز دهد که روزش را به خوشی سپری کند.

نماز صبح یکی از واجباتی است که نه تنها خواندنش ثواب بسیاری به همراه دارد بلکه سبب می شود تا بتوانیم یکی ار بهترین های خلقت و معجزات خداوند یعنی طلوع خورشید را ببینیم که چگونه نور امید و ایمان، تاریکی و سیاهی شب را کنار می زند.

خواندن نماز صبح مهم است اما اقامه کردن آن با جماعت در مساجد حال و هوای بهتری دارد و ثواب آن را چند برابر می کند اما متاسفانه در جامعه کمتر به این موضوع توجه می شود تا برای اقامه نماز صبح از خواب خوش برخیزیم و به مسجد برویم.

جالب است بدانید که نتایج تحقیقات علمای مرکز پژوهش های ملی در مصر نشان می دهد که خواندن نماز صبح در زمان خود باعث فعالسازی در عملکرد سلول های جسم انسان می شود و از تقسیم آن به صورت تنها و انفرادی که به تشکیل غده ها و تومورهای سرطانی می انجامد، جلوگیری می کند.

نتیجه تحقیقات نشان داده است که خواب نباید از چهار ساعت طولانی تر شود و بعد از این مدت باید یک حرکت ورزشی ۱۵ دقیقه ای انجام داد و این امری است که نماز صبح با آن محقق می شود.

نسل جدید در خواب غفلت از نماز جماعت صبح

*آثار و اهمیت نماز جماعت

حضور در نماز جماعت، خاص یک منطقه نیست. انسان در هر جا که باشد، خوب است به فکر نماز جماعت و حضور در آن و تشویق دیگران باشد و در باب فضیلت و آثار نماز جماعت روایات بسیاری وجود داردکه به احادیثی اشاره می کنیم.

از رسول خدا(ص)نقل شده که: «من سمع النداء فلم یجبه من غیرعلة فلا صلاة له؛ نماز کسی که صدای اذان را بشنود و بی دلیل، در نماز جماعت مسلمانان شرکت نکند، ارزشی ندارد.»

در زمان پیامبر(ص) هرگاه افراد نماز جماعت کم می شدند، آن حضرت به جستجو و تفقد از افراد می پرداخت و می فرمود: شرکت در نماز صبح و عشاء، بر منافقان از هر چیز سنگین تر است».

رسول خدا(ص) درباره اهمیت برگزاری نماز جماعت صبح در حدیث دیگری فرموده است: لان اصلی الصبح فی جماعة احب الی من ان اصلی لیلتی حتی اصبح؛ اگر نماز صبح را به جماعت بخوانم، در نظرم محبوب تر ازعبادت و شب زنده داری تا صبح است.»

امیر المومنین علی (علیه السلام)نیز در خصوص اهمیت برگزاری نماز جماعت صبح فرمودند: کسی که نماز صبحش را به جماعت بخواند نمازش در میان نماز نیکان بالا می‌رود وآن روز در جرگه پارسایان نوشته می شود.»

1394/02/23/IMG23042961.jpg

*عطردل انگیز حضور در نماز جماعت صبح

نزدیک اذان صبح است تصمیم می گیریم تا به یکی از مساجد شهر بیرجند برویم و این توفیق حاصل شد تا در نماز جماعت صبح شرکت کنیم و از وضعیت و میزان حضور مردم در نماز جماعت صبح بیشتر بدانیم.

هنوز پرده سیاه شب خیمه افکنده است و هوای سرد و دل انگیز پاییزی صورتمان را نوازش می دهد، چه سکوت زیبایی بر کوچه های شهر حاکم شده و خیری از آن هیاهو و شلوغی های روز نیست، هر قدمی که بر می داریم آرامش بیشتری را حس می کنیم.

صدای زیبای اذان از بلندگوی مسجد طنین انداز می شود و سکوت شب را می شکند و این صدا چه زیبا نویدبخش روزی دوباره برای زندگی و امید است و دل و جان مان را به صدای خوش اذان گوش می سپاریم و با هر قدم خودمان را همراه با بهترین آواز دنیا می کنیم.

از کوچه پس کوچه های محله چند نفر از اهالی که سن و سالی دارند و روزگار بسیاری پشت سر گذاشته اند به جمع کسانی می پیوندند که به سوی نماز جماعت صبح می شتابند، نزدیک مسجد می رسیم انوار سبز مسجد انگار آرامش را در ابتدای ورود به انسان هدیه می بخشد.

به قسمت بانوان می روم و پرده میان آقایان و بانوان را کمی کنار می زنم و می بینم که امام جماعت زودتر از همه در مسجد حاضر شده و مشغول به گفتن ذکر است و افرادی به اندازه انگشت های دست پشت سرش می ایستند تا خود را آماده اقامه نماز صبح به صورت جماعت کنند.

نماز جماعت صبح که آغاز می شود آرامش خاصی را حس می کنم انگار در این زمان و مکان حضور ندارم و جایی هستم که بهتر و بالاتر از بهشت است و عطر دل انگیز نماز صبح را با تمام وجودم احساس می کنم و بعد از اقامه نماز صبح آن هم به جماعت در دل آرزو دارم که باری دیگر توفیق حضور در بین خوبان داشته باشم و این حس را دوباره با دل و جانم مأنوس کنم.

1394/02/23/IMG23042287.jpg

*لزوم بیان برکات نماز جماعت صبح برای نسل جدید

پس از پایان اقامه نماز صبح به سراغ تعدادی از افرادی می روم که در نماز جماعت صبح حضور یافته اند و از خواب ناز و خوش خود گذشته اند. آقای حسینی یکی از شهروندان بیرجندی است که در نماز جماعت صبح حضور یافته در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: از همان نوجوانی به همراه پدرم برای اقامه نماز حتی نماز صبح به مسجد می آمدم و اکنون هم که ۶۵ سال سن دارم شرکت در نماز جماعت صبح را اولویت خود می دانم.

وی ادامه داد: اقامه نماز صبح به صورت جماعت برایم تاکنون بسیار بابرکت بوده است و شاهد افزایش روزی در زندگی ام بوده ام و این سلامت جسم و روح را از برکات اقامه نماز جماعت به خصوص نماز صبح می دانم.

حسینی در خصوص علت حضور کم نسل جدید در نماز جماعت صبح گفت: متاسفانه نسل جدید کمتر در نماز جماعت حتی نماز صبح حضور می یابند به این دلیل که ما برای آنان اهمیت و برکات نماز جماعت را بیان نکرده ایم.

این شهروند بیرجندی عنوان کرد: ای کاش والدین بیشتر از گذشته به نماز فرزندان خود اهمیت دهند و آنان را با مساجد مأنوس کنند چرا که دشمن خواب خوبی برای فرزندان ما ندیده است.

*امید، نشاط، ایمان، اخلاق؛مهم ترین آثار و برکات نماز جماعت صبح

طاهره خانم یکی از بانوان بیرجندی که حدود ۵۰ سال از عمرش گذشته است هم در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: حدود ۳۰ سال از ازدواجم می گذرد و طی این مدت هر روز صبح با همسرم به مسجد می آیم تا در نماز جماعت شرکت کنم.

وی در ادامه عنوان کرد: فرزندانم برای نماز صبح بیدار می شوند اما برخی از اوقات به مسجد نمی آیند با اینکه برای آنان از برکات و آثار نماز جماعت صبح بسیار گفته ام.

طاهره خانم در خصوص تاثیر نماز جماعت صبح بر زندگی اش گفت: خداوند به برکت نماز صبح، رزق و روزی مان را چند برابر کرده است و سبب شده تا ایمان و اخلاق در خانواده مان تقویت شود.

وی در پایان بیان کرد: حضور در مسجد برای اقامه نماز جماعت صبح می تواند سبب افزایش نشاط و ایمان و امید در زندگی شود و ای کاش نسل جدید قدر لحظات طلایی خودشان را بدانند و این فرصت ها را از دست ندهند.

*اثر اقامه نماز صبح به جماعت بر تقویت روحیه فردی و جمعی

با توجه به اینکه در بسیاری از مساجد خراسان جنوبی به خصوص شهرستان بیرجند شاهد اقامه نماز صبح به جماعت نیستیم به سراغ حجت الاسلام امین مطهری مقدم-مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی- رفتیم. وی در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: برگزاری نماز صبح به جماعت روحیه نشاط و کارآیی را در فرد را ارتقاء می بخشد و قدرت تفکر و اندیشه نمازگزار را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: اقامه نماز صبح به جماعت در تقویت روحیه فردی و جمعی مؤثر است و تشریح ارزش‌های اقامه نماز صبح به جماعت راهکاری برای فراگیر کردن آن محسوب می شود و برپایی نماز صبح به جماعت، توسعه جامعه را در پی خواهد داشت.

حجت الاسلام مطهری مقدم در ادامه بیان کرد: اقامه نماز صبح به جماعت، نیازهای روحی و روانی انسان را تأمین می کند و اقامه نماز صبح به جماعت، پاکی و صفای باطن را در پی دارد.

*نقش مسئولان‌، رسانه ها و ائمه جماعات در فرهنگ سازی اقامه نماز جماعت صبح

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی با بیان اینکه مسئولان‌ و رسانه های مختلف می‌توانند با ارائه و بیان دستاوردها و ارزش‌های فردی، معنوی، فکری، روحی و اجتماعی برگزاری نماز صبح به جماعت، طیف وسیعی را به این امر جلب کنند، افزود: فرهنگ سازی مناسبی در راستای برگزاری نماز صبح به جماعت ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: چنانچه مسئولان‌ در این خصوص موفق عمل کنند، می‌توان شرایطی را ایجاد کرد که ضمن برگزاری این فریضه عبادی به جماعت، عموم افراد جامعه از خیرات و برکات آن بهرهمند شوند و جامعه‌ای با نشاط و سالم داشته باشیم.

حجت الاسلام مطهری مقدم درخصوص وظیفه مهم ائمه جماعات برای فرهنگ سازی در راستای اقامه نماز صبح به جماعت گفت: چنانچه ائمه جماعات نماز را در مسجد اقامه کنند، زمینه برای حضور دیگر افراد نیز فراهم خواهد شد و برای اینکه، برگزاری نماز صبح به جماعت، فراگیر شود و اقشار مختلف مردم توجه بیشتری به آن داشته باشند، می بایست اطلاع رسانی دقیقی در این راستا صورت گرفته و فرهنگ‌سازی دقیق و صحیح انجام شود.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی با بیان اینکه ارزش‌ها و فضیلت‌های برپایی نماز صبح به جماعت باید برای عموم تشریح و تبیین شود، ادامه داد: به این دلیل که درک این موقعیت استثنایی و تأثیرات ارزشمند آن بر روحیه فردی و اجتماعی، بهترین راهکار برای فراگیر کردن اقامه نماز صبح به جماعت است.

وی در ادامه گفت: ائمه جماعات و همچنین نمازگزارانی که نماز صبح را در مساجد و به جماعت اقامه می‌کنند، می‌بایست به درستی تشویق شوند تا زمینه حضور هر چه گسترده تر اقشار مختلف مردم در این حرکت عبادی و معنوی فراهم شود.

حجت الاسلام مطهری مقدم بیان کرد: برگزاری ویژه برنامه های خاص و تشویق و ترغیب ارزشمند ائمه جماعات به برپایی نماز صبح در مساجد یکی از راهکارهای فرهنگ سازی در این زمینه است.

وی ادامه داد: افزایش حضور مردم به منظور اقامه نماز به جماعت، ارتباط مستقیمی با رفتار، برخورد و منش ائمه جماعات دارد و چنانچه این گروه از عملکرد و اخلاق و رفتار مناسبی برخودار باشند، گروه‌های مختلف مردم را جلب و جذب و راغب به اقامه نماز در مساجد خواهند کرد.

*راهکارهای جدب جوانان به مساجد

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی در خصوص راهکارهای جذب جوانان به مساجد جهت حضور در نماز جماعت صبح گفت: توجه بیشتر به وضعیت ظاهری و زیباسازی مسجدو تشکیل و تقویت کتابخانه های مسجد، برگزاری مسابقه های متنوع حول کتاب‌های مذهبی مناسب از جمله این راهکارها است.

وی در ادامه بیان کرد: دقت در انتخاب امام جماعت به خصوص از لحاظ ویژگی‌های اخلاقی و عملکردی، توجه بیشتر امامان جماعت به طولانی‌ نشدن نمازهای جماعت به خصوص هنگام حضور نسل جوان و به کارگیری هیئت امنای صاحب ابتکار و خلاقیت تا بتوانند با برنامه‌ریزیی های متنوع افراد را به مسجد جذب کنند از جمله دیگر این راهکارها محسوب می شود.

حجت الاسلام مطهری مقدم ادامه داد: برای جذب نسل جدید باید انجام تبلیغات مناسب و منطقی و پرهیز از برخوردهای تند و خشن را در دستور کار قرار داد و فعال کردن کانون فرهنگی هنری مستقر در مسجد و متنوع کردن برنامه‌های آن در دستور کار قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: جهت جذب جوانان به مساجد باید موضوعاتی همچون تلاش برای احیای کارکردهای مختلف مساجد با برنامه‌ریزی کلان و تقویت مسجد از نظر امکانات مانند رسیدگی به ساختمان مسجد و نظافت آن و تامین تجهیزات و امکانات گرمایی و سرمایی در دستور کار قرار گیرد.

*علل عدم برگزاری نماز جماعت صبح در مساجد خاوران

وی با بیان اینکه در ۳۲۰ مسجد خراسان جنوبی نماز جماعت صبح اقامه می شود، گفت: فرهنگ نماز جماعت صبح در نزد مردم گسترش نیافته است و مردم به اهمیت و ارزش نماز صبح آشنا نیستند و شناخت لازم را ندارند و تبلیغات و اطلاع‌رسانی درباره نماز صبح بسیار ضعیف است.

حجت الاسلام مطهری مقدم ادامه داد: خستگی کار روزانه مردم، فاصله بین نماز صبح و شروع فعالیت روزانه، ایجاد فاصله بین روحانیون و مردم، نبودن هیئت امنای فعال در مساجد و بی توجه بودن مسئولان‌ نسبت به نماز جماعت صبح از دیگر علل عدم برگزاری نماز جماعت صبح در مساجد است.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی با بیان اینکه باور قلبی در نزد مردم بر اهمیت نماز جماعت صبح ضعیف است، افزود: اشتغال مردم به امور دنیویی و مالی که بیشترین انرژی صرف تأمین معاش می‌شود از جمله دیگر علل عدم حضور در نماز جماعت صبح است و فرهنگ نماز جماعت صبح همه گیر نشده است و مردم فکر می‌کنند که نماز خواندن در خانه کفایت می‌کند.

وی در ادامه گفت: از دیگر علل این موضوع می توان به عادات به شب‌نشینی و دیدن برنامه‌های تلویزیونی، مشکلات خادمان مساجد و بیدار نشدن آن‌ها برای اذان صبح اشاره کرد.

حجت الاسلام مطهری مقدم با بیان اینکه بعضی از مساجد برنامه‌ای برای اجرای نماز صبح ندارند، افزود: معمولا ًصبح‌ها درب بعضی مساجد باز نیست و در بیشتر مساجد اذان صبح گفته نمی‌شود و در صبح درب بعضی از مساجد قفل است و بعضی از امام جماعت‌ها در امر نماز جماعت صبح کوتاهی می کنند و تأکید ائمه جمعه برای نماز جماعت صبح کافی نیست.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی در پایان عنوان کرد: در بعضی از مساجد امام جماعت وجود ندارد و فرهنگ نماز جماعت صبح در جامعه ما نهادینه نشده است و بیشتر مردم چند شغله هستند و به دلیل مشکلات مالی ناچار به کسب درآمد بیشتر هستند و همین امر موجب خستگی شبانه آنان می‌شود.

کد خبر 1732313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha