میانبرهای تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی

تنی چند از مدیران مراکز و موسسات قرآنی با اشاره به راهکارهای تحقق تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی عنوان کردند که این هدف مهم نیازمند همکاری و فعالیت همه‌جانبه دستگاه‌ها و نهادها است.

 به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی از جمله یکی از مهمترین منویات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) است که به ویژه در طول دو سال اخیر مورد تاکید ایشان بوده است به طوری که در اولین روز ماه مبارک رمضان در محفل نورانی انس با قرآن در سال ۱۴۰۱ فرمودند: «تبدیل مساجد در هر محله به پایگاه‌های قرآنی و تعامل و ارتباط با مساجد دیگر آن محله و تشکیل جلسات و مسابقات قرآنی در بین آنها، بهترین مشوّق برای وارد شدن نوجوانان و جوانان به وادی قرآن و بخصوص تربیت حافظان قرآن است»، ایشان همچنین افرودند: «راه تربیت ۱۰ میلیون حافظ که چند سال قبل مطرح کردیم، وارد کردن نوجوانان به عرصه فعالیت‌های قرآنی است که اینگونه طرح‌ها می‌تواند به تحقق آن کمک کند».

خبرگزاری شبستان در راستای بررسی راه‌های تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی با تنی چند از مدیران مراکز و موسسات قرآنی گفت وگو کرده است تا نگاه آنها را در مورد راهکارهای تحقق این مساله جویا شود. در ادامه حاصل نظرات این افراد را می‌خوانید:

«مهدی سیفی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، با تاکید بر اینکه دستگاه‌های مجری در امر قرآن باید توجه بسیار نسبت به فعال کردن ظرفیت‌های قرآنی خود در عرصه‌های مختلف داشته باشند، اظهار کرد: اکنون دو سال از بیانات مقام معظم رهبری در مورد تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی می‌گذرد اما آنچنان که باید و شاید این رویکرد محقق نشده است.

دبیر شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران ادامه داد: البته شهرداری تهران از همان ابتدای بیانات معظم‌له، خود را موظف کرد که به کمک دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که در حال اجرا و ساماندهی این امر هستند بروند که در این عرصه به طور خاص معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری و شورای عالی قرآن در ۳۵۲ محله و به همین تعداد مسجد ذیل طرح «آرمان» وارد میدان شد و این مساجد را احصا کرد به طوری که اکنون پایگاه‌های قرآنی در قالبی که اشاره شد در محلات در حال شکل‌گیری هستند.

وی با بیان اینکه ما در شهرداری تهران ارتباط خوبی با موسسات و تشکل‌های قرآنی شهر تهران داریم، تصریح کرد: اتفاقا با موسسات موفق برای تشکیل پایگاه‌ها و خانه‌های قرآن و همچنین سرای محلات در تعامل هستیم و به زودی قرار است که همکاری گسترده‌ای در مقیاس محلات به کمک موسسات داشته باشیم که به نظر من نقش اصلی را موسساتی که در کف محلات فعالیت دارند می‌توانند ایفا کنند، ضمن اینکه تجربه ثابت کرده است که این موسسات خروجی خوبی را در اجرای کلان‌پروژه‌ها داشته‌اند.

میانبرهای تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی

سیفی افزود: ما در شهرداری تهران تشکیل شورای قرآنی و همچنین تشکیل دارالقرآن‌های مرکزی مناطق، احیای خانه‌های قرآن ۳۵۲ سرای محله را داشتیم که در اضلاع مسجد، مدرسه، منزل و محله تعریف شد و در واقع این چهار نقطه را مورد توجه قرار دادیم و امیدواریم که ذیل این اقدامات پایگاه‌های قرآنی محله با محوریت مسجد از قرآن متنعم شوند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از مباحث خود در مورد نقش کانون‌های مساجد در راستای تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی گفت: به نظر می رسد کانون‌ها با توجه به گستره فعالیتی که در سراسر کشور دارند و از سوی دیگر با در نظر گرفتن مخاطبان نوجوان، می توانند در راستای تحقق امر مذکور موثر باشند و به روند کار سرعت ببخشند.

اما در ادامه و با هدف بررسی فعالیت‌های شبکه قرآن و معارف سیما در راستای تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی، جذب نسل جوان به مسجد و اساسا تحقق منویات مقام معظم رهبری با حجت‌الاسلام والمسلمین «حسین نطنزی» گفت وگویی داشتیم.

وی به عنوان قائم مقام مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به یکی از مشکلاتی که منجر به عدم تحقق تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی شده است، بیان کرد: مساله این است که ما نتوانستیم در سطح جامعه مسجد را محور فعالیت‌های اجتماعی قرار دهیم؛ در حالی که اگر این هدف مهم به منصه ظهور برسد تمامی نهادها و مراکز فعال در امر مسجد اعم از بسیج و کانون های مساجد می توانند بیش از پیش در فعالیت های مسجدی حضور یافته و زمینه را برای شکوفایی این عرصه فراهم کنند.

نطنزی در ادامه گفت: باید به این مساله توجه کنیم مسجدی تاثیرگذار است که در طول روز به روی مردم باز باشد یعنی از صبح تا شب؛ نَه اینکه صبح باز نباشد و تازه در نوبت‌های بعد نیز بلافاصله پس از اقامه نماز بسته شود، اما در حال حاضر کمتر مسجدی این رویکرد را دارد و من تصور می‌کنم آن مجموعه‌هایی که مسئولیت سازماندهی مسجد را دارند درست عمل نکردند یا ظرفیت مساجد را نشناختند که امروز در مورد مولفه‌ای چون فعالیت‌های قرآنی که عملا مسجد اصلی‌ترین جایگاه تحقق آن است دچار ضعف شده ایم یا آنگونه که انتظار می‌رفت عمل نکرده ایم.

میانبرهای تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی

قائم مقام مدیر شبکه قرآن و معارف سیما افزود: نتیجه نشناختن این ظرفیت‌ها آن است که مکان مقدسی چون مسجد به عنوان بزرگترین و تاثیرگذارترین ظرفیت جمهوری اسلامی، نتواند آنگونه که باید نقش آفرین باشد؛ البته در این میان ارکان مسجد از جمله کانون‌های فرهنگی هنری به عنوان بخش زنده و فعال باید بتوانند فعالیت تاثیرگذار داشته باشند و به ویژه بتوانند با نسل جوان ارتباط برقرار کنند.

حجت الاسلام نطنزی با اشاره به نقش بی بدیل امام جماعت در فعالیت‌های مسجدی به ویژه در عرصه قرآن گفت: بروز بودن امام جماعت و ارایه برنامه‌های نوین نقش بسزایی در تمامی فعالیت‌ها به ویژه برنامه‌های قرآنی دارد.

وی در بخش دیگری از مباحث خود در مورد فعالیت‌های شبکه قرآن و معارف سیما در راستای تبدیل مساجد به پایگاه های قرآنی تصریح کرد: ما فعالیت‌های مختلفی را در قامت رسانه ملی برنامه‌ریزی کردیم از جمله معرفی برنامه‌های قرآنی مساجد که اتفاقا با استقبال هم مواجه شد، اما معتقدیم که در این عرصه باید از ظرفیت هنر بهره‌مند شد به این معنا که اگر می‌خواهیم جریان هیئت و مسجد بازنمایی شود، باید بازنمایی هنری از این عرصه‌ها داشته باشیم؛ فکر می‌کنم برنامه محفل نمونه‌ای موفق در این گستره بود.

همچنین «میکائیل باقری» نیز در گفت‌وگویی با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، به طرح «پیوند مسجد، مدرسه و منزل» در وزارت آموزش و پرورش اشاره و تصریح کرد: این طرح اقدام موثری در راستای تبدیل هر مسجد به پایگاه قرآنی است چراکه ما در سطح کشور ۱۷ میلیون دانش‌آموز داریم که اگر این جمعیت را با والدین در نظر بگیریم حدودا ۴۵ میلیون نفر می‌شوند که آمار قابل توجهی است و می‌تواند در امر تعامل میان مدرسه، مسجد و منزل تاثیرگذار باشد.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در مورد نقش تعامل میان مراکز و موسسات قرآنی با آموزش و پرورش در راستای تحقق اهداف مذکور اظهار کرد: طبیعتا ما به تنهایی از عهده امر تربیتی و پرورشی این تعداد بر نمی آییم لذا موسسات قرآنی و موسسات مردم نهاد عملا همراه وزارت آموزش و پرورش هستند.

میانبرهای تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی

وی افزود: از سوی دیگر هرچه پیوند مسجد و مدرسه مستحکم‌تر باشد کار مربیان ما سهل‌تر خواهد بود، طبیعتا یکی از راهکارهای تقویت این پیوند استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان در راستای به سرانجام رساندن  امور مسجد است؛ باید توجه داشته باشیم که اگر به بچه‌ها نقش دهیم نتایج درخشانی را شاهد خواهیم بود و تجربه ثابت کرده است که گاهی دانش‌آموز حتی از معلم در عرصه تاثیرگذاری بر همکلاسی های خود موفق‌تر عمل کرده است که این امر نشان از تاثیر همسالان بر یکدیگر دارد.

باقری خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ارتباط متقابل بین مسجد و مدرسه نیز تاثیر بسزایی را در جذب دانش آموزان دارد، طبیعتا این بچه‌ها وقتی حضور امام جماعت را ببینند و از سوی دیگر در فعالیت‌های مربوط به نماز در مدرسه و مسجد نقش‌آفرین باشد، همراه با والدین خود برای شرکت در برنامه های مسجدی حضور می یابند.
 

کد خبر 1732496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha