همایش ابن حسام خوسفی برگزار می شود

فرماندار خوسف از برگزاری همایش ابن حسام خوسفی در اولین هفته فرهنگی این شهرستان خبر داد.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ مدتی است در شورای فرهنگ عمومی استان برای شهرستان های استان هفته فرهنگی با هدف معرفی داشته های فرهنگی، مفاخر و... هر منطقه در نظر گرفته شده است و اینک در آستانه هفته فرهنگی خوسف قرار داریم.

وارد شهر تاریخی، دیار گل های نرگس و دیار چهار فصل گردشگری خوسف  که می شویم، ساختمان ها با دیوارهایی بلند و کاهگلی با سبک و سیاق قدیمی چشم هر بیننده ای را می نوازد و انسان را به سال‌ها قبل می برد.

خانه‌هایی با ایوان های متعدد و اتاقک هایی رو به باغ، مطبخ هایی قدیمی و... هر چه نزدیک تر می شویم شاهد بافت تاریخی خوسف هستیم؛ بافتی در مقیاس ۵۰۰ هکتار.

برخی منازل با مشارکت اداره میراث فرهنگی مرمت و برخی هم به صورت شخصی و توسط مالک و بر مبنای قوانین میراث با حفظ سبک و سیاق تاریخی بازسازی شده است.

کوچه های باریک را به سمت اداره میراث فرهنگی طی کرده و به بنای میرزا جعفر که اینک به عنوان اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خوسف پذیرای اصحاب رسانه است می رسیم. ساخت این بنا به دوره قاجاریه می رسد بنای میرزا جعفر تنهای منزل و بنای کشور که آسیاب آبی دارد.

پس از طی کردن دالانی کوچک به حیات بنا می رسیم دور تا دور حیات این بنا اتاقک هایی تعبیه شده که هر کدوام در زمان خود وظیفه شاخصی مانند اتاق استراحت، مطبخ، اتاق مهمان، اتاق یخچال برای نگهداری مایحتاجی همچون گوشت و... بوده است.

در زیر زمین بنا، آسیاب آبی بوده و با کمک آب قنات وارده با این منزل، گندم ها را آسیاب و برای پخت نان آماده می شده است.

در گوشه حیات بنا  اتاقی وجود دارد که در گذشته مطبخ این بنا بوده است. در این اتاق دو تنور کوچک و بزرگ جانمایی شده است که در یکی نان و در دیگری شیرینی زنجفیلی و نان های محلی با نام کماچ طبخ می شده است.

سقف های سیاه مطبخ نشانگر تلاش زنان این منزل بوده که پس از آسیاب شدن گندم ها،  با دست خود در تنورهایی هیزمی نان برای ارباب و رعیت های این بنا می پختند. در سمت چپ مطبخ حوضی وجود دارد که در گذشته محلی برای آرامش روان و تمدد اعصاب بوده است.

به اذعان رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان، خوسف دارای پنج قنات بوده که از این پنج قنات یکی در شهر دور زده و به منازل افراد مهم مانند میرزا جعفر وارد می شده و از آب قنات نه تنها برای برداشت، استحمام و.... استفاده می شده بلکه حوض اندرونی مطبخ هم پر از آب شده و تختی برای استراحت و خواب بر روی حوض قرار می گرفته است این اقدام مانند مسکن عمل کرده و باعث تمدد اعصاب صاحب بنا و ... شده و خواب آور بوده است.

این اتاق که زمانی برو و بیایی داشته و حکم مطبخ را ایفا می کرده است، اکنون به نگارخانه و نمایشگاه عکس با قدمت ۵۰ تا ۶۰ ساله تبدیل شده است.

پس از بازدید بنا در آستانه قرار داشتن در هفته فرهنگی خوسف، فرماندار شهرستان در جمع اصحاب رسانه حضور یافت و با اشاره به هفته فرهنگی خوسف گفت: خوسف دیارگل نرگس و دیار چهار فصل گردشگری است.

سید علی حسینی فراهم کردن زیرساخت ها، تزریق تسهیلات، سرمایه گذاری و ... را در توسعه شهرستان مؤثر دانست و گفت:  مهمترین داشته ایجاد امید در دل مردم، اعتماد به نفس و ایجاد انگیزه برای حرکت است.

وی با بیان اینکه امید در هویت منطقه خلاصه می‌شود، افزود: توسعه از مسیر زنده نگهداشتن این هویت منطقه‌ای و جان دوباره دادن به این حوزه است.

فرماندار خوسف به میراث فرهنگی، مفاخر و ... شهرستان خوسف اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی از این موارد کمرنگ شده که مسئولیت و وظیفه مسئولان را سنگین تر می‌کند و هفته فرهنگی با این هدف و نگاه آغاز شده است.

حسینی از خوسف به عنوان شهر ادب، فرهنگ، ارادت به اهل بیت علیهم‌السلام و... یاد کرده و گفت: نجابت و اصالت مردم این دیار باعث شده با وجود مشکلات به دنبال مطالبه گری نباشند و این خصلت وظیفه مسئولان را دو چندان می کند.

وی با بیان اینکه برای اولین بار هفته فرهنگی خوسف برگزار می شود، یادآور شد: برگزاری هفته فرهنگی خوسف با هدف جان بخشیدن دوباره به داشته‌های فرهنگی این شهرستان است.

فرماندار خوسف را سرزمین فرصت‌های بی‌نظیر در حوزه‌های گردشگری، صنعتی، معدنی، مذهبی، کشاورزی و... دانست و تأکید کرد: در آینده بدون شک یکی از قطب‌های تولید ناخالص داخلی استان‌ خواهدبود.

حسینی به پشتوانه های غنی فرهنگی این دیار همچون ابن حسام خوسفی شاعر آیینی بی نظیر، غلامحسین شکوهی پدر تعلیم و تربیت، خاندان راشد محصل، خاندان آیت الله عبادی و... اشاره کرد و گفت: بیشترین بافت های تاریخی استان در این منطقه قرار دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه کویر، کشاورزی، معادن و... حرف برای گفتن داریم، افزود: نمونه ای مانند کویر دق اکبر آباد خوسف در استان وجود ندارد محلات زنده عشایر، وجود رودخانه های دائمی، اماکن تفریحی و مذهبی مانند مزار بلنجر، شاه سلیمان علی، امامزاده ابوالقاسم نصرآباد از دیگر داشته ها و فرهنگ غنی منطقه است.

وی از برگزاری همایش ابن حسام خوسفی در هفته فرهنگی خوسف خبر داد و گفت: زیرساخت ها در دولت سیزدهم در راستای توسعه در حال انجام است.

به گفته وی خوسف دومین شهرستان به لحاظ آثار ثبت شده ملی با ۱۰۳ اثر است که بافت تاریخی روستاهای  نوغاب، خور و گارجگان،  خوسف و ماژان زنده است.

فرماندار خوسف به برگزاری جشنواره گل نرگس خوسف در آذرماه با محوریت مردم اشاره کرد و گفت: خوسف شهر ملی پنبه مله است و با توجه به سطح بالای زیر کشت پنبه مله (۷ هکتار) برای جهانی شدن این ظرفیت پیگیری هایی صورت گرفته و امید است این مهم و ظرفیت ثبت جهانی شود.

حسینی افزود: در گذشته و هم اکنون یکی از مراکز اصلی تولید محصولات زراعی هستیم، شهرک گلخانه ای محمدیه مهمترین شهرک گلخانه ای استان است و شهرک ماژان هم در دستور کار است.

وی از برنامه های هفته فرهنگی خوسف که از ۲۳ آبان آغاز و تا ۲۸ آبان ادامه دارد به برگزاری یادواره شهدای خاندان عبادی، افتتاح نمایشگاه فرهنگی در خانه تاجور، برگزاری میز خدمت در نماز جمعه، گرامیداشت استاد شکوهی، برگزاری شب شعر و گرامیداشت اساتید ناقوس و راشد محصل، برگزاری همایش این حسام و راه اندازی کارگاه خوشنویسی اشاره کرد.

کد خبر 1732593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha