مساجد خانه صلح و سازش/ فعالیت ۱۵۰ «هیئت صلح» در مساجد فارس

صلح و سازش میان طرف های اختلاف با تکیه بر توان و ظرفیت منتفذین و بزرگان محله ها از قدیم مرسوم بوده و مساجد نیز به عنوان مکانی برای این امور مطرح بوده است.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان

آنچه از قدیم مرسوم بوده، رویکرد مساجد در جنبه های مختلف است؛ به نحوی که این مراکز به جز کارکرد ذاتی خود یعنی مکانی برای عبادت و راز و نیاز به عنوان مرکز حل مشکلات مردم مطرح بوده است.

مردم نیز با رجوع به مساجد، نه تنها از مشاوره های مناسب برخوردار می شدند بلکه با اطمینان خاطر، ضمن سپردن مسائل خود به مساجد چه در زمینه های خانوادگی و کاری و یا مسائل حقوقی و حل اختلاف، شاهد رتق و فتق امورشان بودند.

به مرور با توسعه جامعه و تشکیل نهادهای متنوع، شاهد کمرنگ شدن این مسائل در مساجد بوده ایم و این مکان ها به رویکرد اصلی خود یعنی صرفاً محلی برای عبادت بازگشتند.

اکنون پس از سال ها تجربه و آزمون و خطاهای متعدد، آنچه متولیان امر به آن پی برده اند، نتیجه بخش تر بودن نسخه سنتی رتق و فتق امور مردم و بازگشت به مساجد است.

از جمله این امور، صلح و سازش میان طرف های اختلاف با تکیه بر توان و ظرفیت منتفذین و بزرگان محله ها است که البته از قدیم مرسوم بوده و مساجد نیز به عنوان مکانی برای این امور مطرح بوده اند.

صلح و سازش در کلام معصومین(ع)

این مهم در حالی رخ داده که صلح و سازش میان مردم سیره پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) است و توصیه هایی نیز از سوی آنان مطرح شده به نحوی که پیامبر مهربانی ها فرموده اند: «کسی که در طریق اصلاح میان دو نفر گام بردارد، فرشتگان آسمان بر او درود می فرستند، تا زمانی که باز گردد، و ثواب شب قدر به او داده می شود.»

مساجد خانه صلح و سازش/ فعالیت ۱۵۰ «هیئت صلح» در مساجد فارس

در حدیثی از امام صادق(ع) نیز آمده است: «صدقه ای که خدا آن را دوست دارد اصلاح در میان مردم است هنگامی که روابط آنها خراب شود، و نزدیک ساختن آنها به یک دیگر است. هنگامی که آنها از یکدیگر دور شوند.»

«صلح یاران» افرادی هستند که وظیفه تشکیل «هیئت صلح» را در مساجد بر عهده دارند؛ این هیئت با هدف رسیدگی به اختلافات مردم در مساجد هر محله ایجاد و سعی دارد پیش از این که اختلافات در محاکم و یا حتی شورای حل اختلاف مطرح شود با صلح و سازش دعاوی را به خاتمه برساند.

هیئت صلح با هدف رسیدگی به اختلافات مردم در مساجد هر محله ایجاد و سعی دارد پیش از این که اختلافات در محاکم و یا حتی شورای حل اختلاف مطرح شود با صلح و سازش دعاوی را به خاتمه برساند.مساجد خانه صلح و سازش

بر اساس آنچه رئیس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف کشور گفته مردم باید احساس کنند که مسجد خانه صلح و سازش، آشتی و اصلاح رابطه بین آنها است.

به اعتقاد حجت الاسلام صادقی باید مردم را با یک یکدیگر آشتی دهیم، زیرا یک صلح و سازش خیلی ارزشمندتر از کار ده‌ها قاضی است، چرا که طرفین هر دو راضی و هیچ خصومتی نیز بین آن‌ها وجود نخواهد داشت.

به گفته وی باید کاری کنیم که مردم نیاز به دادگاه نداشته باشند، بنابراین صلح و سازش و روش‌های جبران ضرر، مانند عذرخواهی و دیگر عوامل را نیز جایگزین کنیم تا نیاز به دادگاه‌ها نباشد.

فعالیت ۱۵۰ هیئت صلح در مساجد فارس

رئیس کل دادگستری فارس نیز گفته از ۳۰۰ هیئت صلح فعال در استان فارس ۱۵۰ هیئت در مساجد شکل گرفته و مابقی در کلانتری‌ها، بقاع متبرکه و ادارات مستقر هستند.

حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی فعالیت در راستای اصلاح ذات‌البین و توسعه فرهنگ اصیل صلح و سازش، بدون چشمداشت مادی را بسیار ارزشمند و دارای تأثیرات مثبت اجتماعی عنوان کرده که استان فارس در این زمینه پیشرو بوده است.

وی همچنین از ارجاع ۵ هزار فقره پرونده از ابتدای امسال به هیئت‌های صلح استان خبر داده وگفته میزان مصالحه پرونده‌های ارجاع شده به هیئت‌های صلح استان حدود ۵۰ درصد است که این امر دستاوردی قابل تأمل برای مجموعه قضایی استان  است.

رئیس شورای قضایی استان فارس، نفوذ کلام اعضای شعب ویژه مصالحه پرونده‌های قصاص در استان را بی نظیر خوانده و عنوان کرده مصالحه پرونده قصاص استان در پویش «به عشق امام رئوف می‌بخشم» ۴۹ فقره بود و از ابتدای سال جاری  ۳۰ پرونده قصاص دیگر نیز به صلح و سازش ختم و محکومان به زندگی دوباره بازگشتند.

رئیس کل دادگستری استان فارس نگاه مجموعه مدیریت قضایی استان به مقوله شوراهای حل اختلاف را جلوگیری از عمیق‌تر شدن اختلافات و رفع آن در ابتدای وقوع اختلاف خوانده وگفته در بسیاری موارد می‌توان‌ با ورود به موقع، اختلافات حادث شده را مدیریت کرد و از عمیق‌تر شدن و لاینحل شدن آن جلوگیری کرد و همین امر می‌تواند زمینه حل  اختلاف و رفع کامل خصومت را فراهم کرد، بنابراین وجود اعضای کاردان، باتجربه و موقعیت‌شناس در این حوزه یکی از کلیدترین موضوعات در موفقیت برنامه‌ها است.

کد خبر 1732843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha