مدیریت نوین فرصتی برای ایجاد انقلاب شغلی در استان لرستان است

مطالبه ­گر لرستانی گفت: نرخ فلاکت­ بار بیکاری در استان لرستان نیازمند راهکارهای مدرنی از سوی مدیران ارشد استان در بهبود شرایط بغرنج ­وار حاضر و مشکل بیکاری مردم استان لرستان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، با توجه به نرخ بالای مهاجرت جوانان استان به کلان­ شهرها به­ منظور مشغولیت و برطرف نمودن نیازهای ابتدایی خود می­ بایست به دنبال راه­ حل­ هایی بدیع باشیم.

از این­رو با جوان فرهیخته لرستانی وحید بیرانوندی، استاد دانشگاه به ­منظور نمایش ظرفیت­ های دیده نشده استان با هدف کاهش معضل بیکاری به گفت­ وگو نشستیم.

تا به امروز با نظر به طرح ­ها و برنامه ­های ارائه شده از سوی شما در ارتباط با ظرفیت ­های استان و اشتغال عظیم در سطح استان لرستان در خبرگزاری­ های مختلف روشنگری­ های صورت گرفته، در این گفت ­وگو از شما می­ خواهیم تنها به یک سوال و متفاوت با سلسله مصاحبه­ های قبلی خودتان در مورد نقش ادارات و توان آن­ها در ایجاد اشتغال برای جوانان شهر و دیارمان که از بیکاری رنج می­برند، توضیحاتی بفرمائید؟

وحیدبیرانوندی: بدون شک برنامه­ ها و الگوهای مطرح شده در گپ­ های قبلی همگی برای اجرایی شدن نیازمند کمک­ از سوی مدیران پرتلاشی است که خود را خادم ملت می­دانند. بنده در این بخش از گفت ­وگو با ارائه پیشنهادها و مثال­ هایی به شما و خوانندگان عزیز این خبرگزاری نشان می­دهم در استانی که به­ دلیل نبود کارخانجات مختلف و از آنجایی که جوانان آن از بیکاری رنج می­برند و همچنین به هر دلیلی بخش خصوصی تا به امروز به استان لرستان برای سرمایه­ گذاری آنچنان که بایست ورود نکرده است، چگونه ادارات دولتی و غیر دولتی ما می­ توانند بدون هزینه یا با هزینه اندک اشتغال ­های کوچکی برای جوانان ایجاد نمایند.

این کارشناس مسائل اجتماعی و سیاسی استان لرستان افزود: به عنوان اولین اداره و یکی از راه­ های ایجاد اشتغال از طرف این سازمان به شهرداری به­ عنوان یک بخش غیر دولتی اشاره می­کنم. با توجه به اعتراضات صورت گرفته از سوی اصناف مختلف و لایحه­ های عوارض بر تابلوها و تبلیغات محیطی برای محدوده و حریم شهر در سال­ های مختلف از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت در ارتباط با تابلوهای تبلیغاتی و غیر تبلیغاتی می­توان این مشکل را به فرصت تبدیل کرد. مشکلی که در این بخش از نظر مردم وجود دارد این است که شهرداری که بابت تابلوهای تبلیغاتی از ما مالیات دریافت می­کند چه امتیازی به ما می­ دهد، آیا واقعاً برای ما تبلیغاتی برای ارائه بهتر محصولات به مشتریان از سوی این سازمان صورت می­گیرد یا خیر؟ بنده در این بخش نمی­خوام گلایه ­مندانه عمل کنم که کار درست، اصولی و قانونی از سوی این بخش غیر دولتی انجام می­گیرد یا نه ولی این سازمان می­تواند با ساخت یک اپلیکیشن ساده و استخدام حداقل ۲۰ تا ۳۰ نفر در این اداره برای اضافه کردن تمامی مشاغل به این برنامه آپ علاوه بر اینکه برای مشاغل تبلیغاتی صورت می­گیرد و هر کس با مراجعه به این برنامه با توجه به توضیحات، کیفیت، مکان و قیمت محصولات از بهترین و به  صرف­ترین فروشگاه خرید خود را انجام دهد، در این صورت مالیات دریافتی نیز قانونی و حتی اصناف با افزایش اندک عوارض آن با توجه به تبلیغات واقعی که برای آنان انجام می­گیرند موافق بوده و مردم نیز نیازهای خود را با کمترین قیمت و با بهترین کیفیت تهیه می ­نمایند.

وی ادامه داد: از درآمد حاصل از این تبلیغات نیز نه­ تنها حقوق کارمندان استخدامی پرداخت می­ گردد، بلکه بخشی از درآمد حاصله در بخش زیباسازی مبلمان شهری استفاده می­ شود، اداره ­ای  دیگری که در این بخش جا دارد به آن اشاره نمایم سازمان صنعت معدن و تجارت استان می­باشد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: استان لرستان با توجه به منابع عظیم کربنات کلسیم مثل استان­ های یزد، همدان، اراک، سمنان توان تولید کاغذ از سنگ را دار می­باشد، در این طرح که بنده به کمک دوستان آن در سال ۱۳۹۵ تدوین کردیم و با هزینه ۸ میلیارد تومان توان ایجاد اشتغال حداقل ۷۰ نفر به­صورت مستقیم را داشت و با در نظر گرفتن این موضوع که در حال حاضر ۹۰ درصد کاغذ مورد نیاز از طریق واردات وارد کشور می­شود و ۱۰ درصد تولیدی چه اثرات منفی بر درختان و منابع طبیعی دارد و همچنین نمایش روند به روز رسانی این طرح در سالیان مختلف و افزایش هزینه ۸ میلیاری به حدود ۲۰۰ میلیارد و بازده این هزینه در یک سال به نظر می­رسد هر چه سازمان مربوطه سریع­تر کمک کند این­ چنین طرح ­ها با هزینه کمتر اجرا و بیکاری با همین ارقام کوچک نیز زودتر به پایان می­رسد.

بیرانوندی بیان کرد: سازمان بعدی که وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی می­باشد، سازمان آموزش فنی و حرفه ­ای است، این سازمان هر ساله با دریافت بودجه­ های کلان اقدام به آموزش­ هایی برای جوانان می­ نماید که برای آینده آنان بسیار سود بخش می­باشد ولی اگر این آموزش ­ها و انجام کارهای عملی به کمک مربیان آموزش دهنده و ایجاد قرارداد از سوی وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی با درخواست سازمان فنی و حرفه­ ای صورت گیرد نه­ تنها بسیاری از هزینه­ های این سازمان جبران می ­شود بلکه درآمد و آموزش اصولی­ تری برای کارآموزان و آینده این جوانان ایجاد و آنان را برای شرکت در این دوره ­ها مشتاق­تر و اشتغال خوبی در این زمین ایجاد می­گردد.

بیرانوندی ادامه داد: ادارات، سازمان­ها و موسسات دیگر استان از جمله جهاد کشاورزی، آب منطق ه­ای، کمیته امداد، بانک ­ها، دانشگاه­ ها، آموزش و پرورش و تشکیلات دیگر از این قبیل، قابلیت ایجاد اشتغال­ های را دارند که از کنار هم قرار دادن این حرفه ­ها می­توان شاهد شکوفایی شغلی در استان محروم لرستان بود.

این کارشناس ادامه داد: با توجه به زمان محدود این مصاحبه و به­ منظور تأثیرگذاری بهتر بنده آمادگی خود را برای ارائه طرح ­های مذکور و مشابه آن به­صورت مکتوب به مدیران خدمت­گزار جهت بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی مردم مظلوم و محروم استانمان را اعلائم نموده و از مدیران ارشد استان درخواست می شود، فرصتی برای ارائه راهکارهایی مناسب در راستای خروج از وضعیت بغرنج­ وار حاضر برای جوانان ایجاد نمایند.

اگر مطلبی در ارتباط با این مصاحبه و یا مصاحبه بعدی دارید بفرمائید؟

این مطالبه گر لرستانی اظهار کرد: در ارتباط با این مصاحبه و نحوه تفاوت در سوال مطرح شده از سوی شما بسیار سپاسگزارم، در ارتباط با مصاحبه بعد و بعدی ­ها بدون شک اینقدر از ظرفیت­های استان و نحوه ایجاد اشتغال و رفع مشکلات مردم صحبت خواهم نمود تا ان شاء الله به زودی با تأثیرات این گفت­وگوها شاهد رفع مهمترین مشکل مردم لرستان که اشتغال است، باشیم.

کد خبر 1732910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha