وضعیت فاجعه‌بار بیمارستان‌ها  در غزه

بر اساس گزارش مدیرکل بیمارستان‌های نوار غزه، جان 650 بیمار در بیمارستان شفا در خطر است و بیمارستان قدس نیز قادر به ارائه خدمات نیست و وضعیت فاجعه‌باری را بیمارستان‌های غزه سپری می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از تی آر تی، محمد زقوت، مدیرکل بیمارستان‌های نوار غزه نسبت به تهدید جان حدود 650 بیمار و مجروح از جمله 36 کودک به دلیل وضعیت فاجعه بار بیمارستان شفا هشدار داد.

این درحالی است که  جمعیت هلال احمر فلسطین نیز اعلام کرده است که بیمارستان قدس نیز به دلیل قطعی برق و سوخت از کار افتاده است.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی از مصر خواست جان بیماران را نجات دهد و همچنین تاکید کرد که حدود 1500 آواره در مرکز درمانی شفا واقع در غرب شهر غزه جانشان در خطر است.

وی همچنین با اشاره به انباشت زباله و زباله‌های پزشکی، کمبود آب و قطعی برق که جان همه را تهدید می کند، در پایان اظهارات خود گفت: «در مجتمع پزشکی شفا و اطراف آن مکان امنی وجود ندارد.»

بیمارستان شفا، اطراف آن و سایر بیمارستان‌های نوار غزه با ادعای اینکه «مقری برای نیروهای مقاومت فلسطینی است» دائما هدف بمباران‌های ارتش اسرائیل قرار می‌گیرند که دولت غزه بارها آن را رد کرده است.

بیمارستان قدس از کار افتاده است

در همین راستا، جمعیت هلال احمر فلسطین (یک سازمان غیردولتی) اعلام کرد که بیمارستان قدس که در نوار غزه اداره می‌شود، به دلیل اتمام سوخت و قطعی برق از کار افتاده است.

این مرکز روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: تیم‌های پزشکی در حال حاضر تمام تلاش خود را برای ارائه خدمات پزشکی به بیماران و مجروحان، حتی با روش‌های سنتی، با توجه به شرایط بد بشردوستانه در داخل بیمارستان و کمبود تجهیزات پزشکی، غذا و اب انجام داده‌اند.

جمعیت هلال احمر فلسطین همچنین گزارش داد: با توجه به محاصره حدود یک هفته ای بیمارستان قدس، علاوه بر قطع ارتباطات و اینترنت برای پنجمین روز متوالی درخواست های مکرر از جامعه جهانی و نهادهای بشردوستانه برای ضرورت رساندن کمک های فوری به بیمارستان قدس ادامه دارد و تاکنون نیز سازمان‌ها نتوانسته‌اند به بیمارستان کمک کنند.

وی ادامه داد: جان کادر پزشکی، بیماران و غیرنظامیان آواره این بیمارستان با توجه به ادامه بمباران اسرائیل در اطراف و هدف قرار دادن مستقیم آن در خطر است.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای اشغالگر به تهاجم خود به غزه  ادامه می‌دهند و با این حملات مکرر تلاش می‌کنند جنوب نوار را از شمال آن جدا کنند و به همین خاطر از نزدیک شدن آمبولانس‌ها به محل‌های تهاجم جلوگیری کنند و هرکسی را که بخواهند، هدف قرار می‌دهند.

با توجه به وجود تنها یک بیمارستان با قابلیت های بسیار محدود در غزه و تنها دو مورد در شمال آن در وضعیت بدی قرار داریم و وجود تعداد زیادی اجساد در جاده ریخته شده بود و هیچ یک از خدمه قادر به بازیابی آنها نیستند.

این مرکز، جامعه بین‌المللی و همه کشورهای امضاکننده کنوانسیون چهارم ژنو را مسئول فروپاشی کامل سیستم بهداشتی و فاجعه‌بار  بشردوستانه در نوار غزه دانست.

ارتش اشغالگر باعث مرگ بیماران کلیوی، سرطانی و زنان باردار است

می الکیله، وزیر بهداشت فلسطین نیز اسرائیل را به انجام فاجعه‌ای در داخل بیمارستان‌های نوار غزه به ویژه مجتمع پزشکی شفا متهم کرد.

وی به فاجعه‌ در بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: بیماران دیالیزی و سرطانی و زنان باردار بدون دریافت معالجه می‌میرند.

وی همچنین فاش کرد: تمام 3000 بیمار سرطانی که در بیمارستان الرنتیسی و الترکی تحت درمان بودند، پس از اخراج آنها از بیمارستان ها توسط اشغالگران، جان خود را از دست داده اند.

الکیله از مرگ 12 بیمار در داخل مجتمع پزشکی الشفا تا کنون به دلیل قطعی برق و لوازم مصرفی پزشکی از جمله دو کودک تازه متولد شده خبر داد.

وی همچنین به خطر ناتوانی تیم های پزشکی در دفن 100 شهیدی که اجساد آنها در حیاط بیمارستان شروع به تجزیه شدن کرده است و تعدادی از آنها توسط سگ های ولگرد شکار شده است، اشاره کرد.

وی تاکید کرد: راه حل تامین برق، مواد مصرفی پزشکی، دارو و سوخت به مجتمع پزشکی یا انتقال ایمن بیماران برای درمان در مصر است.

پیش از این، دفتر رسانه‌ای دولتی در غزه اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی مرتکب جنایت «سازمان‌دهی شده» در مجتمع پزشکی شفا در غرب شهر غزه شده است و مسئول نشر «دروغ» با هدف فرار از مسئولیت است.

این دفتر در بیانیه ای اعلام کرد: اشغالگران مجتمع پزشکی شفاء را محاصره کرده و پهپادهای زیادی را در حریم هوایی مجتمع مستقر کرده و به شدت در داخل حیاط بیمارستان به سمت هر فردی که حرکت می‌کند، شلیک می کند که منجر به زخمی شدن تعدادی زیادی شده است.

اسرائیل مدعی است که حماس در زیرساخت‌های غیرنظامی مانند بیمارستان‌ها و مدارس مستقر است تا از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده کند، اما جنبش حماس آن را رد می‌کند، در حالی که کشتارها هر بار کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان را آشکار می‌کند که بیشتر آنها کودکان و زنان هستند.

ارتش رژیم صهیونیستی برای سی و هشتمین روز جنگ ویرانگری را علیه غزه آغاز کرده است که بر اثر آن بیش از 11100 کشته از جمله بیش از 8000 کودک و زن و بیش از 28000 زخمی برجای گذاشته است.

از زمان آغاز جنگ، اسرائیل منابع آب، غذا، دارو، برق و سوخت را برای ساکنان غزه که تقریباً 2.3 میلیون فلسطینی هستند که در حال حاضر از شرایط بسیار وخیم رنج می برند، به دلیل ادامه حملات اسرائیل قطع کرده است.

کد خبر 1733238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha