کمک ۳ میلیارد تومانی خیرین به کتابخانه های خراسان جنوبی

حاجی گفت: کمک های نقدی خیرین یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و کمک های غیرنقدی ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان طی یکسال گذشته به کتابخانه های استان بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، محمود حاجی امروز(۲۲ آبان) در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی اظهار داشت: در خراسان جنوبی ۸۴ باب کتابخانه وجود دارد و معتقد هستیم که هر کتابخانه باید به پایگاه فرهنگی تبدیل شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی ادامه داد: در سطح استان ۶۱ هزار و ۱۳۷ نفر عضو کتابخانه های عمومی استان هستند و یک میلیون و ۱۸۶ هزار و ۲۷۱ نسخه کتاب در این کتابخانه ها وجود دارد.

حاجی در خصوص کمک های جذب شده خیرین گفت: کمک های نقدی خیرین یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و کمک های غیرنقدی ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان طی یکسال گذشته به کتابخانه های استان بوده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی بیان داشت: ۱۰۸ کتابدار در کتابخانه های استان فعالیت می کنند و طی یکسال گذشته ۶۴۶ هزار نسخه کتاب به امانت داده شده است.

وی به طرح اهدای دانایی اشاره کرد و افزود: مردم می دانند که اهدای کتاب یک نوع صدقه جاریه است و در این راستا ۵۱ هزار نسخه کتاب به کتابخانه های عمومی استان اهدا شده است.

حاجی عنوان کرد: ۶ باب کتابخانه از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون در شهر باغستان، روستای تیزاب قاین، معصوم آباد خوسف، بیرجند، روستای نوغاب و روستای بهمن آباد به بهره برداری رسیده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۵۴ درصد رشد اعتبارات طی سال جاری داشته ایم، افزود: امسال اعتبارات استانی به ۲۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است و ۳۵ میلیارد تومان طی سفر دوم رئیس جمهور به هفت کتابخانه استان تخصیص یافت.

وی ادامه داد: علاوه بر آن در اعتبارات طرح توسعه سربیشه و نهبندان نیز ۱۰ میلیارد تومان جهت احداث کتابخانه غرب نهبندان تا پایان ۱۴۰۳ اختصاص خواهد یافت.

حاجی با اشاره به سهم کتابخانه ها از نیم درصد درآمد شهرداری ها گفت: از ابتدای سال جاری شاهد یک رشد ۶ درصدی در این زمینه بودیم و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تاکنون پرداخت کرده اند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی به برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و افزود: بخشودگی جرائم دیرکرد، عضویت رایگان و دسترسی دانش آموزان و دانشجویان به معتبرترین منابع علمی و پژوهشی به صورت رایگان را در دستور کار قرار داده ایم.

وی عنوان کرد: معافیت های مالیاتی برای خیرین کتابخانه ساز را در دستور کار داریم و اجرای طرح مجازات جایگزین جهت ساخت، تجهیز کتابخانه در شهرستان ها از دیگر برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در خصوص پانسیون های مطالعاتی عنوان کرد: امسال بحث تشکیل چهار پانسیون مطالعاتی در بیرجند و قائن جهت ارائه خدمات کتابخوانی در دستور کار داریم و یک پانسیون فعالیتش از هفته کتاب و کتابخوانی آغاز خواهد شد.

وی به کتابخانه آبیز اشاره کرد و افزود: بحث تکمیل و تجهیز کتابخانه آبیز به اتمام رسیده و آماده افتتاح است و یک کتابخانه استاندارد و با تجهیزات به روز است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی بیان داشت: بحث تجهیز بخش های کودک در کتابخانه های استان طی یکسال اخیر به جد دنبال شد و عضویت همه کودکان در کتابخانه های عمومی رایگان است و از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۶ هزار عضو جدید داشتیم که ۸ هزار نفر کودک هستند

حاجی خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی توانست رتبه دوم کشوری جشنواره ملی کتابخوانی رضوی را کسب کند و پنج نفر از کتابداران استان به جشنواره قصه گویی راه یافتند.

وی در خصوص نامگذاری سالن های مطالعه به نام شهدا گفت: ۱۷ کتابخانه به نام شهدا در استان نامگذاری شده و علاوه بر این نامگذاری سالن های مطالعه به نام شهدا جهت آشنایی نسل جوان با شهدا اجرا شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی با بیان اینکه شعار امسال هفته کتاب و کتابخوانی آینده خواندنی است، تعیین شده است، افزود: امسال مراسم محوری هفته کتاب در خوسف برگزار خواهد شد و در کنار آن جشنواره ابن حسام خوسفی را خواهیم داشت و طرح ابن حسام خوانی در کتابخانه های استان آغاز خواهد شد.

حاجی ادامه داد: امسال جشن کتابخانه ای شدن مسئولان خراسان جنوبی را در خوسف خواهیم داشت و برای مسئولان پیک کتاب راه اندازی کرده ایم و کارت های عضویت به مسئولان اعطا خواهد شد.

وی در خصوص کتابخانه مرکزی استان گفت: سال گذشته زمین آن را بعد از ۱۲ سال تملک کردیم و آماده ساخت و ساز است و ۴۰ میلیارد تومان برای ۲۲ پروژه در استان نیاز داریم و برای این کتابخانه که بزرگترین پروژه فرهنگی استان است ۲۵۰ میلیارد تومان نیاز داریم.

کد خبر 1733320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha