موفقیت اولیه در جراحی دوقلوهای به هم‌چسبیده‌/ کشف کتیبه سنگی مربوط به دوره ایلخانی در فسا/  شیراز میزبان سیاه چادرهای ۵ استان عشایر نشین کشور

نخستین بسته خبری خبرگزاری شبستان استان فارس با عناوین متنوع در اختیار مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری شبستان از فارس، تمرکز اخبار شبستان بر رویدادهای مذهبی  و فرهنگی شاید ناخواسته باعث شود تا اخبار دیگر حوزه ها کمتر مورد توجه قرار بگیرد. بسته «شبستان از نگاهی دیگر» تلاشی است تا بتواند اخبار جذاب استان‌ را در فاصله کمی به صورت یک بسته خبری برجسته کند.

موفقیت اولیه در جراحی دوقلوهای به هم‌چسبیده‌

عمل جراحی جداسازی خواهران دوقلویی که از ناحیه شکم به هم چسبیده هستند، به همت پزشکان شیرازی از ابتدای صبح دیروز در بیمارستان نمازی شیراز آغاز شد و با جداسازی کبد نوزادان، مرحله نخست این جداسازی به پایان رسید.

بر اساس گزارش تسنیم، این دوقلوهای سه ماهه اهوازی از ابتدای صبح بیست و دوم آبان، در بیمارستان نمازی شیراز و با حضور تیمی از پزشکان متبحر شیرازی از گروه های مختلف، تحت عمل جراحی پیچیده جداسازی قرار گرفتند.

دکتر علی بهادر که پیش از این، موفقیت در جداسازی دوقلوهای به هم چسبیده را در کارنامه خود دارد و از ابتدا نیز به عنوان رئیس این تیم جراحی در اتاق عمل حضور داشت، با اعلام خبر موفقیت در جداسازی کبد این دو خواهر دوقلو به نام های رقیه و ام البنین گفت: با توجه به اشتراک لوزالمعده نوزادان، تکمیل جراحی جداسازی به مرحله بعد و پس از بررسی های بیشتر موکول شد.

این پزشک فوق تخصص جراحی کودکان ابراز امیدواری کرد با افزایش سن این دو نوزاد دوقلو و بررسی های بیشتر، مرحله بعد جداسازی با موفقیت، به طور کامل به انجام برسد.

پزشک فوق تخصص جراحی اطفال دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: با وجود انجام اقدامات تشخیصی لازم، مواجهه با موارد غیرقابل پیش بینی در حین عمل، پیچیدگی و حساسیت ویژه را در مورد انجام این جراحی به همراه داشت و به دلیل چسبندگی قابل توجه این دو خواهر دوقلو در بخش های کبد و روده و لوزالمعده، سطح دشواری این جراحی نسبت به جراحی پیشین جداسازی دوقلوها، پیچیده تر ارزیابی شد.

مهدی فروغی گفت: با تلاش های انجام شده، کار جداسازی کبد دو نوزاد، طی عمل چند ساعته انجام گرفت.

این پزشک فوق تخصص جراحی کودکان  گفت: با توجه به سن پایین دوقلوها، عمل های بعدی جداسازی در این مرحله قابل انجام نبود و به آینده جهت بررسی های بیشتر و افزایش سن نوزادان موکول شد.

محصولات باغی قیروکارزین پتانسیل ثبت جهانی را دارد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه شهرستان قیروکارزین یکی از قطبهای باغبانی کشور است، گفت: با توجه به ظرفیتی که این شهرستان دارد، دو محصول عمده به ویژه لیمو و خرمای زاهدی قابلیت برنامه‌ریزی برای ثبت جهانی را دارد.

 بر اساس گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی فارس، مجید رضا پاکاری در اولین جشنواره مرکبات و نخیلات شهرستان قیروکارزین، اظهار داشت: این آمادگی را داریم تا این کار را استارت بزنیم و در جشنواره‌های سال‌های آینده شاهد رونمایی از ثبت میراث جهانی لیمو و خرمای زاهدی این شهرستان در فائو باشیم.

وی با بیان اینکه در صورت ثبت جهانی محصولات باغی شهرستان قیروکارزین یک ظرفیت خوب برای معرفی محصولات کشاورزی این شهرستان در سطح بین‌المللی ایجاد می‌شود، افزود: با توجه به ظرفیت‌های بالقوه و بالفعلی که این شهرستان دارد نیاز است خلق ارزش افزوده محصولات کشاورزی تقویت شد. 

پاکاری با بیان اینکه ایجاد تشکل‌ها و زنجیره‌های ارزش باعث می‌شود، ارزش افزوده محصولات کشاورزی چند برابر در اختیار بهره‌برداران و ذی‌نفعانی قرار گیرد که مستحق بهترین‌ها هستند، عنوان کرد: جشنواره‌ها و همایش‌ها علاوه بر شکرگزاری از نعمات الهی، فرصتی برای معرفی توانمندی‌ها در سطوح مختلف است.

وی به موضوع بحران منابع آبی و محدودیت‌های ناشی از آن نیز پرداخت و گفت: سمت و سوی جهاد کشاورزی و برنامه‌ریزی‌ها در جهت توسعه کشت‌هایی است که ارزش افزوده و اقتصادی بالاتر و همچنین نیاز آبی کمتری داشته باشند، همان گونه که در این جشنواره مشاهده شده خیلی از محققین و کارشناسان به خوبی عمل کرده‌اند و گونه‌هایی که در معرض انقراض است، احیا کردند. 

پاکاری به توسعه کشت‌های گیاهان دارویی که مزیت نسبی خیلی خوبی در شهرستان قیروکارزین دارد نیز گریزی زد و ابراز کرد: استفاده بهینه از منابع تولید و همچنین حفظ منابع آب می‌تواند ارزش اقتصادی به دنبال داشته باشد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه این سازمان آمادگی دارد در بحث سرمایه‌گذاری در ایجاد زنجیره‌های ارزش، صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری و توسعه کشت گیاهان دارویی قدم بردارد و حمایت کند، افزود: یکی از اولویت‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی حفظ اشتغال پایدار و ایجاد ارزش افزوده محصولات کشاورزی است.

پاکاری با یادآوری اینکه استان فارس با توجه به شرایط اقلیمی خاص و منحصر به فرد خود یکی از قطب های کشاورزی کشور است، بیان کرد: این استان با بیش از ۳۷۰ هزار هکتار باغ رتبه اول تولید محصولات باغی کشور را به خود اختصاص داده است و به عنوان ویترین باغبانی کشور به شمار می آید.

کشف کتیبه سنگی مربوط به دوره ایلخانی در فسا

رئیس میراث فرهنگی فسا از کشف کتیبه سنگی مربوط به دوره ایلخانی در زمان مرمت مسجد جامع این شهرستان خبر داد.

بر اساس گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس میراث فرهنگی فسا اظهار کرد: در آخرین مرمت انجام شده در مدتی پیش در محراب مسجد جامع فسا کتیبه سنگی کشف شد که پس از بررسی‌ها کارشناسی مشخص شد این سنگ محراب مربوط به دوره ایلخانی و ۷۷۶ سال قبل است.

او افزود: مسجد جامع فسا با معماری سنتی ایرانی اسلامی ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ به شماره ۲۱۸۹۹ به عنوان یکی از آثار ملی دوره قاجاریه به ثبت رسیده است که با کشف این سنگ محراب که به خوبی تاریخ ساخت مسجد روی آن مشخص است تلاش می‌شود که با تهیه مستندات و ارسال به میراث فرهنگی فارس این مسجد با نام واقعی دوره ساخت خود ثبت شد.

حدود ۶ درصد بیماران دیالیزی کشور مربوط به استان فارس است

رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان فارس با بیان اینکه حدود ۶ درصد بیماران دیالیزی کشور مربوط به استان است، گفت: حدود ۵۰ نفر نیز در لیست پیوند کلیه قرار دارند.

بر اساس گزارش تسنیم، عبدالحمید کشاورز امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته حمایت از بیماران کلیوی برگزار شد، اظهار داشت: انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی فارس، یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های مردم نهاد کشور محسوب می‌شود و با سابقه‌ترین انجمنی است که به صورت تخصصی به مسئله بیماران کلیوی می‌پردازد.

کشاورز با بیان اینکه سن ابتلا به بیماری کلیوی کاهش یافته است، اعلام کرد که هم‌اینک ۲۳۰۰ بیمار دیالیزی در فارس داریم که ۶۰ درصد از آن‌ها مرد و ۴۰ درصد زن هستند. طی هفت ماه گذشته ۳۵۴ نفر به بیماران دیالیزی فارس اضافه شده‌اند.

رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی فارس مجددا با تاکید بر اینکه هدف ما افزایش سطح آگاهی‌های مرم است. افزود: ایجاد یک تخت دیالیز بیش از یک میلیارد تومان هزینه دارد و هر یک جلسه دیالیز، یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پای دولت آب می‌خورد.

وی همچنین با بیان اینکه اکنون بیش از ۴۰ مرکز دیالیز در فارس فعال است، گفت: اگر ۲۰ درصد از هزینه‌های درمان در پیشگیری هزینه شود، قطعا در آینده با مشکلات کمتری مواجه خواهیم شد.

رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی فارس تاکید کرد: در صورت عدم تغییر سبک زندگی، ابتلا به دیالیز به سن پایین‌تر در نسل آینده هم ادامه خواهد داشت. از ابتدای امسال تاکنون ۲۹۱ پیوند کلیه در فارس انجام شده است. حدود ۶ درصد بیماران دیالیزی کشور مربوط به فارس است. حدود ۵۰ نفر نیز در لیست پیوند کلیه قرار دارند.

 شیراز میزبان سیاه چادرهای ۵ استان عشایر نشین کشور می‌شود

نخستین رویداد ملی گردشگری عشایر فارس ۲۳ آبان با حضور پنج استان کشور در آرامگاه حافظ برگزار می‌شود.

بر اساس گزارش مهر، مدیر کل امور عشایر استان فارس از برپایی نخستین جشنواره ملی گردشگری عشایر فارس در محل آرامگاه حافظ خبر داد و گفت: این جشنواره با حضور استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان و خوزستان به مدت ۵ روز در شیراز برگزار می‌شود.

عبدالحمید کریمی افزود: این جشنواره با محورهایی از عشایر تا گردشگری، ورکشاپ‌ها و آموزش‌های گردشگری عشایر، صنایع دستی عشایر، عشایر و محیط زیست، اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری، آموزش و شناسایی فعالان عشایر و رونمایی از پکیج‌های تور گردانی عشایر در حافظیه برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: هم اکنون سیاه چادرهای عشایری از استان‌های مختلف از جمله فارس، خوزستان، کرمان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد در حال برپایی است.

مدیر کل امور عشایر استان فارس اعلام کرد: این جشنواره از عصر ۲۳ آبانماه به مدت ۵ روز در حافظیه شیراز آغاز به کار می‌کند.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان فارس منصوب شد

بر اساس گزارش مهر، طی حکمی از سوی دکتر کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان، رحیم خداجو به عنوان سرپرست اداره کل ورزش و جوانان فارس منصوب شد.

مراسم معارفه خداجو ظهر امروز دوشنبه برگزار شد.

خداجو که سال‌ها در لیگ برتر فوتبال کشور حضور داشته علاوه بر عضویت در تیم ملی فوتبال امید ایران در تیم‌های فجر شهید سپاسی شیراز، برق شیراز، صنعت نفت آبادان، نساجی مازندران و… حضور داشته است.

معاونت جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس، ریاست اداره ورزش و جوانان شهرستان‌های شیراز و جهرم از دیگر سوابق سرپرست جدید اداره کل ورزش و جوانان است.

 تداوم آبرسانی به عشایر فارس با اجرای ۲۶ طرح تأمین آب پایدار

مدیر کل امور عشایر فارس از تداوم عملیات آبرسانی به عشایر این استان با اجرای ۲۶ طرح تأمین آب پایدار به ارزش ۴۵.۳ میلیارد تومان خبر داد.

بر اساس گزارش مهر، عبدالحمید کریمی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات اصلی جامعه عشایری استان فارس موضوع تأمین آب عشایر است، گفت: با اجرای ۲۶ پروژه تأمین آب پایدار در شهرستان‌های مختلف استان از محل اعتبارات بند ب تبصره ۵ قانون بودجه سال مالی ۱۴۰۰ به مبلغ ۳۷ میلیارد تومان و پوشش ۱۴۱۴ خانوار از محل اعتبارات ملی آب و راه به مبلغ ۸.۳ میلیارد تومان در سال مالی ۱۴۰۱ تلاش شده است تا از رنج بی آبی و پیامدهای خشکسالی در این استان تا حدودی کاسته شود.

وی افزود: در دو سال اخیر تعداد یک هزار دستگاه تانکر ذخیره آب پانصد لیتری از محل اعتبارات محرومیت زدایی سفر اول ریاست جمهوری به فارس تأمین و در بین عشایر استان توزیع شده است.

مدیر کل امور عشایر استان فارس بیان داشت: احداث مخزن ۳۰۰ متر مکعبی ذخیره آب در کانون اسکان عشایری ایل سالار شهرستان فراشبند استان فارس با مشارکت خیرین آبرسان، آبفا و جمعیت هلال احمر با هزینه کرد ۲۳ میلیارد ریال از دیگر اقداماتی است که برای تأمین آب مصرفی عشایر در حال انجام است.

کریمی ادامه داد: در همین راستا با انجام فعالیت‌های عمرانی شامل احداث دو آب انبار ذخیره آب به ظرفیت ۶۰۰ و ۱۴۰۰ متر در سطح استان، احداث ۴۰ متر مکعب استخر ذخیره و حفر و تجهیز ۱۷ حلقه چاه در مناطق عشایری تلاش شده است تا از رنج بی آبی جامعه عشایری استان تا حدودی کاسته شود.

وی گفت: تلاش‌ها ی جهادی برای آبرسانی به عشایر فارس همواره تداوم دارد و در همین راستا یک ایستگاه پمپاژ آب، احداث ۴ باب موتور خانه، اجرای ۳۵.۹ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع آب شرب، (مطالعات بیش از ۱۰۰ هکتار) در استان فارس در یک سال اخیر و در راستای پشتیبانی از اقتصاد تولیدی عشایر، انجام شده است.

کد خبر 1733385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha