اگر مسجد در بطن فرهنگ نباشد نسل متعهد به نماز تربیت نمی‌شود

حجت‌الاسلام کلباسی با بیان اینکه تربیت نسل متعهد به نماز نیازمند بسترسازی‌های مسجدی است، گفت: جایگزین شدن نسل مسجدی باید از کودکی شروع شود وگرنه عادات در بزرگسالی به ندرت تغییر می‌کنند. مسجد اگر در بطن فرهنگ جامعه حضور نداشته باشد نمی‌توان انتظار داشت نسل نو به نماز متعهد باشد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، سی‌امین اجلاس سراسری نماز با عنوان «نماز نسل نو با تمرکز بر مدرسه، مسجد و دانشگاه» برگزار می شود، هم اکنون در مرحله اعلام فراخوان علمی قرار دارد. به منظور بررسی الزامات مسجدی در جذب نسل نو به نماز با حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی، مدیر مرکز تخصصی نماز گفتگو کرده ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

حجت الاسلام کلباسی با بیان اینکه عوامل متعددی در به نتیجه رسیدن فعالیت های فرهنگی اثر دارند، اظهار کرد: یکی از مهمترین این عوامل مسئله محیط است و دیگری آموزش و تربیت؛ مسجد اگر در بطن فرهنگ جامعه حضور نداشته باشد نمی توان انتظار داشت نسل نو به نماز متعهد باشد.

مدیر مرکز تخصصی نماز ادامه داد: مولفه های فرهنگی و محیطی و شرایط محیطی کاملاً بر منش و رفتار جامعه تاثیرگذار هستند، فرض کنید شرایطی که چراغ مسجد در محله روشن است و صدای اذان می آید و نماز جماعت برپا می شود همه اینها فضای عبادت را ایجاد می کند وقتی به اینها ماهیت و سبک معماری و دیگر مولفه های مسجدی را اضافه کنیم، همه دعوت کننده به نماز می شوند.

وی با بیان اینکه مسجد با همه این مولفه ها در تربیت و تعهد بچه ها به نماز اثر دارد، تصریح کرد: نمی توان بدون توجه به مسجد به عنوان بستر محیطی، انتظار تربیت نسلِ متعهد به نماز را داشت به عبارت دیگر نمی توان بدون این نماد انتظار داشت جامعه آن طور که باید در مقابل نماز مسئولیت‌پذیر باشد.

کارکردهای مسجد همه در طول نماز است

حجت الاسلام کلباسی با بیان اینکه محدود کردن کارکرد مسجد صرفاً به نماز صحیح نیست، گفت: اساساً مسجد با محوریت نماز به همه امور اجتماعی فرهنگی محیط است، مسجد محل مشورت، گفتگو، انس و آموزش و تربیت با محوریت نماز است و انجام هر برنامه ای در مسجد باید با محور نماز باشد؛ مسجد کارکرد موازی ندارد بلکه کارکردهای آن طولی و همه هم‌جهت با نماز هستند.

وی درباره اینکه نحوه رفتار با بچه ها چطور باید باشد تا به مسجد جذب و از آن فضا به نماز متعهد شوند، تأکید کرد: وقتی مسجد صرفاً محل حضور افراد سالخورده باشد به طور طبیعی حوصله بچه ها را نخواهند داشت در حالی که ما برای تربیت نسل نمازخوان و مأنوس با نماز باید در مسجد سرمایه گذاری کنیم این بسترسازی به ساختمان، امام جماعت، مکبر، هیئت امناء، خادم و اهالی یک مسجد وابسته است تا بچه ها با حضور در مسجد آرامش و نشاط را تجربه کنند.

انس با مسجد باید از کودکی انجام شود

حجت الاسلام کلباسی با بیان اینکه انس با نماز چیزی نیست که در بزرگسالی ایجاد شود بلکه باید از کودکی برای آن برنامه داشت، گفت: این انس چیزی نیست که در بزرگسالی رخ دهد و باید از کودکی ایجاد شود لذا هر سرمایه گذاری در مسجد برای نماز و جذب بچه ها به نماز از این طریق ارزش دارد و آثار مهمی بر جای می گذارد البته به شرط آنکه ساختارها و شرایط لازم برای آن فراهم شود.

وی با بیان اینکه مرکز تخصصی نماز با رویکرد آموزشی تلاش می کند به تأمین این شرایط کمک کند، ابراز کرد: وقتی افراد فعال و دارای سمت در مسجد آموزش های لازم درباره کارکردها و شیوه های دعوت به نماز، مدیریت مسجد و ... آن را ببینند می توانند در عمل نیز آموخته هایشان را به کار ببرند خوشبختانه، کتاب هایی درباره شیوه های جذب کودکان و نوجوانان به مسجد و مدیریت مسجد تألیف شده که آنها نیز می توانند شیوه های جذب و تربیت نسل نو به نماز در فضای مسجد را آموزش دهد.

مدیر مرکز تخصصی نماز با تأکید بر لزوم متناسب سازی مدیریت مسجد، بیان کرد: برای آنکه بچه ها تمایل به حضور در مسجد داشته باشند باید در فضا و نیز برنامه های مسجد تغییر و تحول رخ دهد مساجد جدید دائماً در حال ساخت هستند و مساجد قدیمی تعمیر و بازسازی می شوند در همه اینها باید ذائقه نسل نو برای حضور در نظر گرفته و رعایت شود.  

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای مثال در پارک فضای مختص کودکان دیده شده و با وسایل بازی و جاذبه های تفریحی در او نشاط ایجاد می شود مسجد هم باید به تناسب شرایطی که دارد برنامه و طرح برای جذب داشته باشد وگرنه نسل جدید نه تنها جذب نمی شوند بلکه در نسلی هم که جذب شده ریزش خواهیم داشت؛ جایگزین شدن نسل مسجدی باید از کودکی شروع شود وگرنه عادات در بزرگسالی به ندرت تغییر می کنند.

کد خبر 1733407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha