لزوم اختصاص بخشی از وقت روزانه به ورزش/ سبک زندگی فعلی منجر به عوارض غیرقابل جبران می‌شود

دکتر احمدی‌نژاد با تاکید بر اهمیت جایگاه ورزش در زندگی روزانه؛ گفت: سبک زندگی با افزایش استفاده از فست‌فودها و کاهش محیط‌های ورزشی منجر به عوارض غیرقابل جبران می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ دکتر مهدی احمدی‌نژاد، عصر سه‌شنبه(۲۳ آبان) در نشست خبری به مناسبت پویش ملی سلامت که از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی اجرا می‌شود؛ این طرح را شامل غربالگری دیابت و پرفشاری خون دانست و افزود: فشارخون زمانی شناسایی می شود که عوارض غیرقابل برگشت از جمله عوارض قلبی عروقی به جای گذاشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان شناسایی زودهنگام و درمان به موقع این بیماری‌ها را مهم خواند و اظهارکرد: با اصلاح سبک زندگی، تغذیه مناسب و اقدامات درمانی سبک در مراحل اولیه این دو بیماری قابل درمان است و می توان از پیشروی آن جلوگیری کرد.

وی با ابراز تاسف از اینکه در غالب فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی سبک زندگی آموزش داده نمی‌شود؛ تصریح کرد: درباره لزوم اختصاص بخشی از زندگی روزمره به ورزش تبلیغ نکردیم در حالیکه باید برنامه مشخص و منظمی در زندگی برای ورزش داشته باشیم اما سبک زندگی با افزایش فست‌فودها و کاهش محیط‌های ورزشی منجر به عوارض غیرقابل جبران می شود.

دکتر احمدی‌نژاد به اثرگذاری استرس‌ها، روش بسیار بد تغذیه ایرانی‌ها، عدم استفاده از آنتی اکسیدان‌ها و گیاهانی که رنگدانه خاص دارند؛ پایین بودن سرانه مصرف شیر در بزرگسالان و... اشاره کرد و اصلاح این موارد را نیازمند فرهنگسازی دانست و تاکید کرد: شکل صحیح زندگی را هم از جهت سلامت روان و هم مصرف مواد غذایی باید آموزش داد تا ۸۰ درصد عوارض کاهش یابد.

وی تاکید کرد: ما حتماً نظارت قاطعی بر روی بوفه‌های مدارس خواهیم داشت.

دکتر کاوه رفیع پور، مدیر گروه پبشگیری و مبارزه با بیماری های  غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم هدف از اجرای این طرح را افزایش سطح آگاهی جامعه، افزایش نسبی شناسایی بیماران و شروع مراقبت‌ها و... دانست و جامعه هدف این طرح را افراد بالای ۱۸ سال اعلام کرد که یک میلیون نفر از جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان را شامل می‌شود.


وی ۶۷ هزار و ۴۴۴ نفر از جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان را مبتلا به بیماری فشار خون دانست و اظهار کرد: بر اساس پیمایش دو سال پیش ۲۵ درصد افراد ۱۸ سال به بالا مبتلا به فشار خون بالا بودند و نزدیک ۳۴ درصد از بیماری خود اطلاع ندارند.

دکتر رفیع پور با افزودن این مطلب که ۴۰ هزار نفر بیمار مبتلا به دیابت نیز به مراکز سطح یک دانشگاه مراجعه کردند؛ گفت: بیماران دیابتی ما حدود ۹ و سه دهم درصد هستند که نرخ ابتلا به دیابت در کشور ۱۱ درصد است.

وی با اشاره به اینکه چنانچه در این طرح افراد از نظر ابتلا به پُر فشاری خون و دیابت، مشکوک تشخیص داده شوند به پزشک ارجاع داده خواهند شد؛ افزود: پس از اعلام قطعیت ابتلا به این دو بیماری بر اساس وضعیت بیمار، به کلینیک‌های سطح ۲(تخصصی و بیمارستان های تخصصی) و سطح ۳ (فوق تخصصی و توان‌بخشی) در شهر کرمان معرفی می‌شوند.

در این نشست با اشاره به پایین بودن سواد سلامت جامعه بر لزوم ارتقای آگاهی‌های جامعه در این حوزه تاکید و گفته شد: بوفه‌های مدارس نظارت می‌شوند و 
برای سفیران سلامت و مربیان بهداشت کارگاه آموزشی برگزار شده و در هر مرکز جامع سلامت یک کارشناس تغذیه وجود دارد که سالی یکبار باید دانش آموزان محله را آموزش بدهند.

کد خبر 1733542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha