کتابخانه مساجد بستری ناب در توسعه فرهنگ کتابخوانی

کتابخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد، بستر ناب و قابل دسترس در توسعه فرهنگ کتابخوانی به شمار می روند که در محله های مختلف ایجاد و در دسترس عمومی قرار گرفته اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، هفته کتاب و کتابخوانی فرصتی مغتنم برای معرفی کتابخانه های مساجد و بررسی نیازها و چالش های این زیرساخت فرهنگی در محلات است تا از این طریق در جذب افراد به مطالعه و دسترسی به کتاب گامی برداشته باشیم.

در مجاورت هر کانون فرهنگی و هنری کتابخانه ای ایجاد شده و البته در صورت نبود این بستر، کار مطالعه و انس با کتاب در کانون های فرهنگی و هنری تعطیل نشده و همواره این برنامه یکی از رئوس فعالیت ها محسوب می شود.

کتابخانه مساجد از ۱۰۰ جلد کتاب تا بیش از ۱۰ هزار جلد تشکیل شده اند که تعدادی از آن ها در شبستان و تعدادی هم بیرون از محیط اقامه نماز قرار گرفته اند و برخی دارای سالن مطالعه نیز می باشند.

کتابخانه های مساجد دسترسی عموم به کتاب را تسهیل کرده اند و در شرایط خاص مثل کنکور فرصتی برای مطالعه هستند و جوانان و نوجوانان از آن استفاده می کنند.

فعالیت های کتابخوانی مثل معرفی کتاب، مسابقات و امانت دهی کتب هر کدام در توسعه و تعمیق فرهنگ مطالعه نقش دارند و بررسی میدانی از فعالیت های کانون های فرهنگی و هنری و کتابخانه های مساجد تصویری روشن از نقش و جایگاه این نهادها در توسعه کتابخوانی را نشان می دهد.

کتابخانه مساجد بستری ناب در توسعه فرهنگ کتابخوانی

تاسیس بیش از ۱۶۰۰ کتابخانه در مساجد استان اصفهان

همزمان با تاسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد، سعی شده کتابخانه ای هم تاسیس و فرصتی برای مطالعه و ارائه خدمات کتابخوانی ارائه شود.

فعالیت منسجم و دارای محوز این تشکل های فرهنگی در استان اصفهان به بیش از ۱۶۰۰ باب می رسد که نزدیک به نیمی از آن ها دارای کتاب های متعدد و سالن مطالعه هستند.

کتابخانه کانون شهید آیت الله حججی نجف آباد یکی از مراکز دارای کتب متعدد و کتابخانه دارای سالن مطالعه است که در این شهرستان مورد توجه قرار دارد.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نجف آباد در این خصوص گفت: رشد این مرکز با حمایت مردم، خیرین و مسئولان بوده که توانسته به یک کتابخانه و مرکز فرهنگی و هنری شاخص تبدیل شود.

 محبوبه عبادالهی ادامه داد: دیگر کانون های فرهنگی و هنری مساجد این شهرستان نیز دارای کتابخانه و بستر برای مطالعه هستند که در محله خود خدمت رسانی می کنند.

کتابخانه مساجد بستری ناب در توسعه فرهنگ کتابخوانی

تنوع برنامه های فرهنگی کتابخوانی در مساجد

کانون های فرهنگی و هنری مساجد در حوزه کتاب و کتابخوانی با تنوع برنامه های خود، خوش درخشیده اند و در رواق کتاب گزارش متنوعی از فعالیت های آن ها به ثبت رسیده است.

نذر کتاب، پویش های کتابخوانی، مسابقات متنوع در این عرصه، اهدا کتاب، تجلیل از کتابداران و معرفی کتاب تحت عنوان شنبه های با کتاب از جمله طرح های فرهنگی کتابخوانی در کانون های مساجد استان اصفهان است.

طرح بزرگراه کتاب کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(ع) تیران، یکی از طرح های راه یافته به مراحل نیمه نهایی رویداد کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی گام برداشته است.

شایان ذکر است این کانون فرهنگی و هنری جز برترین های فهما ادوار گذشته در رواق کتاب می باشد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران و کرون گفت: این کانون توانسته طرح های متنوع خلاق کتابخوانی را اجرا کند.

علی معینی تشکیل باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان را از طرح های شاخص این مرکز بیان کرد.

کتابخانه مساجد بستری ناب در توسعه فرهنگ کتابخوانی

به روز رسانی کتب کتابخانه های مساجد

به روز رسانی و پایش کتابخانه های مساجد یکی از برنامه های ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری است که در دوره جدید مدیریتی نیز به آن توجه شده است.

پایش کتابخانه ها با تغییر کتب و جذب کتاب جدید در حال انجام است که سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان در این خصوص افزود: در هفته کتاب، مدیران کتابخانه های مساجد با تحویل کتاب های خود به ستاد استانی و دریافت کتاب جدید تنوع موضوعی جدیدی را انجام خواهند داد.

کد خبر 1733559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha