ایران اسلامی در زمینه حقوق بشر، پرچمدار است

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون حقوق بشر در دست افرادی است که ضد حقوق بشر بوده و ادعای این کار را دارند، ولی ریشه و بنیان آن در دست ما ایرانیان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، سید علی احمدزاده امروز در آئین بزرگداشت هفته کتاب، تجلیل از نویسندگان و تعدادی از کتابداران کتابخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تقدیر و تشکر از نویسندگان و اصحاب قلم، اظهار کرد: ارزش کار آنها را خداوند از همه بهتر می‌داند همچنان که در آیه «نون والقلم» به این مهم اشاره شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: خداوند به قلم قسم خورده و توجه به قسم‌های قرآن بسیار مهم است، یعنی یک تفاوتی بین موضوعی که خداوند به آن قسم خورده، وجود دارد.

وی بیان کرد: در جایی خداوند به جرقه‌ای که در زیر سم اسب ها که سوار آن برای خداوند جهاد می‌کند، قسم می‌خورد، یعنی ارزش این کار به اندازه‌ای بالاست که خداوند به آن سوگند یاد می‌کند.

احمدزاده با اشاره به اینکه قسم‌هایی که در قرآن وجود دارد ویژه هستند، خاطرنشان کرد: یکی از آنها قسم به قلم بوده که در دست نویسندگان قرار گرفته است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد قلم مهم در نوع نگارش آن است که این از قلم نیست، بلکه برگرفته از فکر و اندیشه است، ولی این فکر و اندیشه ای که با قلم بر روی کاغذ یا لوح نوشته می‌شود، به اندازه ای مقدس، مهم، تاثیرگذار و تحول آفرین است که خداوند به آن سوگند یاد می‌کند.

وی بیان کرد: اسبی که سوارکار آن در حال جهاد است، مهم سوارکار بوده، ولی به اندازه‌ای ارزش آن بالاست که خداوند به سوارکار قسم نمی‌خورد، بلکه به جرقه‌های ایجاد شده توسط سم اسب بر روی سنگ‌ها قسم یاد می‌کند، به اندازه‌ای فکر و اندیشه ارزش دارد که به قلمی که اندیشه‌ای را می‌نویسد خداوند سوگند یاد می‌کند.

احمدزاده گفت: مردم با شما نویسندگان در خلاقیت اندیشه‌ها و بیان فکر و اندیشه‌ای که بشر را ترقی می‌سازد و به جلو می‌برد سر و کار دارند، ما کتاب را به عنوان یک مجموعه‌ای از نوشتار می‌بینیم که صفحاتی دارد، ولی در قدیم لوح‌هایی وجود داشته که به عنوان مثال لوحی در دوران کوروش برای حقوق بشر وجود داشت و ما ایرانیان نخستین مردمی هستیم که برای حقوق بشر لوح نوشتیم و قانون کردیم و برای دفاع از حقوق بشر ما پرچمدار و جلودار هستیم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: این نشان می‌دهد که ما از زمان قدیم برای حقوق بشر حرف برای گفتن داشتیم و بعد از آن در دین مبین اسلام بیشتر از همه جا به حقوق بشر پرداخته شد.

وی تصریح کرد: هم اکنون حقوق بشر در دست افرادی است که ضد حقوق بشر بوده و ادعای این کار را دارند، ولی ریشه و بنیان آن در دست ما ایرانیان است و سپس با دین مبین اسلام گسترش پیدا کرد.

احمدزاده با اشاره به اینکه ما بیشترین اندیشه حقوق بشری را داریم چون هم ما پایه گذار آن بودیم و هم قرآن و پیامبر گرامی اسلام به آن پرداخت، افزود: ما در زمینه کتاب نیز صاحب پیشینه و تاریخ هستیم و جزء برترین‌ها هستیم و این به این دلیل بود که علم و اندیشه از ابتدا در کشورمان نهادینه بود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: ما مردمی هستیم که از قدیم الایام دارای فکر، اندیشه و دارای کتابت و نوشتار بودیم، نخستین کشوری هستیم که برترین دانشگاه علوم پزشکی دنیا (دانشگاه جندی شاپور) را داشت و از اروپا در کشور ما برای یادگیری طبابت حضور پیدا می‌کردند.

وی یادآور شد: آماری که از نویسندگان در استان ارائه شد، مایه افتخار بوده که در زمینه‌های مختلف و علوم جدید، شعر و ادبیات در حال فعالیت هستند.

احمدزاده ضمن اشاره به اینکه ما وامدار علما و بزرگانی هستیم که نوشتند تا ما یاد بگیریم و از یاد گرفتن‌ها بتوانیم صحبت کنیم، بیان کرد: ارزش عمده کتاب به اندیشه نویسنده آن است و اینکه ما تعداد بسیاری نویسنده داریم، مایه افتخار استان محسوب می شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: کتاب و کتابت هم اکنون از وضعیت متعارف حتی پا را فراتر گذاشته و دسترسی ها را راحت‌تر کرده و کتاب‌های دیجیتالی سرعت کار را بالا برده و در حال خدمت به بشریت است.

وی کتاب‌های دیجیتالی را نیز زاییده فکر و اندیشه انسان دانست و گفت: کار نویسندگان به عنوان خالق آثار ارزشمند که با فکر، اندیشه و نور الهی که بر ذهن‌ها می‌تابد، ارزشمند است.

گفتنی است در پایان این آئین از نویسندگان و تعدادی از کتابداران کتابخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد با اهدای لوج تقدیر تجلیل شد.

کد خبر 1733715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha