باید مقوله کتابخوانی را در جامعه نهادینه کنیم

بابلی با بیان اینکه باید مقوله کتابخوانی را در جامعه نهادینه کنیم، گفت:بی‌شک گسترش کتابخوانی به عنوان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر، تنها زمانی به فرهنگی عمومی تبدیل می‌شود که جامعه آن‌را نیازی پایان‌ناپذیر و وسیله‌ای برای رشد و پویایی شخصیت خود بداند.

 صدراله بابلی درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه با اشاره به هفته کتاب و کتابخوانی، گفت: سرانه مطالعه در کشور بسیار پایین است، لذا دستگاه‌های متولی، در توسعه و تعمیق در عرصه فرهنگی کتابخوانی، در اجتماع و فرهنگ عمومی شهرستان بسیار تاثیرگذار هستند.

فرماندار سرپل ذهاب افزود: برای ایجاد علاقه به کتاب و کتابخوانی، عوامل متعددی نقش دارند که نخستین آنها «خانواده» است. در واقع نقطه آغازین ایجاد عشق و علاقه به کتاب و کتابخوانی از خانواده آغاز می شود؛ زیرا طبق دیدگاه روان شناسان، شخصیت و هویت کودک در قدم اول در خانواده شکل می گیرد. به طور طبیعی والدین علاقه مند به کتاب فرزندانی دوستدار مطالعه خواهند داشت و عکس آن نیز صادق است.

وی با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخانه مجموعه ارزشمندی را شکل می‌دهد که می‌تواند در راه شکوفایی و بالندگی افراد و جوامع نقش سازنده‌ای ایفا کند، خاطر نشان کرد: کتاب، یکی از راه‌های کسب دانایی و توانایی است که آدمی را در فهم و درک راست از ناراست، مدد می‌رساند.

بابلی تصریح کرد:کتابخانه‌ها را می‌توان نهادهایی دیرینه و تاثیرگذار دانست که در فرآیندهای آموزشی و پژوهشی، ایجاد و توسعه عادت به مطالعه، پایدارسازی همبستگی‌های اجتماعی، حفظ ارزش‌ها، احیای تفکر دینی، ایجاد اعتماد به نفس و استقلال فردی و اجتماعی، و حتی در فرآیندهای اقتصادی نقش مهم و مؤثری دارند.

فرماندار سرپل ذهاب در پایان افزود: توسعه فرهنگی در هر جامعه‌ای تا حد فراوانی وابسته به میزان رشد کتاب و گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه است که این مؤلفه از مهم‌ترین عوامل در پیشرفت و اعتلای فرهنگی جوامع است.

کد خبر 1733875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha