تاثیر جذابیت طرح‌های کتابخوانی کانون امام حسن مجتبی(ع) بر مطالعه نوجوانان

جذابیت و خلاقیت طرح های فرهنگی کتابخوانی کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(ع) تیران از توابع استان اصفهان بر اقبال مطالعه کودکان و نوجوانان افزوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان، کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(ع) تیران جز برترین های فهما ادوار گذشته در رواق کتاب بوده و توانسته در سطح ملی نیز طرح های خلاقانه ای را ارائه دهد.

این مرکز فرهنگی و هنری دارای کتابخانه ای با ظرفیت پنج هزار جلد کتاب و محیطی برای مطالعه می باشد و اعضا از ظرفیت فرهنگی بهره می برند اما بیش از امانت دهی و مطالعه، طرح های فرهنگی توانسته انگیزه مطالعه را تقویت کند.

طرح بزرگراه کتاب کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(ع) تیران، یکی از طرح های راه یافته به مراحل نیمه نهایی رویداد کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی گام برداشته است.

این طرح با ایجاد تسهیل دسترسی به کتاب، توزیع بسته های فرهنگی شامل کتاب و بازی فکری، برگزاری مسابقات ماهانه، نذر کتاب، اشتراک گذاری کتب در بین خانواده ها و سفیر کتاب همراه بوده و در دوران کرونا نقش مهمی داشت.

تاثیر جذابیت طرح‌های کتابخوانی کانون امام حسن مجتبی(ع) بر مطالعه نوجوانان

هنر در خدمت فرهنگ مطالعه

اجرای نمایش با موضوع کتاب جلوه متمایزی از فعالیت های این کانون به شمار می رود که هنر را در خدمت مطالعه و کتابخوانی قرار داده و با تولید پادکست های صوتی در این راستا فرهنگ سازی می کند.

مسابقه نقاشی با موضوع کتاب و همچنین طرح های اردویی کتابخوانی و نمایشگاه ها کتاب هر کدام به نوعی بر تکمیل بسته و حلقه مطالعه تاثیر گذاشته است.

نوجوانان مهمترین مخاطبان طرح های فرهنگی کتابخوانی این کانون هستند و از این طریق پیوند کتاب با اعضای خانواده نیز رقم خورده و سفیران کتاب در این امر موفق شده اند.

تاثیر جذابیت طرح‌های کتابخوانی کانون امام حسن مجتبی(ع) بر مطالعه نوجوانان

بازتاب رسانه ای فعالیت های کتابخوانی

یکی از جلوه های دیگر ممتاز این کانون در توسعه کتابخوانی، استفاده از رسانه های مجازی و مکتوب برای معرفی کتاب، طرح ها و برنامه های کتابخوانی است و نشر آن در شبکه های اجتماعی بر مخاطبان افزوده است.

جذابیت تولیدات چند رسانه ای می تواند ذهن افراد را برای انجام هر کاری مثل مطالعه ترغیب و تشویق کند و این کانون از ظرفیت شبکه های اجتماعی و شبکه اطلاع رسانی غافل نشد.

مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(ع) تیران در این خصوص گفت: به جز اخبار، تولید محتوا چند رسانه ای توسط اعضا آماده و در فضای مجازی منتشر می شو که چنین اقدامی را در افزایش مخاطبان طرح های کتابخوانی موثر خواند.

تاثیر جذابیت طرح‌های کتابخوانی کانون امام حسن مجتبی(ع) بر مطالعه نوجوانان

سرمایه گذاری بر گروه خاص در بسط فرهنگ مطالعه

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران و کرون در این خصوص گفت: نهادینه سازی فرهنگ مطالعه از سنین کودکی و نوجوانی در خانواده ها باید انجام شود.

علی معینی با بیان اینکه نهادهای فرهنگی و مدارس گسترش کتابخوانی را در قالب طرح های جذاب انجام دهند، افزود: مسابقات و رویدادهای فرهنگی با موضوع کتاب هر کدام می توانند جلوه هایی از جذب به مطالعه باشند.

وی با بیان اینکه تشکیل گروه های کتابخوانی برای مطالعه در بین نوجوانان انگیزه بخش است، تصریح کرد: باشگاه کتابخوانی با این هدف در مراکز فرهنگی از جمله کانون های مساجد تشکیل می شود.

وی ادامه داد: باشگاه های کتابخوانی در کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(ع) تیران باعث شده نوجوانان در این طرح با مطالعه کتاب و خلاصه گویی در عرصه مطالعه مفید کار کنند.

تاثیر جذابیت طرح‌های کتابخوانی کانون امام حسن مجتبی(ع) بر مطالعه نوجوانان

توجه به خرید کتاب در بین خانواده ها

طرح های فرهنگی کتابخوانی کانون امام حسن مجتبی(ع) تیران علاوه بر اینکه در موضوع مطالعه نقش داشته، بر نویسندگی و نگارش، بیان شیوا اعضا و تقویت سبد فرهنگی خانوارها تاثیر گذاشته است.

خانواده های این کانون در سبد هزینه های خود، خرید کتاب را نیز قرار داده اند و به این مقوله توجه می کنند و با کتابفروشی ها ارتباط گرفته اند.

حضور در نمایشگاه ها و خرید کتاب از جنبه های مثبت طرح های کتابخوانی این مرکز فرهنگی و هنری محسوب می شود.

کد خبر 1734027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha