صبر و مهربانی حضرت زینب (س)باید الگوی پرستاران باشد

حجت الاسلام دکتر شاه فضل گفت: تلاش مضاعف، صبر حضرت زینب، فداکاری، عطوفت و مهربانی نسبت به بیمار از مهمترین مولفه هایی است که پرستاران می توانند در شرایط سخت کاری آنها را الگوی خود قرار دهند و به تأسی از حضرت زینب (س) در شرایط سخت و زمان های دشوار شغلی شان به صورت کامل و درست به وظایف شان عمل کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، پنجم جمادی الاول برابر با ولادت حضرت زینب (س) را روز پرستار می‌نامند زیرا حضرت زینب (س) در طول عمر خود پرستار پدر، برادران و برخی برادر زادگان بزرگوارشان بودند و در ایام بیماری از آنان مراقبت کردند. ایشان بعد از حادثه عاشورا علاوه بر انجام رسالت مهم نگهداری و تبلیغ از نهضت حسینی، پرستاری برادر زاده بیمار خود، امام سجاد (ع) و بازماندگان و مجروحان کربلا را نیز برعهده داشت و در این راه همه سختی‌ها و ناملایمات را با تمام توان تحمل کرد. در واقع می‌توان گفت ایشان در کنار پرستاری بازماندگان حادثه کربلا، پرستار نهضت و انقلاب حسینی هم بودند و این مسئولیت به مراتب سخت‌تر و مهم‌تر از پرستاری بیماران بوده است. به همین علت حضرت زینب کبری (س) را نماد یک پرستار واقعی می‌دانند و به پاس قدردانی از زحمات قشر زحمت کش پرستاران، ارج نهادن به مقام والای پرستاران، تجلیل از مقام شامخ و شخصیت والای حضرت زینب کبری (س) و الگو سازی این شخصیت والا مقام برای جامعه، روز ولادت ایشان را به نام روز پرستار نامگذاری کرده‌اند.

خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین دکتر «علیرضا شاه فضل» عضو هیات علمی و مدیر گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام داده است که در ادامه می خوانید:

چرا حضرت زینب (س) را ام المصائب می نامیدند؟

حضرت زینب (س) فرزند امیرالمومنین علی (ع) به عنوان یکی از بانوان الگو در اسلام مورد توجه بزرگان دین اسلام و حتی اهل بیت (ع) قرار گرفته است. شرایط زندگی این بانوی بزرگوار به گونه ای پیش رفت که ایشان را ام المصائب نامگذاری کردند. شهادت حضرت فاطمه (س) مادر گرامی شان، همراهی با حضرت علی (ع) در غربت هایی که داشتند و شهادت پدر، شهادت امام حسن (ع) و در راس همه مصائب شهادت ابا عبدالله (ع) بود.

در آموزه های دینی خود داریم که اگر شخصیتی را می خواهید بشناسید، ببینید زمانی که دچار مصیبت و بلا می شود خود را چگونه نشان می دهد چرا که در زمان خوشی و موقعیت های خوب همه خوب رفتار و عمل می کنند و باید دید آیا در روزگار سختی رفتار اخلاق مدار از خود بروز می دهند یا خیر؟!

کدام سجایای اخلاقی حضرت زینب (س) ایشان را منحصر به فرد می ساخت؟

در طول دوران زندگی حضرت زینب (س) در کنار مسایلی که متحمل شده اند، اخلاق نیکویی داشته اند. صبری که ایشان پیش گرفته بودند، مسیر حق خود را در عین مصیبت ها ادامه می دادند. صبر این گونه معنا می شود که فرد بر سختی ها تحمل می کند و آن سختی ها را تحمل کرده و مسیر خود را ادامه بدهد وگرنه صبری که همراه با تلاش و کوشش نباشد، ثمری ندارد.

شجاعت ویژگی دیگر حضرت زینب (س) بود. ایشان در کنار مصیبت هایی که در زندگی خود داشتند، زمانی که می خواستند از حق دفاع کنند از هیچ چیز نمی ترسیدند. ایشان پس از واقعه کربلا، در برابر عبدالله بن زیاد ایستاد و مطالب خود را بیان کرد به گونه ای که آنها را سرافکنده کرد البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که شجاعت باید در جای خود استفاده شود. وقتی در برابر ظالم قرار می گیریم باید شجاعت داشته باشیم نه زمانی که در برابر افراد مظلوم هستیم.

علم و دانش و سخنوری حضرت زینب (س) از دیگر ویژگی های اخلاقی ایشان بود. وقتی خطبه های حضرت زینب (س) را ملاحظه می کنید، نشان دهنده علم وی است. نقل شده زمانی که حضرت زینب (س) در شهر کوفه حضور داشتند برای مردم تفسیر قرآن و احکام دینی را بیان می کردند. حضرت زینب (س) الگویی هستند که انسان به ویژه بانوان به دنبال علم و دانش بروند البته علم و دانش از نوع حقیقی است نه به صرف گرفتن مدرک. دانش مفیدی که همراه با خود آگاهی نیز داشته باشد، اهل مطالعه باشند و دین شناس باشند. کسب علم و دانش ضرورت دارد و می تواند در این زمینه از حضرت زینب (س) الگو گرفت.

سخنوری از دیگر ویژگی های ایشان بود؛ حضرت زینب (س) با قدرت بیانی که داشتند، توانستند در مجلس یزید و ابن زیاد صحبت کنند و جمع را در تسخیر خود قرار دهند. اینکه ایشان علم و دانش و قدرت بیان و سخنوری را در کنار هم توامان دارند، فضیلت بسیار مهمی است که این موضوع نیز باید الگو قرار بگیرد.

روحیه فداکاری حضرت زینب (س) دیگر ویژگی ایشان است به طوریکه در بحبوحه مسایلی که پیش می آمد، حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) همه را به حضرت زینب (س) ارجاع می دادند. حضرت زینب (س) بعد از واقعه عاشورا و شهادت امام حسین (ع) خود را سپر بلای همه کرده بود و پشتوانه ای  برای همه اسرا شده بودند. اگر بتوانیم در جامعه روحیه فداکاری را ترویج کنیم و جوانان و نوجوانانی داشته باشیم که نسبت به هم فداکار باشند، این جامعه رشد خواهد داشت. ترویج روحیه فداکاری در جامعه از نکات خیلی مهمی است که باید روی آن کار شود و این الگو را باید از حضرت زینب (س) بگیریم.

چرا سالروز ولایت حضرت زینب (س) به عنوان روز پرستار انتخاب شده است؟

در خصوص علت نامگذاری سالروز ولادت حضرت زینب (س) به نام روز پرستار باید بگوییم که حضرت برای مراقبت از اسرا و فرزندان آنها که شرایط بسیار سختی را هم داشتند، دشواری های بسیاری را متحمل شدند و اگر می خواستیم تکریمی از پرستاران داشته باشیم و این تکریم از ایثارگری و صبر پرستاران به شخصیت دینی وصل کنیم و از آنها تقدیر کنیم، بهترین الگو حضرت زینب (س) است.

پرستاران در دوران رنج و دردمندی انسان ها می توانند با روحیه خوب، تلاش، اخلاص و فداکاری ای که می توانند داشته باشند مرهمی بر آلام بیماران باشند. پرستاری رشته ای است که خلق فداکاری و عطوفت از شاخص های اصلی آن می باشد. پرستاران در فشار کار زیاد و در سختی های کارشان وقتی به مصائب حضرت زینب (س) بیندیشند و ایشان را الگوی خود قرار دهند شرایط دشوار کاری برایشان آسان خواهد شد.

همه در خصوص شرایط سخت پرستاران اطلاعاتی داریم و به واسطه حوادثی که در دوران مختلف زندگی برایمان رخ داده است با ایشان مواجهه داشته ایم و از نزدیک با جنس کار آنها آشنایی داریم. در بیمارستان ها شرایطی پیش می آید که فارغ از وظایف و مسئولیت هایی که پرستار دارد، باید کارهایی خارج از شرح وظایف انجام دهد؛ به عنوان مثال به درددل بیمار یا همراه بیمار گوش کند و اقداماتی از این دست انجام دهد. اگر پرستاری بتواند برای بیمار وقت بگذارد و در کنار مراقبت هایی که انجام می دهد از لحاظ روحی نیز ایشان را تیمار کند در روند بهبودی بیماری تاثیرگذار است.

پرستاران چگونه می توانند از سبک زندگی فردی و اجتماعی حضرت زینب (س) الگو بگیرند؟

تلاش مضاعف، صبر حضرت زینب، فداکاری، عطوفت و مهربانی نسبت به بیمار از مهمترین مولفه هایی است که پرستاران می توانند در شرایط سخت کاری آنها را الگوی خود قرار دهند و به تأسی از حضرت زینب (س) در شرایط سخت و زمان های دشوار شغلی شان به صورت کامل و درست به وظایف شان عمل کنند.

حضرت زینب (س) در واقعه کربلا نقش مادری و محوری داشتند و با صبر، فداکاری، عطوفت و مهربانی از اسرا مراقبت می کردند و این سبک رفتاری به گونه ای بود که گویا فرزندان خود را تیمار می کنند و اگر پرستاران با این رویکرد به بیمار رسیدگی کنند، مسلما آثار و نتایج مطلوب تری خواهد داشت.

کد خبر 1734171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha