کتابخانه‌ای مسجدی که نظر رهبری را هم جلب کرده است

کتابخانه مسجد جامع‌ ابوذر با داشتن ۳۰ هزار جلد کتاب، قرائت‌خانه فعال و اجرای طرح‌های ابتکاری همچون شنبه‌های کتاب پاتوقی برای اهل فرهنگ و کتاب است. کتابخانه‌ای که مقام معظم رهبری هم در تحسین خدمات آن، چند کارتن کتاب به آن هدیه کردند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد جامع ابوذر در منطقه ۱۷ (دارالشهدای تهران) در سال ۱۳۵۴ تاسیس شد، همزمان با تاسیس مسجد، فعالیت کتابخانه مسجد نیز آغاز و با گذشت زمان به یکی از کتابخانه های فعال در شهر تهران تبدیل شد، به طوری که در دهه های ۶۰ و ۷۰، کتابخانه این مسجد یکی از کتابخانه های شبانه روزی فعال محسوب می شد و اکنون نیز این کتابخانه به همت کانون فرهنگی‌هنری مسجد با داشتن ۶۰۰ عضو و ۳۰ هزار جلد کتاب به مخاطبان از همه گروه های سنی خدمات ارائه می دهد.

مسجد نیوز - روایتی از مسجد ابوذر در مسیر انقلاب

کتابخانه مسجد جامع ابوذر از کتابخانه های فعال منطقه ۱۷ تهران در موضوعات مختلف علمی، مذهبی، داستان و آموزشی است؛ بخش اعظمی از کتاب های این کتابخانه، کتاب های مرجع است. همچنین، سالن قرائتخانه کتابخانه از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ پذیرای مخاطبان است.

هدیه وی‍ژه رهبر معظم انقلاب به ساکنان منطقه۱۷ - همشهری آنلاین

بنابراین گزارش، این کتابخانه دارای نرم افزارهای تخصصی و عمومی به منظور بهره مندی مراجعه کنندگان است، ضمن اینکه کتابخانه دارای اتاق سایت برای استفاده دانش آموزان، طلاب و دانشجویان از اینترنت است و بخش امانت کتابخانه در دو شیفت صبح و عصر به مخاطبان خدمات ارائه می دهد.

این کتابخانه به دلیل فعال بودن همواره مورد توجه مسئولان بوده است و چند سال پیش مستندی از فعالیت های کتابخانه مسجد در سیمای جمهوری اسلامی پخش شد که مقام معظم رهبری نیز این برنامه را مشاهده کرده بودند، بعد از آن چندین کارتن کتاب از سوی دفتر مقام معظم رهبری به کتابخانه مسجد اهدا شد که آنها در قفسه ای مجزا چیده شده است. همچنین، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از کتابخانه مسجد جامع ابوذر به عنوان یکی از کتابخانه های قدیمی پایتخت بازدید داشت.

کتابخانه‌ای مسجدی که نظر رهبری را هم جلب کرده است

کتابخانه مسجد جامع ابوذر در مناسبت هایی همچون هفته وحدت، دهه فجر، هفته دفاع مقدس و هفته کتاب مسابقات کتابخوانی برگزار می کند. علاوه بر آن به صورت روزانه کتاب هایی بعد از اقامه نماز جماعت در مسجد معرفی می شود.
 
یکی از طرح های این مسجد اجرای طرح «شنبه های با کتاب» است که در قالب این طرح روزهای شنبه هر هفته کتاب هایی به مخاطبان معرفی می شود. از جمله کتاب هایی که در این طرح در کتابخانه مسجد جامع ابوذر معرفی و با استقبال مخاطبان مواجه شد عبارتند از: «صحیفه آفتاب»، «هفت کتاب درباره امام حسن مجتبی(ع)»، «رقصی چنین میانه میدانم آرزوست»، «پا به پای آفتاب؛ گفته ها و ناگفته ها از زندگی امام خمینی (س)»، «اسرار ماه رمضان» و «قرآن بر فراز منبر»» است.

نمایش خبر

قابل توجه است که کتابخانه مسجد جامع ابوذر هیچ وقت تعطیل نیست و همواره در هر شرایطی به مخاطبان خود خدمات ارائه می دهد، از جمله اینکه در دوران کرونا کتابخانه با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی پذیرای اعضای کتابخانه بود. 

کانون فرهنگی‌هنری مسجد جامع ابوذر، هم در محورهای مختلفی همچون خدمت رسانی به محرومان نیز فعالیت دارد، به عنوان مثال اجرای پویش «مهر تحصیلی» یکی از پویش های این کانون است که در قالب این پویش از دانش آموزان نیازمند حمایت و همچنین برای دانش آموزان برنامه های تقویتی علمی برگزار می شود.

اهدای کتاب از سوی رهبر انقلاب به کتابخانه مسجد جامع ابوذرپایگاه اطلاع رسانی مسجد  جامع ابوذر | پایگاه اطلاع رسانی مسجد جامع ابوذر

تهیه جهیزیه برای نوعروسان بی‌بضاعت، پرداخت اجاره‌بها و ودیعه رهن منازل مستاجرین نیازمند، ایجاد کارآفرینی و اشتغال برای افراد سرپرست خانوار محروم همچون برپایی نمایشگاه عفاف و حجاب و کار در منزل از دیگر خدمات ارایه شده کانون مسجد به محرومان است.

مسجد جامع ابوذر جزء مساجد بسیار فعال در حوزه ارائه مشاوره های رایگان حقوقی و قضائی به مردم است و در قالب طرح «هر مسجد، یک حقوقدان»، فرصت پاسخگویی به سوالات حقوقی مردم به صورت هفتگی را فراهم کرده است.

کد خبر 1734567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha