نگاهی به مسجد جامع«العمری» غزه

مسجد جامع عمری از قدیمی‌ترین مساجد غزه به شمار می‌آید که دوره‌های مختلف بیزانس و دوره ممالیک و دوره عثمانی را به خود دیده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الشروق، در ادامه حملات اشغالگران صهیونیستی به اماکن مذهبی و تاریخی در نوار غزه، جنگنده‌های صهیونیستی، مناره مسجد جامع العمری را بمباران کردند. این مسجد، یکی از برجسته ترین مساجد تاریخی فلسطین به شمار می رود و قدمت آن به بیش از ۱۴ قرن پیش می رسد.

مصطفی بکری، یک نماینده فلسطینی در شبکه «ایکس» نوشت: جنگنده‌های صهیونیستی مناره مسجد بزرگ العمری را که قدمت آن به ۱۴۰۰ سال قبل می‌رسد، تخریب کردند و این جنایت جدیدی برای دشمن صهیونیستی است که به دنبال محو تاریخ است.

معماری برجسته مسجد جامع العمری

قدمت مسجد عمری به زمان‌های قدیم برمی گردد، زمانی که در دوره روم معبد بت پرستان بود. پس از ورود مسیحیت به این کشور در دوره بیزانس تبدیل به کلیسا شد.

پس از ورود اسلام به این منطقه به دست عمرو بن العاص به مسجد تبدیل شد و مسجد جامع عمری نامیده شد.

این مسجد با سیطره صلیبی ها در سال ۱۱۴۹ میلادی تغییر کرد و تبدیل به کلیسای یوحنا شد. با پاکسازی فلسطین در اواخر قرن ۱۳ میلادی در دوره ممالیک، مسجد عمری بار دیگر بازگشت. به خصوص که ظاهر بیبرس، چهارمین سلطان ممالیک کتابخانه این مسجد را تاسیس کرد.

مسجد العمری قدیمی‌ترین مسجد شهر غزه به شمار می رود که در مرکز غزه قدیم در نزدیکی بازار قدیمی قرار دارد و مساحت آن چهار هزار و ۱۰۰ متر مربع و مساحت صحن آن یک هزار و ۱۹۰متر مربع است. ۳۸ ستون مرمری، زیبایی و شکوه آن را بیشتر کرده است.

کتابخانه این مسجد بیش بیست هزار جلد کتاب داشت. در این بمباران، کتاب «مساجد باستانی در شهر غزه» اثر محقق عبداللطیف ابوهاشم، برجسته‌ترین مجموعه‌های ارزشمندی را که این مسجد در خود جای داده، از بین رفته است.

عبداللطیف در کتاب خود اشاره کرده است که ده‌ها نسخه خطی وجود دارد که در وضعیت اسفناکی قرار دارند. بیشتر آنها در اثر زمین و رطوبت آسیب دیده اند و برخی نیز بر اثر عوامل جوی، زمان، بی توجهی و عدم نگهداری دچار پوسیدگی و فرسایش شده اند و همین امر باعث بی مصرفی آن شده است.

گفتنی است، اهالی نوار غزه در اعتراض به تخریب این مسجد، در ویرانه‌های مسجد نماز خود را اقامه کردند.

تاریخ گسترده و غنای فرهنگی مسجد العمری

طارق هنیه، راهنمای تور فلسطینی درباره این مسجد گفت: مسجد العمری دوران‌های مختلف تاریخی و تنوعی از انواع معماری را به خود دیده است.

وی به مراحل مرمت آن اشاره کرد و گفت: در زمان عثمانی ها مسجد را توسعه دادند و الحاقات معماری به آن افزودند و صحن شمالی (ایوان ها) را اضافه کردند.

هنیه تاکید کرد: عثمانی‌ها به به حفظ آثار باستانی بیسیار علاقه‌مندبودند و در حفظ آن  تلاش کردند.

کد خبر 1734794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha