علاقه وافر سرلشکر شهید «رئوفی فرد» به کتابخوانی

رئوفی فرد گفت: شهید محمدحسین رئوفی فرد از همان بچگی علاقه شدیدی به مطالعه داشت، در خانواده ما مرسوم بود که بچه ها قبل از رفتن به مکتب خانه، دوره هایی را طی می کردند و قبل از ورود به مدرسه قرآن خوان بودند که بسیار مهم است.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: مقام معظم رهبری می فرمایند «ما در بیان زندگی‌نامه‌ی شهیدان سعی کنیم خصوصیّات زندگی اینها و سبک زندگی و چگونگی مشی زندگی اینها را تبیین کنیم، این مهم است».

در این گفتگو سعی شده سبک زندگی سرلشکر خلبان محمدحسین رئوفی فرد و علاقه او به کتاب و مطالعه را از زبان خواهر شهید جویا شویم که در ادامه آن را می خوانیم.

زهرا رئوفی‌فرد، خواهر شهید سرلشکر خلبان محمد حسین رئوفی فرد در گفت و گو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: شهدای ما بنیان گذاران اصلی مطالعات بودند مطالعاتی اولا به صورت مکتوب و نوشتاری و دوم مطالعاتی درونی و معنوی که همه استاد بعد شهید شدند.

به گفته وی، شهید رئوفی فرد از همان بچگی علاقه شدیدی به مطالعه داشت و این علاقه را خانواده ایجاد کرد. در خانواده ما مرسوم بود که بچه ها قبل از رفتن به مکتب خانه، دوره هایی را طی می کردند و قبل از ورود به مدرسه قرآن خوان بودند که بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه شهید رئوفی فرد، فرزند اول خانواده بود و بیشتر در مکتب خانه با سختی هایی درس را فرا می گرفت، اما با همت، پشتکار، حمایت و تشویق خانواده این اتفاق می افتاد، ادامه داد: مطالعات جانبی همراه با مدرسه رفتن شروع شد، ما عادت داشتیم در پایان کلاس اول حروف را از بین نوشتارها پیدا می کردیم، مادر شهید همت داشتند و ما را در خواندن و نوشتن حمایت می کردند.

خواهر شهید گفت: این شهید روضه خوان مادر بود؛ روضه خوانی باید همراه با مطالعه می بود، مادر روضه خوانی حضرت رقیه(س) را در روزهای دوشنبه برای شفا و گرفتن حاجات همه از حضرت رقیه(س) نذر کرده بودند، لذا دوشنبه ها؛ شهید ما روضه خوان این روضه ها بود.

وی با بیان اینکه شهید رئوفی فرد شب های جمعه قصیده مشکل گشا را می خواند، افزود: خانواده های قدیمی می دانند که در قدیم در شب های جمعه قصیده مشکل گشا خوانده می شد و مردم بر اهل بیت(ع) گریه می کردند، این ها همان روضه های خانگی است که هم اکنون بر آن تاکید می شود.

خواهر شهید رئوفی فرد گفت: شهید رئوفی فرد در مقاطع بالاتر یعنی اواخر دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ که در دعای ندبه به مباحث آخرالزمانی پرداخته می شد و کتاب های علائم ظهور دست به دست می شد، به طور مرتب این کتاب ها را مطالعه می کرد.

وی زکات علم را نشر آن عنوان کرد و گفت: شهید ما این کتاب ها را می خواند و آن را برای ما و مادر نشر و بازگو می کرد و مرتب مطالب را منعکس می کرد.

رئوفی فرد ادامه داد: شهید رئوفی فرد دوران هنرستان خود را در سیستان و بلوچستان به پایان رساند و در استان نفر اول شد؛ یعنی مطالعه گر و اهل علم بود، یادم هست که ایشان رشته اتومکانیک می خواند و کتاب های فنی اتومبیل ها را از جاهای مختلف تهیه و مطالعه می کرد تا بر تخصصش  افزوده شود.

وی افزود: شهید رئوفی فرد تک بعدی نبود و همه جانبه بود و در علوم دینی، در تخصص و علاقه به صورت جامع الشرایط کتاب ها را مطالعه می کرد.

به گفته وی؛ شهید رئوفی فرد وقتی بورسیه شد، پیچ تاریخی زندگی او اتفاق افتاد، وی در سال ۵۳ و در دوران ستم‌شاهی مطالعه روزنامه و وقایع را داشت. در روزنامه اطلاعیه دانشگاه افسری خلبانی را دید و به ذهنش رسید به جای دانشگاه، خلبانی را دنبال کند و خلبان هوانیروز نظام ستمشاهی شد، وقتی تست ها انجام شد و برای خداحافظی آمد، مادرم گفتند: حسین جان چرا ارتش؟ گفت فکر می کنم در ارتش موفق تر باشم تا قوانین اسلامی را به نوعی منتشر کنم.

وی گفت: در محرم و صفر ۵۶ که همه در پیشبرد اهداف انقلاب نقش آفرینی می کردند، شهید رئوفی فرد در پایگاه هوانیروز اصفهان برگزاری مراسم محرم و صفر را داشت که حتی تنبیه شد و یک درجه از او گرفته شد.

شایان ذکر است؛ زنده یاد خلبان شهید محمدحسین رئوفی فرد در مهرماه ۱۳۳۴ متولد شد، دوران تحصیل را با موفقیت باتمام رساند و در سال ۱۳۵۳ وارد دانشکده افسری هوانیروز شد. وی دوران خلبانی را با بهترین درجات گذراند و در زمره خلبانان طراز اول هوانیروز قرار گرفت، در زمان حکومت نظامی رژیم پهلوی در اصفهان به پشتیبانی مردم پرداخت.

شهید رئوفی فرد جزو خلبانانی انتخاب شد که قرار بود چهار شهر بزرگ ایران را بمباران کنند اما شبانه فرار کرده و به آغوش خانواده پناه آورد و توسط رژیم ستمشاهی و غیاباً به اعدام محکوم شد، اما با پیروزی انقلاب اسلامی، به امر امام خمینی (ره) دوباره به ارتش بازگشت.

امیر خلبان شهید رئوفی فرد، بعد از انقلاب، داوطلبانه مأموریت های زیادی در نقاط مختلف کردستان انجام داد. وی در غائله کردستان و هنگام عزیمت به بانه و سردشت - ۱۰ اسفند ۱۳۵۸ - با هلی کوپتر کبری پیشاپیش سه هلی کوپتر دیگر در پرواز بود که با شلیک گروهک های داخلی مورد هدف قرار گرفت.

پیکر پاکش که ۴۲ روز در ارتفاعات برفی مانده بود، در ۲۳ فروردین ۱۳۵۹ توسط مردم محلی کشف و پس از شناسایی به زادگاهش منتقل شد. سر مبارک این شهید پس از ۶ ماه توسط همرزمانش به جسم مطهرش ملحق شد.

کد خبر 1735062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha