مرکز رسیدگی به امور مساجد، بستر مناسبی برای حل مشکلات مساجد است

حجت الاسلام فرجی برحق با اشاره به اینکه بهتر است در مساجد، اداره امور به دست مردم انجام شود، گفت: مرکز رسیدگی به امور مساجد، بستر مناسبی برای حل مشکلات مساجد فراهم آورده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، رئیس کل دادگستری استان زنجان در یکصدو بیست و یکمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان در سخنانی یکی از مراکز حل اختلاف و تصمیم گیری مربوط به مساجد را مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد و گفت: نمایندگان دستگاه‌های متولی مسجد موظف هستند برای تصمیم گیری امورات مسجد در این جلسات شرکت کند.

حجت الاسلام فرجی برحق با اشاره به اینکه مرکز رسیدگی به امور مساجد به فرمان و زیر نظر مقام معظم رهبری مدیریت می‌شود و جایگاه حقوقی دارد، گفت: این موضوع فرصت مناسبی است تا بتوانیم از جایگاه این مرکز برای حل مشکلات مساجد استفاده کنیم.

وی، با بیان اینکه بهتر است در مساجد اداره امور توسط مردم انجام  شود چرا که مشکلات مساجد، به دست مردم بهتر حل می شود، گفت: حل مشکلات مالی عمرانی و نیروی انسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز با همراهی دستگاه‌های اجرایی استان قابل انجام است

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان با اشاره به اینکه در یک نظرسنجی، مشکلات مربوط به ۷۰ مسجد زنجان مورد پایش قرار گرفت، گفت: بسیاری از این مشکلات مربوط به کج سلیقه‌هاو اختلافات بین ارکان مسجد است.

فائزه موسوی با اشاره به اینکه باید مدیریت مساجد را به طلاب و روحانیون آموزش دهیم، ادامه داد: مرکز رسیدگی به امور مساجد شامل نمایندگانی از متولیان امور مساجد هستند که متاسفانه به دلیل پاره‌ای از مشکلات از جمله عدم تامین منابع مالی و جایگاه حقوقی نمی‌توانند آنطور که باید و شاید این مشکلات را حل کنند.

موسوی بر ضرورت برنامه‌ریزی برای حل مشکلات عمرانی و محتوایی مساجد تاکید کرد و ادامه داد: در پایشی که انجام شد این مشکلات احصا گردید و در مقابل مردم هم انتظار دارند تا این مشکلات حل و به نتیجه برسد.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان پیشنهاد داد از ۷۰ مسجدی که پایش شدن در مرحله نخست ۳۰ مسجد به عنوان پایلوت انتخاب و مشکلات آن حل شود.

جانشین فرمانده سپاه استان زنجان نیز در سخنانی با اشاره بر اینکه توانمندسازی ائمه جماعات در مساجد باید در دستور کار ما قرار گیرد، ادامه داد: مساجد نباید به صورت رسمی اداره شود بلکه باید کارها را به مردم بسپاریم چرا که تجربه ثابت کرده است وقتی مردم در کاری پیش قدم ‌شوند نتایج بهتری حاصل می شود.

وی به اقدامات سپاه استان زنجان در مورد مرمت و کمک به مساجد اشاره کرد و گفت: سال گذشته اقدامات لازم برای تعمیر و تجهیز ۱۰ مسجد انجام شد و امسال نیز با همراهی قرارگاه محرومیت زدایی کوثر، بازسازی و تجهیز مساجد در دستور کار ما قرار دارد.

عضو شورای شهر زنجان نیز بر ضروریت تقسیم بندی موضوعات و تعیین کمیته برای هر بخش از مشکلات مسجد تاکید کرد و گفت: شورای شهر زنجان در حوزه عمران مساجد ورود کرده است و بخشی از مشکلات مربوط به سرویس‌های بهداشتی مساجد را نیز حل نموده است.

به گفته مرادلو، مسئولینی که در مساجد حضور دارند می‌توانند مشکلات مساجد را احصا و حل کنند، از این رو لازم است نقش هویت بخشی مساجد را فراموش نکنیم و هر فرد باید خود عضوی از یک مسجد بداند.

کد خبر 1735649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha