شکست هژمونی رسانه‌ای غرب در نسل کشی غزه

اگر نسل‌کشی اخیر غزه اتفاق نمی‌افتاد، شاید باز هم می‌شد این دیدگاه را که رسانه های غربی مغرضانه عمل می‌کنند، حداقل برای چند سال دیگر پنهان نگه داشت، اما اکنون قضیه بسیار متفاوت است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: در مسیر تاریخ همواره اتفاقاتی رخ می‌دهند که تاثیرات بسزایی روی تحولات در کل جهان می‌گذارند؛ جنگ غزه هم یکی از این رویدادهاست.

اما آنچه در رویدادهای معاصر بسیار اهمیت دارد، نقش رسانه‌هاست.اسناد و مدارک دال بر این است که رسانه های غربی در جریان جنگ غزه مغرضانه، یک طرفه و به نفع کاپیتالیسم عمل کردند، اما مدیران رسانه‌ای این تصور را رد می کنند.

اگر نسل‌کشی اخیر غزه اتفاق نمی‌افتاد، شاید باز هم می‌شد این دیدگاه را که رسانه های غربی مغرضانه عمل می‌کنند را حداقل برای چند سال دیگر پنهان نگه داشت، اما اکنون قضیه بسیار متفاوت است.

اسرائیلی ها و متحدان غربی آنها پس از طوفان الاقصی حماس در روز ۷ اکتبر روی تبلیغات بی رحمانه علیه فلسطین متمرکز شدند، اما پیامدهای آن نه تنها ماهیت واقعی اسرائیل را آشکار کرد، بلکه جنبه تاریک دستکاری رسانه های غربی را نیز آشکار کرد.

اسرائیل در یک ماه و نیم گذشته مرتکب جنایات جنگی شده است و رسانه‌های غربی نه تنها شاهد آن هستند، بلکه حتی از اسرائیل دفاع می‌کنند و تلاش می‌کنند قتل عام غیرنظامیان، تکه تکه کردن و ویران کردن بیمارستان ها، مدارس، مساجد و کلیساها به بهانه از بین بردن حماس را توجیه کنند.

این یک روایت رایج است که رسانه‌های غربی با برنامه‌های غرب همسو هستند و در گذشته با حمایت خود از ادعای غرب مبنی بر مالکیت سلاح‌های کشتار جمعی، سلاح‌های شیمیایی، بمب‌های خوشه‌ای و چندین تهدید دیگر توسط کشورهای منطقه خاورمیانه، برای ویران کردن لیبی، سوریه، عراق و افغانستان همکاری می‌کردند.

با وجود اینکه بعد از همه این اتفاقات، رسانه های غربی همچنان چهره خود را حفظ می کردند و تظاهر به آزادی مطبوعات و مسئولیت مقدس روزنامه نگاری می کردند، بمباران خوشه ای بیمارستان الشفا در غزه، همه شرایط را علیه آنها تغییر داد.

تحلیلگران جنگ مانند «اسکات ریتر» توضیح می‌دهند که بیمارستان، مدرسه یا هر زیرساخت دیگری که تحت مصونیت بین‌المللی قرار می‌گیرد، تنها در صورتی می‌تواند مورد حمله قرار گیرد که شواهد ملموس عیله آنها از قبل در دسترس باشد.

 رسانه های غربی تصاویری ساختگی از کمپ پایگاه حماس در زیر ساختمان بیمارستان ارائه کردند، اما رژیم صهیونیستی پس از بمباران بیمارستان هنوز به دنبال مدرک است و هنوز آنچه را که ادعا می کند و رسانه های غربی تبلیغ می کند، پیدا نکرده است.

حتی هنگام شروع نسل کشی دسته جمعی در غزه رسانه های غربی به حمایت از روایت سیاسی غرب مبنی بر حملات تروریستی حماس به اسرائیل و حق اسرائیل برای دفاع از خود ادامه دادند.

با وقوع رویدادهای جدید، بیش از هر زمان دیگری آشکار شد که غرب با برنامه ریزی و استراتژی صفر وارد جنگ دیگری شده است؛ با این حال رسانه های غربی  هنوز جرئت ندارند که بپذیرند نه سلاح شیمیایی در عراق وجود دارد، نه بمب های کثیف در افغانستان، و نه تروریستی در بیمارستان الشفاء.

اینگونه است که بسیاری از ساکنان روی زمین، قربانیان دائمی هژمونی سیاسی و رسانه ای غرب هستند؛ صدای این قربانیان ضعیف نیست اما دستگاهی برای تقویت آن ندارند.

رسانه های غربی در ۸۰ سال گذشته ثابت کرده اند که هر دیدگاهی با دیدگاه غربی همسو نباشد، علیه بشریت است. با این حال، نسل کشی غزه نقطه عطفی در تاریخ رسانه های غربی بود که یا باید حقیقت را بیان می‌کردند یا اعتبار خود را یک بار برای همیشه از دست می‌دادند.

دستکاری‌کنندگان رسانه‌ای در گذشته معتقد بودند که عموم مردم حافظه کوتاهی دارند و می ‌توان ذهن آنها را بر هر خوارکی تغذیه کرد، اما ابزارهای جدیدی مانند تلفن‌های همراه به مردم کمک می‌کنند تا فورا «بازیابی گذشته» را از داده‌های ذخیره‌سازی در دنیای سایبری که مردم را با روزهای گذشته در ارتباط نگه می‌دارد، انجام دهند.

هزینه جنگ اسرائیل در غزه برای رسانه های غربی بیش از آن چیزی است که پیش از این تصور می‌کردند؛ پس یا مجبور به ترک روند خود هستند یا باید حذف شدن در ذهم مردم را بپذیرند.

کد خبر 1735690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha