۱۰ درصد تسهیلات صنایع‌ دستی به خانواده شهدا و ایثارگران اختصاص یافت

معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی خراسان شمالی از تخصیص ۱۰ درصد تسهیلات صنایع ‌دستی و گردشگری خراسان شمالی به خانواده شهدا و ایثارگران دارای مجوز خبر داد.

پروانه کلاته، معاون صنایع ‌دستی و هنرهای سنتی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: در حال حاضر بیش از ۱۸ هزار صنعتگر در ۶۹ رشته صنایع ‌دستی در خراسان شمالی در رشته‌ های دست بافته‌ های داری، نساجی سنتی، سراجی، خراطی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و غیره فعالیت می‌کنند.

کلاته عنوان کرد: خراسان شمالی بیش از سه هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است، همچنین بیش از ۳۵ هزار رزمنده در دوران دفاع مقدس در عملیات ها حضور داشته اند، تعداد کل ایثارگران این استان ۱۰ هزار ۲۷۷ نفر، تعداد کل آزادگان ۳۹۷ نفر و جانبازان هفت هزار و ۲۳۲ نفر است.

معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی خراسان شمالی بیان کرد: ۸۰ درصد از آنها بانوان هستند و بیشتر هنرمندان در رشته گلیم بافی و دست بافته های داری فعالیت می کنند، دست بافته های داری شامل گلیم، جاجیم و قالیبافی بیشترین سهم صنایع دستی را در رونق اقتصادی خراسان شمالی دارد.

کلاته اضافه کرد: از سال ۹۱ تاکنون با تولیدات خلاقانه هنرمندان و صنعتگران خراسان شمالی، ۶۱ اثر صنایع دستی استان نشان ملی مرغوبیت و پنج اثر که اکثرا دست بافته های سنتی است، مهر اصالت یونسکو دریافت کردند.

وی تصریح کرد: سالانه ۱۵۰ هزار مترمربع گلیم‌ سفره ‌کردی در خراسان شمالی بافته می‌شود که با توجه به تجمع بافندگان آن در شهرستان بجنورد، این منطقه به عنوان شهر ملی گلیم‌سفره‌کردی ثبت شده است.

وی افزود: این استان ۶۳ رشته از ۴۰۰ رشته صنایع دستی کشور را دارد و از دیگر سو ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها زندگی می کنند که در کنار کارهای دامداری و کشاورزی به تولید انواع هنرهای دستی از جمله چارق دورزی، بافندگی فرش و گلیم نیز می پردازند و حتی تولید چرم و دست سازه های چرمی و کلاه کرکی را نیز در کارنامه خود دارند.

کد خبر 1735792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha