مسجد حضرت ولیعصر(عج)، قدسی کوچک در جیرفت

مسجد حضرت ولی عصر (عج) از مساجد فعال شهرستان جیرفت به شمار می رود که معماری خاصش آن را از بنای سایر مساجد سطح این شهرستان متمایز کرده است.

 خبرگزاری شبستان - جنوب کرمان، مهدیه شعبانی: مسجد ولی عصر (عج) یکی از مساجد پررونق شهرستان جیرفت به شمار می رود، این مسجد سال ۱۳۷۴ در مجاورت دانشگاه آزاد اسلامی جیرفت احداث شد، مسجدی چند ضلعی که به سبک و سیاق قدس ساخته شده و معماری خاصش آن را از بنای سایر مساجد سطح این شهرستان متمایز کرده است.

مسجد حضرت ولیعصر (عج)، قدسی کوچک در جیرفت

سمت چپ درب ورودی مسجد در خیابان منتهی به دانشگاه آزاد اسلامی، سقاخانه ابوالفضل العباس (ع) قرار دارد که سبک معماری آن جلوه گری می کند این سقاخانه با کاشی کاری های فیروزه ای رنگ به شکل و شمایل قدس شریف ساخته شده است و بر روی یکی از این کاشی ها عکس مرحوم نجات فاریابی از خادمین این مسجد حک شده است. سقاخانه ابوالفضل العباس (ع) در گرمای سوزان تابستان و در سایر فصول سال تشنگان را سیراب می کند و تشنگان پس از لب تر کردن به یاد لب تشنگان دشت کربلا صلواتی می فرستند و فاتحه ای نثار درگذشتگان خدوم این مسجد می کنند.

مسجد حضرت ولیعصر (عج)، قدسی کوچک در جیرفت

 کف مسجد با فرش های سبز رنگ با طرح سجاده نماز فرش شده است و در مقابل به سمت قبله نیز محراب نماز قرار دارد قسمت زنانه مردانه مسجد با پرده ای سبز رنگ از هم جدا شده است.

مسجد حضرت ولیعصر (عج)، قدسی کوچک در جیرفت

سقف مسجد به طرز ماهرانه ای پنج ضلعی ساخته شده است و که در هر ضلع آن چند پنجره مشبک با شیشه های رنگارنگ قرار دارد و چلچراغی با چراغ های سفید از سقف آن آویزان است.

مسجد حضرت ولیعصر (عج)، قدسی کوچک در جیرفت

این مسجد دارای تعدادی بیش از ۲۰ پنجره مشبک با شیشه های رنگارنگ است که پرتوی زیبایی از نور خورشید را در فضای مسجد منعکس می کنند. در داخل مسجد بیش از بیست ستون قرار دارد که این ستون ها نیز با کاشی های فیروزه ای کاشیکاری شده اند.

مسجد حضرت ولیعصر (عج)، قدسی کوچک در جیرفت

محراب مسجد نیز با کاشی های فیروزه ای تزیین شده است و کمی آن طرف تر از محراب، منبر چوبی قرار دارد.

مسجد حضرت ولیعصر (عج)، قدسی کوچک در جیرفت

وقتی از فضای داخلی وارد محوطه بیرونی مسجد می شوید، سمت راست آشپزخانه، انبار و سپس سرویس های بهداشتی قرار دارند.

مسجد حضرت ولیعصر (عج)، قدسی کوچک در جیرفت

کمی آن طرف تر ساختمانی دو طبقه بنا شده که در طبقه همکف کانون فرهنگی هنری، پایگاه مقاومت بسیج، مرکز قرآنی، مرکز نیکوکاری و خانه عالم قرار دارد.

مسجد حضرت ولیعصر (عج)، قدسی کوچک در جیرفت

دو طرف حیاط مسجد و بخشی از فضای میانی حیاط مسجد درختان نخل کاشته شده است درختان نخلی که به زیبایی حیاط مسجد می افزایند.

مسجد حضرت ولیعصر (عج)، قدسی کوچک در جیرفت

ابراهیم عادلی می گوید؛ مسجد حضرت ولی عصر (عج) جیرفت در نزدیکی دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد، زمین این مسجد طی  سال‌های ۱۳۷۰  از طرف خانواده مرحوم محمد حیدری آن اهدا و وقف شده است.

به گفته این عضو هیئت امنای مسجد حضرت ولی عصر (عج)؛ ساخت بنای این مسجد به هیئت عزاداران سیدالشهدا (ع) که اعضای آن از طایفه بزرگ فاریابی هستند، واگذار شد.

او می افزاید؛ به همت فامیل های فاریابی، عادلی، واحدی و بی نیاز  بنای مسجد مسجد طی سه سال تکمیل شد و در سال ۱۳۷۴  به بهره برداری رسید.

عادلی می گوید؛ مساحت تقریبی وقف شده ۵ هزار متر مربع است که بنای فعلی مسجد حضرت ولی (عج) در مساحتی حدود یکهزار متر مربع ساخته شده است.

به گفته این عضو هیئت امنای مسجد حضرت ولی عصر (عج)؛ در جوار بنای مسجد تاکنون خانه عالم، خانه خادم، کتابخانه، آشپزخانه، انبار مختلط، انبار لوازم برقی، اتاق بسیج، اتاق کانون فرهنگی هنری، اتاق جهت کلاس قرآن و همچنین سرویس های بهداشتی زنانه و مردانه ساخته شده است.

او می افزاید؛ سبک معماری مسجد حضرت ولی عصر (عج) تلفیقی از معماری ایرانی - اسلامی است که سقف آن گنبدی شکل می باشد و در دو طبقه فوقانی و تحتانی ساخته شده است.

عادلی می گوید؛ این مسجد به شکل قدس شریف ساخته شده است و شکل گیری ایده ساخت بنای مسجد به شکل فعلی با راهنمایی های معمار های اصفهانی بوده است و کاشی کاری ها به خصوص ساخت محراب هم کار اساتید اصفهان بوده است.

به گفته این عضو هیئت امنای مسجد حضرت ولی عصر (عج)؛ با استقرار عالم، مسجد همیشه یک ساعت قبل و بعد از اذان جهت اقامه نماز جماعت باز است‌ و البته در اوقاتی که کلاس های مختلف مثل آموزش قرآن کریم نیز مسجد باز است.

او می افزاید؛ در ایام خاص سال فعالیت هایی همچون برپایی جشن بزرگ نیمه شعبان در شب ولادت امام زمان (عج) است و همچنین به همت جوانان و پیرغلامان امام حسین (ع) در هیئت عزاداری سیدالشهدا (ع) در ایام محرم و صفر مراسم عزاداری همراه با سفرهای نذری اقامه می شود و در ماه های رمضان نیز مراسم معنوی همراه با سفره با کرامت اهل بیت (ع) گسترانیده می شود.

عادلی می گوید؛ همه رده های سنی به ویژه نوجوانان و جوانان پای ثابت برنامه های مسجد هستند و همواره در ایام مختلف در بزرگداشت مراسم ملی و مذهبی با ما همکاری دارند به طور مثال با کمک بچه های مسجد ایستگاه صلواتی در مناسبت های مذهبی درب مسجد راه اندازی می شود.

به گفته این عضو هیئت امنای مسجد حضرت ولی عصر (عج)؛ در طول سال جلسات هفتگی قرآن کریم برگزار می‌شود و همچنین عیادت از بیماران محله مسجد یکی از برنامه های همیشگی آنها است و در کنار این برنامه ها هر ساله یادواره شهدای محله مسجد حضرت ولی عصر (عج) را نیز برگزار می کنند.

سعید بهادر می گوید؛ مسجد حضرت ولی عصر (عج) دارای پایگاه مقاومت قائم (عج) برادران است که از بدو راه‌اندازی تاکنون برنامه های متعددی از جمله محله اسلامی را اجرا کرده است.

به گفته فرمانده پایگاه مقاومت بسیج قائم (عج) مسجد حضرت ولی عصر (عج)؛ با توجه به تجربه بسیار ارزشمند طرح شهید سلیمانی در مقابله با ویروس منحوس کرونا و به منظور بهره مندی از مکتب متعالی آن شهید عزیز با مدد از سیدالشهدای مقاومت و مدافعان حرم آل الله، طرح محله اسلامی شکل گرفت و این طرح یک حرکت انقلابی و جهادی است که جامعه را به سمت جامعه ای اسلامی سوق می دهد.

او می افزاید؛ پایگاه مقاومت بسیج قائم (عج) با مشاورت حوزه متبوع و هدایت و راهبری امام جماعت  نسبت به تشکیل شورای تحول محله اسلامی اهتمام ورزیده است و این شورا که متشکل از جمعی از متنفذین، معتمدین و نخبگان اعم از ارکان شاخص و موثر مسجد و محله هستند را تشکیل داده است.

بهادری می گوید؛ ذیل این شورا کارگروه های متعدد و تخصصی راه اندازی شده تا مشکلات مردم محله را بررسی و راهکاری عملی برای آنها بیابند.


به گفته فرمانده پایگاه مقاومت بسیج قائم (عج) مسجد حضرت ولی عصر (عج)؛ تحقق محله اسلامی بستگی به چهار اصل دارد، اصل اول اسلام محوری است و بر این اساس بسط معارف و حقایق اسلام ناب محمدی(ص) در محله که با تبعیت از ولایت مطلقه فقیه در عصر غیبت صورت می‌گیرد.

او می افزاید؛ اصل دوم مردم سالاری است یعنی اداره همه امور توسط مردم محله به شکلی که همه فرصت ها و توان مردم با اراده خود مردم به میدان بیاید.

بهادری می گوید؛ اصل سوم در تحقق محله اسلامی، مسجد محوری است به این معنا که مسجد محل اداره امور محله است و امور عمران و آبادی واقعی مسجد به این است که مرکز ثقل و هدایت و اداره امور باشد.


به گفته فرمانده پایگاه مقاومت بسیج قائم (عج) مسجد حضرت ولی عصر (عج)؛ اصل چهارم در تحقق محله اسلامی، مدیریت و راهبری متعهدانه است و کسانی باید عهده دار تحقق اسلام ناب محمدی (ص) و اخوت اسلامی در محله باشند که از عمق جان و در عمل متعهد به خط نبوت، ولایت، اخوت و برادری باشند.

کد خبر 1735977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha