محراب و منبر دو رسانه سنتی متکی بر ارتباطات شفاهی هستند

پهلوانیان نماز جمعه را قوی ترین و اثرگذارترین رسانه سنتی مبتنی بر معارف دینی اسلامی، دانست و گفت: محراب و منبر دو رسانه سنتی متکی بر ارتباطات شفاهی هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از فارس، احمد پهلوانیان در دیدار مدیر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس به همراهی جمعی از ائمه جمعه شهرهای فارس، گفت: نماز جمعه یک رسانه است و رسانه ای متکی بر ارتباط روبرویی است که در علم ارتباطات این دسته از رسانه های سنتی اثر گذار و قوی هستند و شاید از بعد کمی، سطح تماس محدودی داشته باشند اما از نظر کیفی عمق تاثیر فراوانی دارند. 

وی افزود: در سنت ارتباطی عالم اسلام و ایران، محراب و منبر دو رسانه سنتی متکی بر ارتباطات شفاهی و بسیار موثراند که البته هر دو رسانه در کنار هم در نماز جمعه جمع شده است و خطابه به عنوان رسانه منبر و رکعت نماز جمعه به عنوان محراب از عناصر آن است. 

مدیرکل صداوسیمای فارس ادامه داد: قوی ترین و اثرگذارترین رسانه سنتی مبتنی بر معارف دینی اسلامی، نماز جمعه است و نماز جمعه فراتر از بعد رسانه ای یک سلوک عبادی مهم، اثرگذار است و شراف و منزلت دارد و دارای بعد مناسکی است.

وی در توصیف این مطلب که مناسک فراتر از عبادت و در پی نشر معارف است افزود: نماز جمعه فراتر از بعد رسانه، سلوک عبادی و حضور مناسکی، یک حرکت اجتماعی به معنای عام است که سیاس ، اقتصاد و نظام اجتماعی را در خود دارد و این اهمیت و جایگاه نماز جمعه را نشان می دهد.

مدیرکل صداوسیمای فارس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ائمه جمعه باید ائمه محلات و در همه شئون الگو و پیشانی باشند و بقیه امور بر منوال آن تنظیم شود افزود: نقش امام جمعه بسیار والا و حیاتی است و اگر نقش، کارکرد نداشته باشد اثر نخواهد داشت و نقش امام جمعه با کارکرد آن معنی پیدا می کند و بخش عمده ای از تبلیغات رسانه های معاند این است که نقش و کارکردها را از هم جدا کنند.

مدیرکل صداوسیمای فارس اضافه کرد: باید کارکرد، منزلت و اثرگذاری نقش و جایگاه امام جمعه را بخوبی تبیین کنیم.

پهلوانیان تاکید کرد: باید منزلت امام جمعه در پیشرفت شهرستان و استان نشان داده شود و اگر در منطقه ای مشکلی است، امام جمعه بعنوان پیشانی کار مطلب را بیان کند و رسانه به عنوان بخشی که به امامت جمعه اقتدا می کند آن مشکل را تا حصول نتیجه پیگیری کند.

مدیرکل صداوسیمای فارس برپایی میز خدمت مدیران و دستگاه های اجرایی در استان را قبل از خطبه های نماز جمعه و در محل برپایی نماز جمعه کار ارزشمندی بیان کرد و گفت: باید با انعکاس پریایی میز خدمت برای رفع مشکلات مردم در پایگاه های نماز جمعه و مساجد، زمینه تقویت جایگاه نماز جمعه را مهیا کرد و در کنار مسائل و مشکلات، بازشدن گره ها و امیدآفرینی ها را در قاب رسانه به مردم نشان داد.

کد خبر 1736174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha