پس از رسالت، امامت به واسطه حضرت  زهرا(س) تداوم پیدا کرد

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی گفت: پس از رسالت، امامت به واسطه حضرت  زهرا(س) تداوم پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار قرآن ومعارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین سیدباقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا(س) در مسجد امیر طی سخنانی درباره ضرورت تبین جایگاه ایام فاطمیه؛ گفت: امامت هویت و اصل و اساس شیعه است. بزرگداشت ایام فاطمیه جهت حمایت از امامت است که حضرت زهرا(س) برای آن به شهادت رسیدند.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی در خصوص اهمیت بررسی تاریخی فاطمیه، عنوان کرد: اگر فاطمیه را از نظر تاریخی هم بررسی کنیم قطعا در ذکر تاریخ منافع فراوانی وجود دارد؛ تفکر در تاریخ تشخیص راه صحیح را میسر و عبرت پذیری آن منجر به پذیرش حقیقت خواهد شد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه طبق آنچه در تاریخ آمده حضرت زهرا(س) اسوه هستند. اظهار کرد: ما باید بدانیم حضرت به عنوان الگوی ما نسبت به کودتاگران چه رفتاری داشتند. ما در الگوگیری از حضرت زهرا(س) نسبت به این گروه بغض داریم. مواضع رهبران آسمانی برای ما سیره است و حجیت دارد، بنابراین ما از مباحث تاریخی هم شیوه و سیره زندگی درست را می آموزیم.

وی با بیان اینکه در سقیفه غصب فدک و خلافت امیر مومنان امام علی (ع) رخ داد، ابراز کرد: ارزش مالی فدک بسیار بالا بود. پیامبر(ص) درآمد فدک را در مسیر جهاد مصرف می کردند اما آن دو نفر وقیحانه فدک را غصب کردند و حضرت زهرا(س) مصرانه دنبال بازپس گیری آن بود. مطالبه حضرت زهرا(س) جهت بازپس گیری فدک مادی گرایانه نیست که خرج خانواده خود کند ایشان حتی سنواتی را هم که در اختیار داشتند خرج خانواده خود نکردند. حضرت زهرا(س) با مطالبه فدک به جامعه آگاهی می دادند که متوجه شوند با امام خود چه کردند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه مهمترین ویژگی انسان انصاف است، تصریح کرد: اگر انسان انصاف را کنار بگذارد حتی معجزه را هم نمی پذیرد. پیامبر(ص) برای کافران شق القمر را هم انجام دادند اما آنهایی که انصاف نداشتند در نهایت ایمان نیاوردند. حضرت زهرا(س) از طریق مطالبه فدک نشان دادند دستگاه روی کار آمده نماز می‌خواند اما دین ندارد و برای رسیدن به حکومت هر کاری انجام می دهند حتی اگر کودتا بر علیه امام یا کشتن دختر پیامبر(ص) باشد. در اثر کودتا همه امت اطراف امیر مومنان امام علی(ع) را خالی کردند و حضرت زهرا(س) در حمایت از امام خود تنها ماند.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با تاکید بر اینکه اگر عظمت و شخصیت حضرت زهرا(س) را خوب بشناسیم خواهیم دانست که مطالبه فدک مادی نبوده است. گفت: عظمت ایشان از زبان امام زمان(عج) است که فرمودند در رفتار ایشان برای من سرمشق وجود دارد. پیامبر(ص) می فرمایند اگر خداوند امیرمومنان امام علی(ع) را برای حضرت زهرا(س) خلق نمی کرد برای او هیچ هم شانی وجود نداشت، آنها هر دو یک حقیقت هستند.

این استاد حوزه علمیه درباره منزلت و شخصیت حضرت زهرا(س) عنوان کرد: امام صادق(ع) می فرمایند کسی که به شناخت حقیقی حضرت زهرا(س) برسد شب قدر را درک خواهد کرد. شب قدر بستر نزول قرآن است و حضرت زهرا(س) محل نزول قرآن ناطق یعنی امام حسن (ع) و امام حسین (ع) هستند. در این یک شب تمام مقدرات بشریت نوشته و تعیین می شود. مقدرات همه انسانها به دست حضرت زهرا(س) است. برای شناخت حضرت زهرا(س) و فرزندان او جامعه کبیره را بخوانید.

وی در پایان با اشاره به بخش هایی از ماجرای حدیث کساء؛ گفت: خداوند در حدیث می فرماید همه آسمان و زمین و آنچه در آن است را خلق نکردم مگر برای محبت به پنج تن آل عباء، آنها خاندان نبوت و رسالت هستند. همه آنها حول و محور حضرت زهرا(س) جمع شدند یعنی حضرت نقطه وصل رسالت و امامت است. پس از رسالت، امامت به واسطه حضرت  زهرا(س) تداوم پیدا کرد.

کد خبر 1736205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha