مسجد کانون آبروی انسان‌های مسلمان/ضرورت حضور فعال نوجوانان و جوانان در فعالیت های فرهنگی مساجد

مسجد را کانون آبروی انسان‌های مسلمان دانست و گفت: اگر مساجد برنامه‌های قرآنی و فعالیت‌های فرهنگی داشته باشند، ضرورت دارد که نوجوانان و جوانان در این برنامه‌ها حضوری فعال داشته باشند.

حضرت آیت الله «سید شرف الدین ملک حسینی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، اظهار کرد: طبق روایت در آخرالزمان ظاهر برخی از مساجد آباد ولی باطن آنها آباد نیست.

نماینده مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری که در مسجد فاطمه الزهرا سلام الله علیها حضور داشت با بیان اینکه باطن مسجد نماز، قرآن، جلسات دینی و... هستند، ولی ظاهر مسجد ساختمان آن است، گفت: حیف است که مسجد ظاهر به این زیبایی داشته باشد ولی مسئله نماز، قرآن، حدیث و تبلیغ در آن به زیبایی بنای مسجد نباشد.

وی ادامه داد: مسجد فاطمه الزهرا سلام الله علیها محمودآباد با مدیریت رضوی پور و امام جماعت مسجد حرکت خوبی را آغاز کرده و خداوند متعال نیز در این زمینه کمک کار خواهد بود.

آیت الله ملک حسینی مسجد را کانون آبروی انسان‌های مسلمان دانست و افزود: اگر مسجد آبرو داشته باشد، مسلمانان آبرو دارند و اگر نداشته باشد، مسلمانان نیز آبرو نخواهند داشت.

این استاد حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: زمانی مسجد آبرو پیدا می‌کند که در کنار زیبایی ظاهری، جلوه‌های زیبای قرآن، حدیث، نماز، پند و اندرز، خیر رسیدگی به فقرا و کارهای دینی و اسلامی در آن انجام گیرد.

وی با اشاره به آیه‌ ۱۲۵ سوره بقره، یادآور شد: خداوند متعال به حضرت ابراهیم خطاب می‌کند و به فرزند او حضرت اسماعیل می‌گوید «أَنْ طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ» شما خادم خانه من باشید و آن را تمیز و برای طواف افرادی که قصد عزیمت به کعبه را داشته باشند، به این مکان بیایند، آماده کنید».

آیت الله ملک حسینی با اشاره به اینکه هر کس به هر مسجدی خدمت کرد، مثل این است که به فرزند خانه خدا خدمت کرده است، بیان کرد: مسجدالحرام، مسجد مادر است و همه مسجدهای دیگر مثل مسجد فرزند هستند.

نماینده مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اگر حضرت ابراهیم را پدر بدانیم و اسماعیل را فرزند، باز این دو پدرها و پدربزرگ‌های ما هستند، گفت: خداوند ماموریت خانه مادر و مسجد مادر را به آنها داد، خادمان مسجد باید افتخار کنند که خداوند نظافت مسجد، همراهی با مردم، پذیرایی و سایر مسائل را به عهده خدمتگزاران فعال در مسجد گذاشته است.

وی بیان کرد: کسانی که در گذشته تلاش کردند و بنای ساخت مسجد فاطمه الزهرا سلام الله علیها را گذاشتند، خداوند تبارک و تعالی ماموریت ساخت خانه کعبه را به حضرت ابراهیم و اسماعیل داد تا چهارچوب این خانه را بنا گذاشتند.

آیت الله ملک حسینی تاکید کرد: اگر انسان کمی تفکر کند که چرا خداوند ساختن خانه، نظافت و مسئولیت فرهنگی آن را به دست حضرت ابراهیم و اسماعیل سپرد، معنای این آیه («أَنْ طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ»)را به خوبی می فهمد.

نماینده مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری به آیه ۱۸ سوره توبه مبنی بر«إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَی الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَی أُوْلَـئِکَ أَن یَکُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ» اشاره کرد و گفت: کسی نمی‌تواند مسجد را آباد کند مگر اینکه ایمان به خدا و ایمان به قیامت داشته باشد، اهل نماز و زکات باشد».هر چیزی که مال انسان را پاک کند زکات بوده و اگر مال خدا داده شود، زکات است.

وی ضمن تاکید بر اینکه کسانی که در مسجد فعالیت می‌کنند باید دارای صبر و حوصله باشند، افزود: خداوند متعال تنها کسی است که انسان باید حواسش به او باشد و هیچ غصه‌ای از اینکه دیگران با او شوخی کنند یا حرفی بزنند، نداشته باشد، چون اجر انسان‌های فعال در مسجد با خداوند بوده و پروردگار در همه مراحل زندگی به چنین انسان‌هایی کمک می‌کند.

آیت الله ملک حسینی ادامه داد: باید فرزندان مسجدی به گونه‌ای تربیت شوند که فردا بدانند باید حق انسان‌های دیگر را ادا کنند و از طرفی انسان‌های اهل مقاومت در برابر هر چیزی که آنها را اذیت می‌کنند، باشند.

نماینده مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر مساجد برنامه‌های قرآنی و فعالیت‌های فرهنگی داشته باشند، ضرورت دارد که نوجوانان و جوانان در این برنامه‌ها حضوری فعال داشته باشند؛ ضمن اینکه باید از مسجد و ظرفیت‌های آن به خوبی استفاده کرد.

کد خبر 1736567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha