دغدغه‌های دانشگاهیان خراسان جنوبی در نشست‌ هم‌اندیشی با سخنگوی دولت

اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های خراسان‌جنوبی در نشست‌ هم‌اندیشی با سخنگوی دولت به بیان دغدغه‌ها و مطالبات خود پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، نشست هم‌اندیشی اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های خراسان‌جنوبی شامگاه شنبه ( ۱۱ آذر) با علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شد.

۲۰۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی وارد خراسان جنوبی شد

سید محمد موسوی میرزایی- رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این نشست به بیان دستاوردهای دولت در حوزه بهداشت و درمان در خراسان جنوبی پرداخت و اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی در سال ۱۳۶۶ راه‌اندازی شد و امروزه با ۶۵ کد رشته و ۱۱ رشته تحصیلات تخصصی و چهار هزار دانشجو و ۳۳۵ عضو هیات علمی فعالیت دارد.

موسوی میرزایی در ادامه بیان  کرد: ۱۵ بیمارستان، ۹ دانشکده، هشت هزار و ۶۴۵ پرسنل و کارکنان دانشگاه، ۴۰۰ پایگاه بهداشتی و ۸۵ پایگاه اورژانس شهری و جاده‌ای زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان جنوبی فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم با شعار اجرای عدالت اقدامات خوبی در حوزه بهداشت و درمان انجام داده است، افزود: در این دولت تاکنون ۳۰ هزار متر مربع پروژه بهداشتی و درمانی را تکمیل و تحویل داده‌ایم و هم اکنون نیز ۹۳ پروژه با ۱۲۰ هزار مترمربع در همه شهرستان‌ها در دست اجرا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تامین و ارتقای تجهیزات پزشکی را خدمت مستمر دیگر از نظام برشمرد و ادامه داد: طی دو سال گذشته بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی از جمله دو دستگاه ام، آر، آی، ۲۵ دستگاه دیالیز وارد استان شده است.

موسوی میرزایی از تکمیل پروژه بیمارستان خوسف و بشرویه در دولت سیزدهم خبر داد و تصریح کرد: تکمیل پروژه اورژانس بیمارستان و پانسیون پزشکان و کلینیک، احداث آشیانه اورژانس هوایی و پروژه ارتقای بیمارستان در شهرستان نهبندان از دیگر فعالیت‌ها در دولت سیزدهم است.

وی با بیان اینکه در راستای تحقق اهداف دولت، مناطق مرزی و محروم در توسعه این امکانات مورد توجه ویژه قرار گرفت، بیان کرد: سه متخصص رایودلوژی در این شهرستان مرزی مستقر شده و تجهیزات دیالیز و آزمایشگاهی آنان تکمیل شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از اقدامات و پروژه‌ها و خدمات و تجهیزات پزشکی در سایر شهرستان‌های خراسان جنوبی گفت و عنوان کرد: فعالیت احداث ۱۵۰ تخت بیمارستانی در طبس، کلنگ‌زنی پروژه بیمارستان ۶۴ تخت‌خوابی در سرایان، اجرای پروژه بیمارستان ۶۴ تخت‌خوابی زیرکوه از جمله افتخارات حوزه بهداشت و درمان است.

موسوی میزرایی با بیان اینکه مطالبات بیمه‌ای خیلی تأخیر دارد و همین امر موجب شده که به پرسنل بدهکار هستیم، یادآور شد: ماهانه ۲۰ میلیارد تومان هزینه نیروهای شرکتی را پرداخت می‌کنیم و تاخیر در مطالبات بیمه‌ای مشکلاتی در امر تأمین برخی هزینه‌ها به بار می‌آورد که نیازمند مساعدت برنامه بودجه هستیم.

حداقل امکانات برای اوقات فراغت دانشجویان تأمین شود

محمدرضا میری- عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند هم در این نشست خراسان جنوبی را استان فرصت‌های بکر دانست و گفت: مرز و آموزش عالی از ظرفیت‌های این استان است. خراسان جنوبی دارای حوزه علمیه با قدمت ۹۰۰ ساله و مدرسه شوکتیه بیرجند به عنوان دومین مدرسه بعد از دارالفنون است.

وی با اشاره به اینکه یکی از ظرفیت های خراسان‌جنوبی آموزش علمی است، بیان کرد: یکی از مهمترین صادرات خراسان جنوبی صادرات معلم بوده و در گذشته مراکز تربیت معلم در این استان فعال بوده است.

میری تصریح کرد: در حال حاضر در دانشگاه بیرجند ۱۳ هزار دانشجو دارد که دو هزار و ۵۰۰ نفر تحصیلات تکمیلی هستند.


عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه یکی از مأموریت های دانشگاه در خراسان جنوبی نگه‌داشت جمعیت است، عنوان کرد: حق و حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های خراسان جنوبی با کارکنان برخی دانشگاه‌ها تفاوتی ندارد و انتظار است تعادل و عدالتی در این زمینه اجرا شود.

وی با بیان اینکه مرز فرصت است مشروط بر اینکه مورد توجه قرار گیرد، گفت: باید از ظرفیت علوم پزشکی برای سرویس‌دهی به هم‌مرزی‌های خود استفاده کنیم و در دانشگاه بیرجند شهریه‌های تحصیل این افراد را کاهش داده‌ایم.

میری گفت: در دانشگاه بیرجند سالن اجتماعات و زمین چمن و سایر امکانات رفاهی برای دانشجویان نداریم که باید حداقل امکانات برای اوقات فراغت دانشجویان تأمین شود.

درخواست افزایش ضریب حقوقی در مناطق محروم و افزایش حقوق هیات علمی

اکبری - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز با اشاره به افزایش دانشجو در دانشگاه بیرجند خواستار ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله افزایش تعداد هیات علمی، افزایش فضای آموزشی و تجهیزات مورد نیاز شد.

وی با بیان اینکه درخواست ما افزایش ضریب حقوقی در مناطق محروم و افزایش کف حقوق هیات علمی است، ادامه داد: مزایای تشویقی خوب  برای پژوهشگران وجود ندارد.

اکبری بیان کردد: اعضای هیات علمی در سنوات پایان کار با مسائل از جمله سقف دریافت حقوق و مزایا، مالیات پلکانی و عدم پرداخت پاداش پایان خدمت درگیر هستند.

وی با تاکید بر اینکه جامعه علمی کشور از وضع معیشتی خود نگران هستند، عنوان کرد: در شرایط فعلی ما با کمبود هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی و علی الخصوص در دانشگاه‌های مناطق کم‌برخوردار مواجه هستیم در فراخوان‌های جذب متاسفانه افراد شرکت‌کننده در تمام رشته‌ها وجود ندارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: یک عضو هیات علمی جوان در حال حاضر دریافتی حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان دریافت می‌کند که برای تامین مسکن و حداقل‌های یک زندگی کفایت نمی‌کند.

عودت دانشسراهای سابق به دانشگاه فرهنگیان

زینلی - نماینده دانشگاه فرهنگیان نیز مهمترین مشکل دانشگاه را مشکل زیرساختی و کمبود هیات علمی مطرح کرد و گفت: توفیقات که در این دولت حاصل شده جذب هیات علمی است که تاکنون ۱۳ نفر جذب شدند و هشت نفر هم تا سال آینده جذب خواهند شد.


وی با اشاره محدودیت سنی برای پذیرش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از ۲۴ به ۲۲ سال، گفت: درخواست ما این است که سن ورود دانشگاه فرهنگیان همان ۲۴ سال ثابت باشد تا دانشجویان دچار مشکل نشوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی در ادامه فراهم نمودن زیر ساخت لازم برای دانشگاه، برقراری وام مسکن اعضا هیات علمی  برای اعضا دانشگاه فرهنگیان به مثابه دانشگاه‌های دیگر، احتساب سنوات آموزشی اساتید که قبلا در آموزش و پرورش  در مرتبه دبیر شاغل بودند و هم اکنون به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان مشغول انجام وظیفه هستند را خواستار شد.

وی بیان کرد: با توجه به مصوبه اردیبهشت ۱۴۰۲شورای انقلاب فرهنگی مبنی بر عودت دانشسراهای سابق به دانشگاه فرهنگیان درخواست داریم تا این امر مهم جهت کمبود فضای آموزشی و کیفیت بخشی به آموزش محقق شود.

فرآیند جذب دانشجویان خارجی تسهیل شود

نخعی- عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد بیرجند اظهار کرد: دانشگاه آزاد در خراسان جنوبی دارای چهار واحد باهشت هزار و ۵۰۰ دانشجو بوده و ۳۰ درصد آموزش عالی استان را بر عهده دارد.

وی با اشاره به هم‌مرزی خراسان جنوبی با کشور افغانستان، خواستار تسهیل در شرایط جذب دانشجویان خارجی به ویژه از افغانستان در استان و همچنین راه‌اندازی رشته علوم پزشکی در دانشگاه آزاد شد.


نخعی خاطر نشان کرد: اقداماتی اعم از اجرای پروژه بارورسازی ابرها در این دانشگاه انجام شده که بسیار حائز اهمیت است و در زمینه کشاورزی، مراکز تحقیقاتی ایجاد شده که می‌توان با تعامل و هم‌افزایی اقدامات شایسته‌ای انجام داد.

 لزوم بازنگری در سند آمایش سرزمینی خراسان جنوبی

محمدزاده- عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور بیرجند نیز در این نشست‌ هم‌اندیشی  با بیان اینکه شیوه آموزش در پیام نور دانشجو محور و منبع محور بوده و به دنبال آموزش الکترونیکی و ترکیبی است، اظهار کرد: دانشگاه در جهاد تبیین با همکاری بسیج اساتید اقدامات قابل توجهی داشته است.

وی بیان کرد: علی‌رغم تمامی کمبودها، دانشگاه پیام نور در خراسان جنوبی ۱۳ مرکز واحد با پنج هزار و ۷۰۰ دانشجو دارد که همکاران این دانشگاه تاکنون ۹۴۷ مقاله پژوهشی در نشریات به چاپ رسانده‌اند.

محمدزاده در پایان گفت: سند آمایش سرزمینی استان توسط هیئت علمی دانشگاه‌های استان تدوین شده که نیازمند بازنگری در کل کشور است.

 

کد خبر 1736764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha