بیانیه هنرمندان انگلیسی برای نقد سانسور فلسطین

بیش از یک هزار و ۳۰۰ هنرمند انگلیسی در بیانیه‌ای، موسسه‌های فرهنگی غربی را به هدف قرار دادن و تهدید معیشت هنرمندان و دست اندرکاران هنری که با فلسطینی ها اعلام همبستگی می کنند، متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « mondoweiss»، بیش از یک هزار و ۳۰۰ هنرمند انگلیسی در بیانیه‌ای، موسسه‌های فرهنگی غربی را به هدف قرار دادن و تهدید معیشت هنرمندان و دست اندرکاران هنری که با فلسطینی ها اعلام همبستگی می کنند و همچنین لغو اجراها، نمایش‌ها، گفتگوها، نمایشگاه‌ها و رونمایی کتاب‌ها متهم کرده‌اند.

در نامه سرگشاده آنها به دنیای فرهنگ و هنر آمده است: مقیاس خشونت در غزه توجه و اقدام جمعی ما را می طلبد. اعضای دولت راست افراطی رژیم صهیونیستی آشکارا در حال پاکسازی قومی فلسطینی‌ها هستند.

در این نامه آمده است که استفاده از گرسنگی به عنوان یک سلاح جنگی، همراه با محرومیت از آب و برق، بی رحمانه است.

این بیانیه می‌افزاید: تخریب عمده زیرساخت‌های غیرنظامی، بمباران بیمارستان‌ها، مدارس، کلیساها و مساجد، کشته شدن بیش از ۱۵ هزار نفر در عرض چند هفته، به منزله سیاست مجازات دسته جمعی علیه مردم فلسطین است.

هنرمندان در این بیانیه نوشتند: سازمان ملل و صدها محقق حقوقی از جامعه بین المللی خواسته‌اند از نسل کشی جلوگیری کند و ما هم به عنوان هنرمند نمی توانیم در برابر چنین نقض فاحش قوانین بین المللی بشردوستانه سکوت کنیم.

«الیویا کلمن»، بازیگر انگلیسی برنده جایزه اسکار نیز از جمله هنرمدانی است که نهادهای فرهنگی غربی را به سانسور فلسطین متهم می کنند.

علاوه بر کلمن، برندگان جوایز لارنس الیویه از جمله «هریت والتر»، «جولیت استیونسون»، «ایمی لو وود» و غیره از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

در این نامه از نهادهای فرهنگی درخواست شده است که علنا خواستار آتش‌بس دائمی در غزه، ترویج صدای هنرمندان فلسطینی، حمایت از هنرمندان و کارگران مدافع حقوق فلسطین و امتناع از همکاری با نهادهایی که در نقض حقوق بشر شریک هستند، شوند.

این بیانیه توضیح می‌دهد: سکوت در برابر بی‌عدالتی‌های توده‌ای و بدتر شدن بحران بشردوستانه، انکار وظیفه اخلاقی است. ساکت کردن فعالانه هنرمندان و کارگران اصولگرا که این مسئولیت را انجام می دهند، ناتوانی در انجام تعهدات قانونی در زمینه آزادی بیان و ضد تبعیض است و بسیاری از هنرمندان از همکاری با مؤسساتی که این تعهدات اساسی را انجام نمی دهند، خودداری می کنند.

هفته گذشته، ائتلافی از کارشناسان سازمان ملل بیانیه‌ای درباره سرکوب اخیر احساسات حامی فلسطین در سراسر جهان منتشر کردند.

درخواست ها برای پایان دادن به خشونت ها و حملات در غزه، یا برای آتش بس بشردوستانه، یا انتقاد از سیاست ها و اقدامات رژیم صهیونیستی در بسیاری از زمینه ها به طور گمراه کننده ای با حمایت از تروریسم یا یهودی ستیزی برابر شده است. این امر آزادی بیان از جمله بیان هنری را خفه می کند و فضایی از ترس برای مشارکت در زندگی عمومی ایجاد می کند.

کد خبر 1736855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha