رشد ۱۰۰ درصدی توانخواهان اعصاب و روان در شهرستان سرایان

مهرداد با اشاره به اینکه سرایان سومین رتبه خراسان جنوبی را درخصوص نرخ و شروع معلولیت براساس سرشماری سال ۱۴۰۰ به خود اختصاص داده است، از رشد ۱۰۰ درصدی توانخواهان اعصاب و روان در شهرستان سرایان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سرایان، سید مصطفی مهرداد رئیس بهزیستی شهرستان سرایان امروز یک شنبه (۱۲ آذر) در نشست خبری به مناسبت روز جهانی معلولین با ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در حوزه معاونت توانبخشی این شهرستان اظهار داشت: بیش از یک هزار پرونده توانخواه در شهرستان سرایان تشکیل شده است که از این مجموع تعداد ۳۶۱ نفر پرونده جسمی حرکتی، ۲۳۸ نفر ذهنی، ۱۹۸ نفر شنوایی،۱۳۲ نفر پرونده شنوایی و ۱۰۰ نفر پرونده اعصاب و روان بخود اختصاص داده است.


وی با بیان اینکه پرونده توانخواهان اعصاب و روان در شهرستان به شدت در حال افزایش است و خیلی از این افراد پشت نوبت و متقاضی حمایت بهزیستی هستند از رشد ۱۰۰ درصدی آمار پرونده های اعضا در سال های اخیر نسبت به سال ۹۹ و ماقبل خبرداد و ضرورت بررسی و واکاوی موضوع را خواستار شد. 


رئیس بهزیستی سرایان آمار بالای پرونده های معلولان جسمی حرکتی نیز را متذکر شد و ضرورت مناسب سازی مبلمان شهری را مورد تاکید قرار داد.


به گفته وی در خوشبینانه ترین حالت ۳۰ درصد مبلمان شهری شهرستان سرایان، برای استفاده معلولان و سالمندان مناسب سازی رعایت شده است که نیازمند فعالیت بیشتر در این حوزه است.


وی گفت: در زمینه مناسب سازی مبلمان شهری باید آمار جانبازان، زنان باردار و دارای شرایط خاص و سالمندان و بخشی از جامعه امداد را لحاظ کرد.


مهرداد در ادامه با تقسیم بندی جامعه معلولان شهرستان، ۶۰ درصد مجموع معلولان را مرد و ۴۰ درصد را زنان برشمرد و افزود: علت ۶۶ درصد معلولیت شهرستان در حوزه ناهنجاری‌های قبل از زایمان است که بیشترین آمار معلولیت را در شهرستان بخود اختصاص داده است.


وی ضرورت اجرای محکم طرح های پیشگیری را یادآور شد و دومین عامل معلولیت در شهرستان را آمار تصادفات اعلام کرد و گفت: بالای ۹۰ درصد معلولین در شهرستان سرایان را دو علت ناهنجاری‌های قبل زایمان و تصادفات تشکیل می دهند.

کد خبر 1736871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha