انجام سالانه ۵۰ پژوهش ملی در خراسان جنوبی

مقری گفت: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی سالیانه ۵۰ پژوهش ملی و ۱۶ طرح استانی انجام می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی  علیرضا مقری فریز، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان در گفتگو با خبرنگاران آخرین دستاوردهای پژوهشی این مرکز در نمایشگاه پژوهش و فناوری استان را تشریح کرد و توضیح داد: مهم ترین دستاوردهای این مرکز از جمله محصولات کم آب بر، تحقیقات زراعی مانند انواع سورگم ها، ارزن ها، غلات سازگار با آب و هوا را به نمایش گذاشته شد.

وی گفت: همچنین آخرین دستاوردها که به طور معمول حدود پنج رقم گندم سازگار با شرایط اقلیمی شرق کشور است ارایه شد.

مقری گفت: گندم هایی که در برابر تنش های جغرافیایی اعم از تنش های آخر فصل، تنش خشکی، شوری مقاوم است و همچنین چهار رقم جو و «پنبه رقم خرداد» نیز برای ترویج و معرفی به نمایش گذاشته شد. پنبه رقم خرداد دو مرحله آبیاری کمتر نیاز دارد و می توان در استان از آن استفاده کرد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همچنین به احیای بذر پنبه خود رنگ مله اشاره کرد که منسوخ شده بود اما دوباره با نشاء احیاء شده و کشت آن توسعه یافته است. علاوه بر این در محصولات باغبانی دو رقم عناب «ماژان» و «سیوجان» هم برای اولین بار در کشور معرفی شد و دو رقم چینی هم سازگار آن با اقلیم در حال بررسی است.

به گفته وی همچنین برای اولین بار محصول زرشک در کشور در این مرکز تعیین رقم خواهیم شد چرا که زرشک بی دانه در انحصار خراسان جنوبی است و باید تعیین رقم شود.

وی افزود: این مرکز سالیانه ۵۰ پژوهش ملی و ۱۶ طرح استانی از محل اعتبارات از منابع ملی و استانی انجام می دهد.

مقری با بیان اینکه سال گذشته در طرح های استان ۱۴۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص یافت که این رقم امسال به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش می یابد، اضافه کرد: در اعتبارات ملی رشد درآمدی خوبی محقق شده و خراسان جنوبی سومین استانی است که بالاترین نرخ درآمدی را در کشور داشته است، به گونه ای که در پنج سال اخیر، درآمد این مرکز، از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به بالای ۹ میلیارد تومان رسیده است.

وی تاکید کرد: این درآمد از محل تولید محصولات مزیت دار، ارقام و بذرهای تولیدی حاصل شده و بخشی از آن یعنی حدود ۳۰ درصد به اعتبارات پژوهشی اختصاص می یابد.

کد خبر 1737028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha