مسجد«سید هاشم» غزه زیر بمباران

در جریان حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، عبادتگاه ها و مساجد تاریخی به منظور محو هویت تاریخی و اسلامی این منطقه هدف قرار گرفته‌اند که یکی از آنها، مسجد «سید هاشم» در غزه است که مقبره جد رسول اکرم(ص) در آن واقع شده است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: با گذشت نزدیک به دو ماه از حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، اماکن تاریخی و باستانی اعم از مساجد و کلیسا توسط این رژیم تخریب شده‌ است.

رژیم صهیونیستی با تخریب مساجد و اماکن تاریخی در صدد محو آثار اسلامی است و با این اقدام خود خسارت جزئی و کلی به این اماکن تاریخی و اسلامی وارد کرده است.

در همین راستا، سازمان میراث برای صلح که مقر آن در اسپانیا است در گزارشی که آن را  به دو زبان عربی و انگلیسی منتشر کرده، اعلام کرد: ۱۰۴ مکان تاریخی از آغاز حمله هفتم اکتبر به غزه آسیب دیده‌اند.

از جمله این اماکن، مساجد تاریخی همچون مسجد العمری در جبالیا، مسجد شیخ شعبان،  مسجد الظفر در شجاعیه، مسجد خلیل الرحمن در منطقه عبسان در خانیونس بوده است که این مساجد به طور کامل تخریب شده اند و مسجد عمری در غزه و مسجد هاشم خسارت جزئی دیده‌اند.

مسجد«سید هاشم» غزه زیر بمباران

مسجد سید هاشم در غزه

«مسجد سید هاشم»، یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مساجد شهر غزه است که منسوب به هاشم بن عبد مناف جد پیامبر اکرم (ص) است و در منطقه الدرج غزه واقع شده است. . این مسجد شامل یک صحن روباز است که توسط چهار سایبان احاطه شده که بزرگترین آن سایبان قبله در اتاقی است که به سمت سایبان غربی در نزدیکی ضریح هاشم بن عبد مناف جد رسول گرامی اسلام (ص) باز می شو

به گفته مورخان، این مسجد در دوره ممالیک تاسیس شده است و یکی از زیباترین بناهای غزه به شمار می آید.

این مسجد  توسط«سلطان عبدالحمید دوم عثمانی» در اواخر قرن نهم مرمت و توسعه یافته است. ساختمان فعلی این مسجد از سال ۱۸۵۰ میلادی باقی مانده بوده که به دستور عبدالحمید دوم بازسازی شده است. این مسجد، یکی از مساجدی است که در حملات اخیر رژیم صهیونیستی به غزه تخریب جزئی شده است.

مسجد«سید هاشم» غزه زیر بمباران

مسجد العمری در غزه

مسجد العمری، قدیمی‌ترین مسجد در منطقه الدرج شهر غزه به شمار می رود که در مرکز غزه قدیم در نزدیکی بازار قدیمی قرار دارد و مساحت آن چهار هزار و ۱۰۰ متر مربع و مساحت صحن آن یک هزار و ۱۹۰متر مربع است. ۳۸ ستون مرمری، زیبایی و شکوه آن را بیشتر کرده است.

قدمت مسجد العمری به زمان‌های قدیم برمی گردد، زمانی که در دوره روم معبد بت پرستان بود. پس از ورود مسیحیت به این کشور در دوره بیزانس تبدیل به کلیسا شد.

پس از ورود اسلام به این منطقه به دست عمرو بن العاص به مسجد تبدیل شد و مسجد جامع عمری نامیده شد.

این مسجد با سیطره صلیبی ها در سال ۱۱۴۹ میلادی تغییر کرد و تبدیل به کلیسای یوحنا شد. با پاکسازی فلسطین در اواخر قرن ۱۳ میلادی در دوره ممالیک، مسجد عمری بار دیگر بازگشت. به خصوص که ظاهر بیبرس، چهارمین سلطان ممالیک کتابخانه این مسجد را تاسیس کرد.

جنگنده‌های صهیونیستی، در حملات خود به غزه، مناره مسجد جامع العمری را بمباران کردند.

این تنها معرفی بخش کوچکی از مساجد غزه است که توسط نظامیان صهیونیستی تخریب شده و یا خسارت دیده است.

طائرات الاحتلال تدمر المسجد العمری الکبیر فی مدینة جبالیا شمال قطاع غزة -  قناة الغدیر الفضائیة
تخریب مسجد العمری در جبالیا توسط رژیم صهیونیستی

مسجد العمری در جبالیا

مسجد العمری یکی از قدیمی ترین مساجد تاریخی در شهر جبالیا است که به دلیل مساحت آن نسبت به مساجد قدیمی دیگر، مسجد جامع نیز نامیده می‌شد. این مسجد ملقب به خلیفه عمر بن الخطاب است که بیش از یک هزار سال سال قدمت دارد.

در اوائل سال ۲۷ هجری زمانی که مردم مسلمان شدند، مسلمانان این مسجد را در  جبالیا بنا کردند. نماز جمعه و بیشتر مناسبت‌های مذهبی در آنجا برگزار می شد. این مکان، مسجدی باستانی است که به سبک مهندسی قدیم اسلامی ساخته شده است و برخی می‌گویند تا زمان عثمانی‌ها مناره نداشته و بعدها برای او بنا شده است.

مسجد«سید هاشم» غزه زیر بمباران
مسجد العمری در جبالیا قبل از تخریب

مسجد الظفر دمری

مسجد الظفردمری  در محله الشجاعیه در شرق شهر غزه واقع شده است. این مسجد را شهاب الدین احمد ازفیر بن الظفر دمری در سال 762 هجری قمری (1360 میلادی ) ساخت

بنای این مسجد به دوران ممالیک برمی گردد که  مساحت آن ۶۰۰ متر مربع است و نزد عموم مردم به «مسجد القزمری» مشهور است.

بنای این مسجد در قرن سیزدهم تجدید بنا شده است ودر جریان جنگی که در سال ۲۱۰۴ در نوار غزه رخ داد، ۷۰ درصد مسجد آن بر اثر حمله صهیونیست‌ها ویران شد و در سال ۲۰۱۵ میلادی با هزینه اهالی این محله، مسجد با مبلغ ۲۵۰ هزار دلار مرمت شد.این مسجد بار دیگر در جنگ غزه توسط جنگنده‌های صهیونیستی بمباران شد و خسارت کلی دید.

مسجد«سید هاشم» غزه زیر بمباران

مسجد خلیل الرحمن در خانیونس

مسجد خلیل الرحمن در مساحت ۳۵۰ متر مربع واقع شده است و توسط افراد نیکوکار ساخته شده است. این مسجد دارای یک مرکز قرآنی نیز بوده است.

جنگنده های رژیم صهیونیستی مسجد خلیل الرحمن در شهرک «عبسان»  در شرق خانیونس و جنوب نوار غزه را به طور کامل تخریب کردند و خسارت‌هایی به برخی از منازل اطراف آن وارد کردند.

مسجد«سید هاشم» غزه زیر بمباران

کد خبر 1737111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha