تمرکز برنامه هفتم بر روی خانواده

قالیباف با تشریح کلیات برنامه هفتم، گفت: تمرکز برنامه هفتم بر روی خانواده است و آموزش و پرورش به عنوان مکمل خانواده نیز مورد تاکید قرار دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، محمدباقر قالیباف در گفتگوی زنده تلویزیونی که از شبکه یک سیما پخش شد، گفت: همان طور که مجلس، خانه ملت است؛ روز مجلس نیز روز مردم است و در این روز، توضیحات کلی درباره برنامه هفتم ارائه می کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی، برنامه هفتم را ثمره زحمات دولت و مجلس برشمرد و افزود: دولت از روزهای آغازین، برنامه هفتم توسعه را پیگیری می کرد.

وی برنامه هفتم را بسیار مهم و اساسی عنوان کرد و گفت: به یک نگاه تحولی و آرمان گرا در برنامه هفتم نیاز داریم و البته باید واقع بین باشد تا به سرنوشت برنامه های پیشین دچار نشود.

قالیباف درخصوص اجراب برنامه هفتم اظهار داشت: اجرای برنامه هفتم بر عهده همه دستگاه های اجرایی و نهادهای غیردولتی و همه ظرفیت های کشور است البته رسالت اصلی تحقق برنامه هفتم با دولت است بنابراین روحیه تحول و کارآمدی دولت نقش بسیار کلیدی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توجه جدی به بودجه داشتیم تا کسری تراز عملیاتی رخ ندهد، خاطرنشان کرد: منظور از بهره وری در حوزه مدیریت، بهره وری ۸.۲ و دارایی سودآور است و به ویژه مولدسازی مد نظر قرار دارد.

وی با اشاره به اهمیت رابطه دولت و نفت، تصریح کرد: نفت سرمایه ای است که باید به ثروت تبدیل شود و ارزش افزوده ایجاد کند. در احکام دائمی بودجه برای قطع وابستگی به نفت، پیش از دولت؛ به صندوق توسعه ملی داده می شود و ۴۲ درصد از نفت فروخته شده به صندوق توسعه ملی واریز می شود.

رئیس قوه مقننه با اشاره به واریز ۱۵۰ میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی طی سالیان گذشته، گفت: در یکی از احکام برنامه هفتم تصمیم جدی گرفتیم تا ذخایر مهم نفت و گازی مشترک با اولویت ۱۰۰ میلیارد طلب صندوق از این میادین تامین کنند.

مردم سرمایه خود را به چرخه اقتصاد برگردانند

قالیباف با بیان اینکه مردم بخشی از ارز خود را ذخیره و راکد کرده اند، گفت: مردم سرمایه خود را به چرخه اقتصاد برگردانند.

وی مولدسازی را بخشی از دارایی های سودآور عنوان کرد و گفت: ده‌ها میلیارد سرمایه و پروژه ناتمام داریم و پیش‌بینی شده از این‌ها استفاده شود.

قالیباف با بیان اینکه در برنامه پیشرفت ایران فقط نباید کشور را اداره کنیم، خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب سال ۹۹ تاکید کردند باید تحول رخ دهد و برنامه هفتم باید برنامه تحول باشد و آینده ملموس باشد و برنامه واقع‌بینانه باشد تا به سرنوشت برنامه‌های قبلی که ۳۰ درصد اجرا شدند دچار نشود و افق روشنی برای آینده باشد.

وی با تاکید بر اینکه برنامه توسعه با رویکرد تحولی باید به پیشرفت منتهی شود، گفت: صنعت رقابتی مدنظر ما است و موضوعاتی مثل برنامه توسعه در خوشه‌های صنعتی نظیر خودروسازی از مشکلات اصلی است.

رئیس مجلس با تاکید بر توجه به بازده انرژی در حوزه راهبری و زیست پایدار، اظهارداشت: بهینه سازی و جهش فناورانه یکی از موضوعات مهمی است که در برنامه ششم داشتیم و قوانینی نیز برای آن ایجاد شد اما آنگونه که باید اجرایی نشد به طوریکه امروز از انرژی به درستی استفاده نمی‌کنیم و آن را هدر می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰۴ میلیارد دلار پرت انرژی داریم، خاطرنشان کرد: نسبت به استانداردهای نیمه پیشرفته، حدود چهار برابر انرژی را هدر می‌دهیم که می‌شود روزی سه میلیون بشکه نفت و گاز.

قالیباف، مشکلات صنعت، ارزان بودن انرژی و فرهنگ مصرف را از عوامل موثر در هدردهی انرژی برشمرد و گفت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که این مساله با مشارکت مردم حل شود یعنی نقش مردم در فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از هدردهی مهم است.

وی خانواده را مخاطب اصلی در برنامه هفتم توسعه اعلام کرد و افزود: خانواده ها باید از محل صرفه جویی در انرژی، سود ببرند و برای صرفه جویی تشویق و ترغیب شوند.

رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به ناترازی در بودجه، گفت: ناترازی مهم را در انرژی داریم بنابراین در برنامه هفتم پیش بینی کردیم، بدون بحث قیمت، منفعت مردم را در نظر بگیریم و در طول برنامه ۱۰۰ میلیارد دلار را به چرخه تولید برگردانیم.

قالیباف با بیان اینکه تعریف ما از تحول، دانش بنیان شدن امور است، گفت: تلاش کردیم فیبر نوری گسترش یابد و در پایان برنامه به ۲۰ میلیون پورت برسد. طی دوسال گذشته دولت و مجلس اقدامات خوبی داشتند و در روزهای اخیر سرعت یک گیگابایت اینترنت را در چالوس تست کردیم. سرعت اینترنت و زیرساخت هایی که فراهم می شود باعث می شود تا به حکمرانی دقیق از فضازی مجازی نیاز داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت ترانزیت، کریدورها و جغرافیای آن، خاطرنشان کرد: باید چابهار در دریای عمان به یک بندرگاه مهم در کشور تبدیل شود و خطوط ریلی به این بندر داشته باشیم.

قالیباف درخصوص آب و ناترازی مطرح در این حوزه، توضیح داد و گفت: اختصاص یارانه در حوزه کشاورزی، استفاده از آب های زیرسطحی، نردیک کردن میزان مصرف آب تولید گندم و تولید برنج به هم از موضوعاتی است که در برنامه هفتم به آن توجه شده است.

وی با اشاره به اهمیت ژئوپلتیک ایران و کریدور شمال-جنوب، تصریح کرد: باید به مردم فرصت بدهیم و به جای فرصتگری به متولی گری بپردازیم تا در این حوزه اقدامات تحولی از سوی مردم صورت گیرد.

قالیباف با بیان اینکه تمرکز برنامه هفتم بر روی خانواده است، خاطرنشان کرد: در این برنامه سبد فرهنگی، سلامت و معیشت خانواده را مورد توجه قرار داده ایم چراکه معتقدیم خانواده توانمند به ایران قوی منجر می شود.

وی با بیان اینکه خانواده ضعیف هزینه‌ها و مشکلات زیادی دارد، گفت: توجه به رفاه همگانی، آموزش با کیفیت، کسب و کار پرشتاب، جامعه سالم، بهداشت فراگیر و بهداشت بالنده مد نظر برنامه هفتم است.

قالیباف، سربازی را مقطع طلایی برای جوانان عنوان کرد و گفت: افزایش ۱۲ برابری حقوق سربازان یکی از اقدامات دولت و مجلس بوده است.

رئیس مجلس درخصوص بازنشستگان گفت: موضوع بازنشستگان موضوع مهمی است که در برنامه هفتم مصوب شد حقوق بازنشستگان متناسب سازی شود.

قالیباف درخصوص توجه به آموزش و پرورش در برنامه هفتم اظهارداشت: آموزش و پرورش، مکمل خانواده است بنابراین باید بر دو موضوع معلم و مدرسه متمرکز باشیم بنابراین بیش از ۱۳ حکم فقط بر آموزش و پرورش متمرکز بوده است.

وی از تبدیل مجموعه‌ای که به نام اتباع و مهاجرین است به سازمان خبر داد و گفت: دستگاه های متعدد در برنامه هفتم مکلف شده اند تا حوزه اتباع را به سرعت ساماندهی کنند. سرشماری، محل زندگی و آمایش سرزمینی اتباع از اولویت های قطعی مردم است.

قالیباف، موضوع عدالت و فرصت‌های برابر را از اولویت های جدی مجلس برشمرد و توضیح داد: توجه به محرومان جامعه که سرمایه‌ای هم ندارند و با این تورم بیش از همه آسیب می‌بینند. موضوعاتی مانند زنان سرپرست خانوار، معلولان و خانواده های دارای بیماران صعب العلاج، طلاق و اعتیاد از دیگر موضوعاتی است که در برنامه هفتم به صورت ویژه به آنها پرداخته شده است.

کد خبر 1737181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha