بروز شدن مساجد در بعد اجتماعی و انسانی از طریق کانون‌های مساجد

امام جمعه نیشابور گفت: هدف از تشکیل کانون های فرهنگی هنری مساجد، بروز شدن مساجد، امکانات مسجد و در بعد اجتماعی، انسانی و مادی، ارتقا فرهنگ مسجد و مسجدی ها است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام‌والمسلمین یعقوبی، امروز سه شنبه (۱۴آذر)   در دیدار با مدیر کانون‌های فرهنگی مساجد خراسان رضوی ضمن خیر مقدم و آرزوی توفیق برای ستاد کانون های فرهنگی هنری استان در حوزه ارتقا فرهنگ مسجدی ها، بیان کرد: هدف از تشکیل کانون های فرهنگی هنری مساجد، بروز شدن مساجد، امکانات مسجد و در بعد اجتماعی، انسانی و مادی، ارتقا فرهنگ مسجد و مسجدی ها بود.

وی افزود: موفقیت هایی به دست آمد و بچه های مساجد ما در  زمینه مسائل هنری، نمایشی و کتاب و کتابخوانی فعالیت های خوبی داشته اند اما انتظارات بیشتر از آنچه که الان هست، می باشد.

امام جمعه نیشابور گفت: اگر چه برخی مجموعه های فرهنگی چون کانون های فرهنگی هنری مساجد، وابسته به ارشاد است اما این مجموعه ها به دلیل شاید بودجه اندک بی رمق هستند و ارشاد باید حمایت بیشتری از حوزه هنر و فرهنگ داشته باشد. اکنون کتابخانه ها، کارهای همایشی و نمایشی در نیشابور کم رمق است و اتفاقات جدیدی در آنها نادر است و علت آن نبود امکانات و بودجه است، ارشاد در این خصوص باید ورود جدی تری داشته باشد.

وی افزود: اگر چه مجموعه های فرهنگی تکیه بر مردمی بودن دارد، اما دولت نیز باید برای رونق آن ورود جدی تری داشته باشد و در این بین خیرین نیز بسیار می توانند موثر واقع شوند.

امام جمعه نیشابور بیان کرد: کار فرهنگی نمود چندانی ندارد که مردم ببینند و مانند کار ساختمانی نیست که دیده شود، ِلذا خیرین نسبت به ورود آن کمتر تمایل دارند و آنچه در حال حاضر در حوزه فرهنگی در این شهر رخ می دهد، در خور این شهر نیست.

کانون‌های فرهنگی مساجد فرصتی برای تربیت نسل آینده

حجت الاسلام حسن افکار نیز در این دیدار بیان کرد: در سال ۱۳۷۱ طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد را به عنوان یک فضا و ظرف مسجد برای جذب، رشد، تربیت و تثبیت نیروی مسجدی شکل گرفت و امروز بعد از ۳۱ سال ما توانستیم در فضای مسجد و محل مجموعه پیش رو باشیم.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی گفت: در حال حاضر در سطح کشور ۲۶ هزار کانون فرهنگی هنری مساجد فعال است که از این تعداد ۱۸۶۰ کانون در خراسان رضوی و ۱۲۳ کانون در شهرستان نیشابور از جمله تخت جلگه، فیروزه و ... هستند که عمدتا این کانون ها فعال هستند.

وی با اشاره به حضور دایمی نیروی انسانی از بهمن ماه سال جاری در نیشابور، افزود: این اقدام در جهت گسترش فعالیت بیشتر کانون های فرهنگی هنری نیشابور و گردآوری مجموعه ها برای اقدامات فرهنگی صورت می گیرد.

افکار با بیان اینکه فعالیت های فرهنگی نیاز به ورود بخش خصوصی، به همراه دولت در کنار مردم است، افزود: نگاه دولت اخیر از ابتدای روی کار آمدن نهضت بازگشت به مسجد بوده اما باید در این خصوص اگر چه کار مردمی و خودجوش است، دولت و مجموعه ها نیز حمایت کنند.

وی تصریح کرد: اگر بودجه در اختیار کانون های فرهنگی هنری مساجد بیشتر شود، می توانیم خدمات بهتری ارائه دهیم، بودجه های حال حاضر بیشتر صرف درآمد جاری می شود.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی با بیان اینکه هر چقدر در زمینه فرهنگی هزینه کنیم،  آثار آن در زمان بحران ها مانند فتنه سال گذشته خود را نشان می دهد، گفت: اگر در حوزه فرهنگی نسبت به نوجوان و جوان ما کار می شد، شاهد این اتفاقات نبودیم و این نشان از کم کاری فرهنگی مسئولین است.

وی نیشابور را مهد فرهنگ و هنر دانست و گفت: در کتب تاریخی این شهر مهد فرهنگ بوده است و بسیاری از محدثین  و راویان اهل سنت در این شهر می زیسته اند و مدارس بزرگی داشته لذا اکنون در شان این شهر نیست که از کتابخانه بزرگ و یا مجتمع فرهنگی بی بهره باشد.

پایان پیام/

کد خبر 1737327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha