ظرفیت‌های اقتصادی نیشابور را پای کار فرهنگ بیاورید

حجت الاسلام افکار گفت: فرمانداری ظرفیت‌های اقتصادی فعال در نیشابور را پای کار عرصه فرهنگ بیاورد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام  والمسلمین حسن افکار در دیدار با مهدی دونده فرماندار نیشابور بیان کرد: ۲۶ هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در کشور فعال هستند که ۱۸۶۰ کانون در استان خراسان رضوی و از این تعداد، ۱۲۳ کانون در نیشابورند.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی گفت: مجموعه کانون های فرهنگی هنری مساجد مخلصانه در ارتقا سطح فرهنگی جامعه فعالیت می کنند و در مسجد به امام ‌جماعت و پایگاه مسجد کمک می کند.

وی افزود: در گفتمان امامین انقلاب، امام‌ جماعت مدیر مسجد و هییت امنا کمک کننده امام‌جماعت و بازوان مسجد هستند، در کانون های فرهنگی هنری مساجد، نیز محوریت با امام جماعت است و امام‌جماعت به عنوان مدیر مسجد، مدیر کانون را منصوب و با نظر امام جماعت عوض می شود.

افکار بیان کرد: در ۱۸۶۰ کانون فرهنگی هنری مساجد، ۱۲۰۰ کتابخانه فعال هستند که ۸۷ کتابخانه به عنوان کتابخانه های عمومی ۷ تا ۱۰ هزار جلد کتاب در آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه عمومی باید سه ویژگی تعداد اعضا، فضا و تعداد کتاب داشته باشد، گفت: بیش از ۴۰۰ گروه سرود شناسنامه دار و بیش از ۲۰۰ گروه نمایشی در کانون های مساجد فعال هستند؛ با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه باید مساجد پایگاه قرآنی باشند، سال گذشته کاری را شروع و در حال حاضر ۸۳ مسجد در استان پایگاه قرآنی هستند و تفسیر، تدبر، حفظ و ... را انجام می دهند.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی با اشاره به فتنه سال گذشته، گفت: در اتفاقات سال گذشته دشمن در سه محور قومیت، مذهب و جنسیت کار کرد.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد مخاطبان در مسجد خانم هستند اما هیچ گاه در فضای مدیریت مسجد دخالت داده نشده اند، افزود: لذا ما در این راستا برخی کانون ها را تخصصی در حوزه خواهران فعال کردیم و فرمانده و ارکان خانم و عملیات ها ویژه بانوان تعریف شدند و از دو ماه گذشته این کار شروع شد و در حال حاضر بیش از ۹۰ کانون خواهر تاسیس شده که ۱۲ کانون سهم نیشابور است.

افکار تصریح کرد: بسیج و کانون ابزاری برای رسیدن به اهداف مد نظر امام جماعت هستند، و امام جماعت از این دو ظرف استفاده و راهبردهای خود را در سطح محلات و روستا پیاده کند.

وی بیان کرد: فرماندار ضمن بازدید از ظرفیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد در نیشابور، ظرفیت های اقتصادی فعال در نیشابور را پای کار عرصه فرهنگ بیاورد.

ظرفیت‌های اقتصادی نیشابور را پای کار فرهنگ بیاورید

ضرورت هم افزایی بسیج، کانون و هیئت های مذهبی برای بازگشت نسل جوان به مسجد


در ادامه مهدی دونده فرماندار نیشابور ضمن خیر مقدم و تقدیر و تشکر از مدیر کانون فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی بیان کرد: ۱۲۳ کانون در نیشابور می تواند به فرمانداری در همه ابعاد کمک کند.

وی افزود: ماموریت شما در کانون پاکسازی و توانمندسازی بدنه مردمی به عنوان یک سازمان کاملا مردمی است و فعالیت های کانون بخش عظیمی از آسیب های اجتماعی را کاهش میدهد و نوجوان و جوان ما را تربیت می کند.

فرماندار نیشابور گفت: متاسفانه مسجد در این سه دهه اخیر فقط محل برگزاری جلسه قران، نماز و ختم و... بوده است در صورتی که در دوران پیامبر جشن و سرور در مسجد می گرفتند، امروز نیز باید یک سری موضوعات اجتماعی را به مسجد بکشانیم، ۲۲ تشکل در مسجد کار می کند که بهترین آن، ناحیه مقاومت بسیج، هیئت هلی مذهبی و کانون مساجد هستند.

وی افزود: با هم افزایی بین اینها و حفظ حرمت و جایگاه هر سه سازمان، خروجی آن ید واحد شود و با این هم افزایی بهترین نتیجه را شاهد خواهیم بود و در حال حاضر باید تلاش کنیم با برنامه های متنوع و ایجاد انگیزه نوجوان و جوان ما به مسجد بازگردد و این با کار گروهی امکان پذیر است.

وی گفت: مردم نیشابور در مسائل مذهبی و اجتماعی پای کار هستند اما فقط باید نقشه راه داشته باشند و می توان کار مشارکتی و تیمی انجام داد.

پایان پیام/

کد خبر 1737356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha