تغییر کاربری اراضی یک چالش پنهان در بخش کشاورزی است

خاوازی با بیان اینکه تغییر کاربری اراضی کشاورزی چالش پنهان است، گفت: در سال ۱۰ هزار هکتار تغییر کاربری اراضی انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان مرکزی، کاظم خاوازی شامگاه امروز سه شنبه (۱۴ آذر) در آیین افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه تخصصی دام، طیور، آبزیان، داروهای دامپزشکی و صنایع وابسته ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای غزه، گفت: ما با وجود اینکه در بخش کشاورزی ظرفیت های بسیار بی بدیلی داریم و این بخش می تواند موتور محرک واقعی اقتصاد کشور باشد ولی با چالش های روبرو هستیم که باید در صدد رفع این چالش ها باشیم.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در این بخش با چالش هایی روبرو هستیم، افزود: تغییر کاربری اراضی یک چالش پنهان است که امروز آن را درک نمی کنیم ولی در دهه های آینده گریبانگیر امنیت غذایی کشور و سرنوشت نچندان خوب برای نسل آینده ایران می شود.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: بر اساس آمارها، به طور متوسط در سال ۱۰ هزار هکتار تغییر کاربری اراضی انجام می‌شود که متاسفانه به عنوان  آفت احساس نمی‌شود.

وی چالش دیگر را رفتار نامطلوب انسان ها با طبیعت دانست و اضافه کرد: هم‌اکنون بدیهی ۱۴۰ میلیارد مترمکعبی آب، به طبیعت در اثر استفاده نا درست از این منبع خدادای  داریم که سبب ایجاد چالش آب در کشور شده است.

خاوازی با بیان اینکه تغییر اقلیم، روز به روز بخش کشاورزی را محدود می‌کند، خاطر نشان کرد: تغییر تاریخ کشت نیز کاهش عملکرد در واحد سطح را به همراه دارد.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را چالش اساسی دیگر دانست و بیان کرد: تنها راه برون رفت از چالش‌ها افزایش و ارتقای بهره‌وری است.

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه پتانسیل کشور در باغبانی بسیار بالا و مطلوب است، ادامه داد: در بخش شیلاب نیز بهره‌وری خوبی وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه کالاهایی که در اختیار کشاورزان قرار می گیرد باید با کیفیت باشد، افزود: کالای با کیفیت سبب سلامت و کیفیت محصولات و افزایش عملکرد کشاورزان می شود.

خاوازی همچنین به معیشت و درآمد کشاورزان و تلاش دولت در این راستا اشاره کرد و گفت: اگر کشاورزان از تولید خارج شوند اتفاقات بدی برای بخش کشاورزی ایجاد خواهد شد بنا بر این توجه به این بخش امری ضروری است.

گفتنی است، شانزدهمین نمایشگاه تخصصی نهادها، ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی با حضور بیش‌از ۱۰۰ شرکت داخلی و نمایندگان شرکت های خارجی از امروز ۱۴ آذر در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی اراک افتتاح و تا جمعه ۱۷ آذر ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ میزبان بازدید کنندگان است.

کد خبر 1737363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha