۷۲ اثر صنایع دستی خراسان شمالی مهر اصالت ملی دریافت کرد

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان شمالی گفت: در حال حاضر ۷۲ اثر صنایع دستی از خراسان شمالی موفق به دریافت نشان مرغوبیت مهر اصالت ملی شد.

علی مستوفیان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: چهار اثر صنایع دستی موفق به دریافت مهر اصالت بین‌المللی یونسکو شدند که این خود افتخاری برای استان است.

وی با اشاره به اینکه دریافت مهر اصالت ملی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تأثیرگذار در توسعه صنایع‌دستی استان است، خاطرنشان کرد: داوری مهر اصالت ملی صنایع ‌دستی رویدادی است که به‌ صورت دوسالانه با اهداف معین در خصوص آثار تولیدی صنایع‌دستی سراسر کشور توسط هیئت داوران متشکل از متخصصان و خبرگان صنایع‌ دستی انجام می‌شود.

مستوفیان با اشاره به میزبانی این استان در هفتمین دوره داوری مهر اصالت ملی عنوان کرد: هیئت داوران محصولات دریافتی را بر اساس چهار معیار مرغوبیت، اصالت، نوآوری و قابلیت بازاریابی و دو پیش‌ شرط احترام به ارزش‌های محیط ‌زیست در به‌ کارگیری مواد و تکنیک‌های تولید ارزیابی می‌کنند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان شمالی بیان کرد: از آثار صنایع‌ دستی استان در رشته‌های چوب، حجاری روی سنگ، البسه محلی و سنتی، دست بافته‌های داری، گروه‌های چرم، پارچه‌های رودوزی، سفال و سرامیک موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت در سال ۱۳۹۸ شدند.

مستوفیان اضافه کرد: شمار آثار صنایع‌دستی دارای نشان ملی مرغوبیت به ۶۴ اثر در استان رسیده است.

وی بیان کرد: هفتمین دوره داوری مهر اصالت ملی صنایع‌دستی منطقه کشور شامل استان‌های گلستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی از ۱۲ آذرماه به مدت سه روز به میزبانی استان خراسان شمالی برگزار شد.

 اکنون بیش از ۱۸ هزار صنعتگر فعال دارای مجوز در ۶۹ رشته صنایع‌دستی و البته افراد بسیاری نیز به ‌صورت سنتی و خودجوش در جای‌ جای استان در زمینه صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند.

 

 

کد خبر 1737396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha