قورباغه آبپز نباشیم|لزوم راه اندازی نهضت سواد رسانه ای

حاتمی با تاکید براینکه آموختن مهارت های سواد رسانه ای به مخاطب کمک می کند که به هر منبعی اعتماد نکند، گفت: سواد رسانه ای نیازمند جریان سازی همانند نهضت سوادآموزی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، مرتضی حاتمی-مدرس سواد رسانه در همایش سوادرسانه قرارگاه جهادی شهید بلباسی با موضوع سواد رسانه، کسب و کار، هوش مصنوعی و امنیت اطلاعات که در جهاد کشاورزی مازندران برگزار شد، با اشاره به فعالیت بیش از ۵ساله نسرا در حوزه رسانه، اظهار کرد: حدود ۵۰نفر در حوزه های مختلف رسانه، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... در این سازمان فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه سوادرسانه متاسفانه در جامعه ماشناخته شده نیست، افزود: در ژاپن و کانادا از بیست سال پیش در حوزه سواد رسانه فعالیت دارند از ابتدایی تا دانشگاه فرزندان این کشورها با سواد رسانه آشنا می شوند.

حاتمی با بیان اینکه واژه سواد رسانه برای بسیاری از افراد گنگ، ناشناخته و هراس آور است، گفت: مخاطرات و تهدیدات فضای مجازی به واسطه فراگیری سواد رسانه ای کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه سواد رسانه ای نیازمند جریان سازی همانند نهضت سوادآموزی است، ادامه داد: اولین وظیفه سخنران این است که به ذهن شنوندگان یک هدیه ی بسیار عجیب و زیبا به نام ایده را انتقال دهد.

حاتمی با بیان اینکه ارتقای سواد رسانه حتی جان انسان ها را نجات خواهد داد، گفت:  عدم آشنایی با هوش مصنوعی به خطر افتادن امنیت اطلاعات افراد جامعه را در پی دارد.

وی ضمن معرفی «وب» و «اینترنت»، افزود: اگر فردی در بحث وبلاگ نویسی تبحر داشته باشد می تواند بدون ثبت یک سایت یا پایگاه خبری اطلاعات مورد نظر خود را به دنیا مخابره کند.

حاتمی به اثر قورباغه آبپز اشاره کرد و گفت: عصب‌های‌ پای قورباغه حساس هستند وقتی در آب با دمای صددرجه یک قورباغه را بیندازیم یک‌دفعه بیرون می‌پرد چون خیلی داغ است، اما وقتی یک قورباغه را در آب خنک بیندازی و کم‌کم آب جوش بیاید، قورباغه با اینکه گرمش است و می‌خواهد بیرون بپرد اما دیگر توانی برای پریدن ندارد. کاری که برخی تولیدات رسانه‌ای با فرهنگ می‌کنند همین‌گونه است.  

وی با بیان اینکه اگر سواد رسانه نداشته باشیم طعمه خواهیم شد، افزود: سایت خبری با اهداف مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، رسانه و... فعالیت می کنند که باید برای اینکه دچار مخاطرات اینترنتی نشویم با ارتقای سواد رسانه ای، امنیت برای خود ایجاد کنیم.

حاتمی از شبکه های اجتماعی به عنوان فرصت و تهدید یاد کرد و ادامه داد: همه مردم دنیا می توانند با شبکه های اجتماعی با هم در ارتباط باشند.

وی بااشاره به پیام رسان های اجتماعی و اینکه باید برای یافتن مخاطب خود شماره یا آیدی شخص را سیو داشته باشیم، یاد آورشد: ۱۲۰پیام رسان اجتماعی اسکایپ، واتساپ، ایمو، تلگرام، ایتا، بله، سروش و... در کشور فعالیت دارند.

حاتمی با بیان اینکه استفاده از شبکه های اجتماعی و پیام رسان های اجتماعی در ایران بدون قید و بند در دسترس مردم هستند اما چین با ایجاد یک پیام رسان داخلی و تامین اینترنت ملی زمینه بروز مخاطرات مجازی در بین مردم چین را کاهش داده، گفت: سواد رسانه در ایران باید ارتقا داده شود.

وی با بیان اینکه در حوزه اینترنت، تلفن همراه و...هیچ نظارتی وجود ندارد و به نوعی ولنگار است، افزود: متاسفانه هر فردی می تواند بدون هیچ ضابطه ای چند اکانت(حساب کاربری)، خط موبایل، آیدی و... داشته باشد که این عدم نظارت خطرات زیادی را به مردم جامعه تحمیل می کند.

حاتمی با اشاره به اهمیت توجه به مهارت افزایی در زمینه سوادرسانه ای، هوش مصنوعی و مهارت های زیست در دنیای دیجیتال، گفت: مطابق یونسکو ۱۲نوع سواد از جمله سواد اطلاعات، سواد زیست محیطی، سواد تکنولوژیک، سواد کامپیوتر، سواد رسانه ای و... داریم.

وی با بیان اینکه مطابق آخرین تعریف یونسکو از سواد، علم با عمل معنا شود یعنی باسواد هستیم، یادآورشد: همچنین رسانه هم رساناست هم قابلیت رساندن دارد.

حاتمی درخصوص مهارت های ارتقاء سواد رسانه ای، خاطرنشان شد: رساندن پیام باید هدف داشته باشد.

وی با بیان اینکه برای استفاده ازرسانه باید تجزیه و تحلیل، طبقه بندی، نتیجه یابی و ... داشته باشیم، گفت: شناسایی منابع معتبر از جمله مزیت های آموختن سواد رسانه ای است.

حاتمی با بیان اینکه رسانه مطالبی را ارائه می دهد که اگر بپذیریم می شود محتوا و اگر در حوزه انتقاد و تحلیل و ارزیابی قرار بگیریم از سواد رسانه ای برخورداریم، ادامه داد: اگر سواد رسانه ای داشته باشیم می توانیم به درستی تصمیم بگیریم که از چه رسانه ای و چگونه بهره مند شویم.

وی ضمن اشاره به مفهوم رژیم مصرف رسانه، تصریح کرد: اهمیت دادن به روح و روان خود در زمان بهره گیری از رسانه یعنی رژیم مصرف رسانه داشتن، مصرف کننده رسانه نباید تاثیر پذیر باشد.

حاتمی با تاکید براینکه آموختن مهارت های سواد رسانه ای به مخاطب کمک می کند که به هر منبعی اعتماد نکند، افزود: رسانه از ترس ریزش مخاطب هر راستی را شاید بیان نکند  و بعضا مطابق سیاسیت های رسانه، انتقال پیام را انجام دهند.

وی به مجازات های جرایم سایبری اشاره کرد و گفت: فحاشی در پست و کامنت، انتشار شایعه و خبر دروغ، نشر محتویات مستهجن و هتک حیثیت یا تغییر صوت یا تصویر دیگری از جمله این جرایم است البته استفاده از عکس پروفایل و جعل هویت جرم شناخته می شود.

حاتمی به رویکرد وارونگی در رسانه ها اشاره کرد و افزود: متاسفانه جای قاتل و مقتول در رسانه عوض می شود که اگر سواد رسانه ای داشته باشیم می توانیم واقعیت و حقیقت ماجرا را تشخیص دهیم.

وی به اهمیت راه اندازی اینترنت ملی برای کاهش مخاطرات فضای مجازی اشاره کرد و ادامه داد: اینترنت دنیا زیر نظر وزارت دفاع آمریکاست.

حاتمی با اشاره به مفهوم هویت دیجیتال، مصرف دیجیتال، ایمنی دیجیتال، امنیت دیجیتال، هوش هیجانی دیجیتال، ارتباطات دیجیتال، حقوق دیجیتال، سواد دیجیتال و... بیان کرد: مرجعیت خبری صداوسیما در مرحله هشدار است. مصرف رسانه های اجتماعی در کشور از ۴۲درصد در سال ۹۴ به ۶۷درصد در سال جاری رسیده است.  

وی با اشاره به مافیایی که در رسانه وجود دارد تا سواد رسانه ای مردم ارتقا پیدا نکند، گفت: رواج شبه علم یکی از آسیب های شبکه های اجتماعی است. متاسفانه شبکه های اجتماعی در حال جان بخشیدن به شبه علم هستند.

حاتمی به ظهور و بروز کارکنان اسلش در دنیا و ایران اسلامی اشاره کرد و افزود: متاسفانه اطلاعات نادرست توسط برخی از رسانه ها تطهیر می شود که باید با ارتقای سوادرسانه ای بین اطلاعات درست و نادرست تمیز دهیم.

وی با بیان اینکه رسانه نمی تواند مرجع علمی و پزشکی باشد، گفت: سرانه مطالعه غیر درسی در ایران ۱۶دقیقه در روز است.

حاتمی درخصوص مزیت های کسب و کار در فضای مجازی، افزود: بدون قید زمان و مکان، بدون سرمایه اولیه، حذف واسطه، شبانه روزی و...از جمله این مزیت هاست.

وی با بیان اینکه شناسایی توانایی ها، انتخاب حوزه کاری، بررسی سایت های رقبا، راه اندازی و طراحی سایت، جذب ترافیک هدفمند و ساخت مشتری وفادار از ملزومات راه اندازی کسب و کار مجازی است، گفت: فریب رسانه ای از مخاطرات فضای مجازی است باید با ارتقای سواد رسانه ای ملعبه رسانه هانشویم.

حاتمی با تاکید براینکه یادگیری و آموزش سرمایه گذاری است، بیان کرد: خلق محتوا با استفاده از هوش مصنوعی در جامعه امروز به شدت درحال توسعه است که باید با مهارت های تولید این محتوا آشنا باشیم.

وی با اشاره به مزیت های هوش مصنوعی در جراحی ها، پرواز هوایی، کشتیرانی، راهنمای استفاده از سایت ها همانندثبت نام، شبکه های اجتماعی، کشاورزی، آموزش، مسیریابی و سفر و این که هوش مصنوعی می تواند مشاور ما باشد، گفت: هوش مصنوعی هم فرصت و هم تهدید است. البته هوش مصنوعی قابلیت فکر کردن ندارد.

حاتمی اذعان کرد: هوش مصنوعی جذاب و درآمد زاست.

به گزارش شبستان،  قرارگاه جهادی شهید بلباسی مازندران از عید نوروز سال ۱۳۹۶  با هدف اجرای اردوهای جهادی و محرومیت زدایی فعالیت خود را آغاز کرده است.
درحال حاضر از جمله فعالیت های این قرارگاه به بخش های زیر می توان به حوزه رسانه: تولید محتوا، آموزش و تربیت نیروهای متخصص و برگزاری همایش سواد رسانه ای-
حوزه جهادی: اردو های جهادی و محرومیت زدایی -کانون پیشرفت وتعالی: توانمندسازی مخاطبین در ابعاد مختلف فردی معرفتی -کانون خیریه، کمک به نیازمندان و محرومین 
-مطالبه گری و مشارکت در حوزه های مختلف اجتماعی اشاره کرد. 

کد خبر 1737701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha