نشست گذر حقوقی از گذرگاه غزه برگزار شد

نشست گذر حقوقی از گذرگاه غزه امروز با حضور مسئولان و دانشجویان حقوق و علوم سیاسی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، محمدهادی ذاکرالحسین  مدیر مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران در نشست گذر حقوقی از گذرگاه غزه که در تالار قدس حرم امام رضا علیه‌ السلام برگزار شد گفت: این نشست را می‌ توان از منظر حقوق کیفری بین المللی یک اقدام لازم در کنشگری در جنگ حقوقی و جنگ روایتیِ این روزهای غزه دانست.

وی افزود: هر جنگ نظامی بین المللی که اتفاق می‌ افتد، قوای جنایتکار آن، وارد یک جنگ روایتی می‌ شوند و به روایت سازی در ارتباط با رفتارهای مجرمانه خود می‌ پردازند تا جنایت‌های خود را انکار و تحریف کنند.

 ذاکرالحسین ادامه داد: در برابر این جنگ روایتی طبیعتاً باید مبتکرانه، هم دولت‌ ها و هم کنشگران غیردولتی از جمله مجامع حقوقی، دانشگاه‌ ها و حقوقدانان به روایتگری و تبیین حقوقی جنایت‌ ها بپردازند تا نشان دهند آنچه که واقع می‌ شود رفتارهای مجرمانه‌ ای است که قابل تعقیب در سطح بین‌ الملل است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران همانند سایر دولت‌ های دیگر بر اساس دکترین مسئولیت حمایت، یک تعهد عرف بین الملل دارد که به حمایت از قربانیان جرائم بین‌ المللی در نوار غزه و ملت فلسطین می پردازد.

وی خاطرنشان کرد: برخی از مجامع که صاحب صلاحیت هستند می‌ توانند به این جرائم رسیدگی کنند مانند دیوان کیفری بین المللی اما مهمتر از آن ساز و کارهایی است که نظام عدالت کیفری ‌بین المللی در اختیار دولت‌ ها قرار داده است تا در سطح ملی  بتوانند با مرتکبان این جرائم مقابله کنند.

ذاکرالحسین ادامه داد: «متاسفانه ما از این ساز و کارها آنچنان که باید و شاید استفاده نکرده ایم به این دلیل که نظام حقوقی ما هنوز مجهز به جرم انگاری جنایات بین‌ المللی نیست تا در محاکمه داخلی خود جنایتکاران صهیونیستی را به دلیل ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت و حتی نسل کشی که این روزها شاهد ارتکاب آن در نوار غزه هستیم تحت محاکمه قرار دهد.

وی ابراز امیدواری کرد: این خلاء قانونی با اراده جدی که در مقامات قضایی وجود دارد، رفع شود.

ذاکرالحسین گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران برای رفع این خلاء قانونی می‌ تواند یک دادگاه ویژه ملی در داخل کشور که دارای صلاحیت نسبت به جنایت بین المللی ارتکابی رژیم صهیونیستی باشد، تشکیل دهد.

نشست گذر حقوقی از گذرگاه غزه

بررسی مسائل حقوقی و محکومیت جنایات اسرائیل در غزه

نرگس توکلی افشار، دبیر اجرایی همایش نیز گفت: همایش تحولات حقوقی از گذرگاه غزه به بررسی مسائل حقوقی و محکومیت جنایات اسرائیل در غزه می پردازد.

وی افزود: سرکنسول های افغانستان، پاکستان، ترکیه و عراق و پژوهشگران و استادان، مهمانان این برنامه هستند.

مردم فلسطین بر مبنای حق تعیین سرنوشت، می توانند دست به اقدام مسلحانه بزنند

توکلی افشار ادامه داد: این همایش با مشارکت دادگستری کل خراسان رضوی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و موسسه پژوهش‌ های آستان قدس برگزار شده است.

دکتر اسماعیل رحمانی معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی نیز در این نشست  به بررسی مشروعیت و عدم مشروعیت اقدامات صورت گرفته در اراضی اشغالی فلسطین پرداخت و گفت: در پاسخ به این پرسش که اقدامات حماس موسوم به طوفان الاقصی دارای مشروعیت است یا خیر و همچنین اقدامات رژیم صهیونیستی تحت عنوان شمشیرهای آهنین از حیث حقوق بین الملل دارای مشروعیت  است یا خیر؛ در ابتدا باید مقدمه‌ای در خصوص جریان اشغال فلسطین در 70 سال اخیر صحبت کرد.  

وی گفت: فلسطین تا سال 1917 تحت حاکمیت امپراطوری عثمانی بود که این امپراطوری با خدعه انگلیسی فروپاشید و کشورهای عرب به موجب ماده ۲۲ میثاق جامعه ملل که در حاکمیت جامعه عثمانی بودند، تحت قیمومیت بریتانیا قرار گرفتند و با زیرکی و هوشیاری خاصی اعلامیه ای توسط وزیر خارجه بریتانیا صادر شد و هدف آن اسکان دادن یهودیان با ایجاد ساختاری جعلی در اراضی فلسطین بود.  

رحمانی ابراز کرد: در اولین قطع نامه ای که سازمان ملل متحد درباره فلسطین صادر کرد، فلسطین به دو دولت با حضور اعراب و دولت اسرائیل با حضور یهودیان تقسیم شد و اداره بیت المقدس نیز بصورت بین المللی صورت گیرد.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی اظهار کرد: یهودیان از زمان حضور در اراضی فلسطین نه تنها به قطعنامه سازمان ملل اعتنایی نکردند بلکه جنگ های خونین با اعراب و مسلمان ها راه انداختند.  

نشست گذر حقوقی از گذرگاه غزه


 

بروز جنگ بین اعراب و اسرائیل در پی اعلام موجودیت دولت اسرائیل

رحمانی افزود: اسرائیل در سال 1948 یکروز قبل از پایان قیمومیت بریتانیا، موجودیت خود را مطرح و اعلام کرد دولتی به نام اسرائیل شکل گرفته است. بعد از این اعلامیت جنگ‌هایی بین کشورهای عرب و اسرائیل با هدف جلوگیری از تاسیس اسرائیل و دولت یهود آغاز شد، اما موفقیت آمیز نبود. تا اینکه در سال 1949 آتش بس موقت صورت می گیرد و به موجب آن غزه و کرانه باختری و برخی اراضی تصرف فلسطین و تحت حاکمیت مصر و اردن باقی می مانند و سایر اراضی در اختیار اسرائیل قرار می گیرد.  

وی ابراز کرد: در سال  ۱۹۶۷ ، جنگ 6 روزه ای بین اعراب و اسرائیل اتفاق می افتد و در آنجا اسرائیل، غزه را به تصرف خود در می آورد و سیاست شهرک نشینی را باب می‌کند. حدود 7500 نفر در قالب شهرک نشینان  در غزه علاوه بر نظامیان مستقر می‌شوند. رحمانی افزود: در دهه ۹۰ با اقداماتی که از سوی یاسر عرفات و وساطت آمریکا انجام می‌شود، معاهداتی تحت عنوان اسلو بین سازمان آزادی بخش فلسطین و اسرائیل انجام می‌شود که خروجی آن ایجاد تشکیلات خودگردان در نوار عزه است.  

هدف اسرائیل از تن دادن به معاهدات اسلو، تثبیت اشغالگری در فلسطین بود

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی اظهار کرد: هدف اسرائیل از تن دادن به معاهدات اسلو، وجه بخشیدن به اشغال گری خود بود، با این اقدام در صدد مطرح کردن این مساله بود که دولتی به نام فلسطین ایجاد و از اشغالگری خارج شده است، در حالیکه به هیچ وجه اجازه کنترل موثر بر نوار غزه و دیگر اراضی تحت اشغال فلسطینیان وجود نداشت.  

وی افزود: کنترل موثر از زمین، دریا و هوا در اختیار اسرائیل بود و تنها از طریق گذرگاه رفح با کنترل موثر اسرائیل، امکان ارتباط فلسطینیان با جهان خارج محیا بود .   رحمانی خاطر نشان کرد: آمریکا و اسراییل آشنایی کامل با جنبش حماس داشتند و از ابتدا موضع گیری‌هایی تندی علیه جنبه حماس اعمال کردند و آنها را تروریست خواندند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی ابراز کرد: با توجه به کنترل موثر اسرائیل بر نوار غزه از حیث حقوقی، وضعیت غزه همچنان وضعیت اشغال است. در حقوق بین الملل دولت اشغالگر تکالیف و تعهداتی دارد. مردمی که تحت اشغال هستند حقوق و تعهداتی دارند.  

پایان پیام/

کد خبر 1738260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha