افزایش اسلام‌هراسی علیه مسلمانان در کشورهای اروپایی

زندگی مسلمانان در کشورهای اروپایی به دلیل حوادث اخیر در خاورمیانه دچار چالش شده است و با رفتارهای تهدیدآمیز و نژادپرستانه رو به رو هستند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: هتک حرمت قبور مسلمانان، حمله به مساجد، پیام‌ها و تماس‌های تهدید آمیز و توهین‌های نژادپرستانه نمونه‌هایی از رفتارهای نژادپرستانه علیه مسلمانان طی چند هفته اخیر در کشورهای مختلف اروپایی است که بر اساس گزارش‌ها، پس از جنگ هفتم اکتبر و حمله رژیم صهیونیستی به غزه افزایش داشته است. سوال اینجاست مسلمانان چگونه با آن برخورد می کنند و پیامدهای آن چیست؟

از زمان جنگ هفتم اکتبر، اقدامات ضد مسلمانان در تعدادی از کشورهای اروپایی افزایش یافته است. در فرانسه که شش میلیون مسلمان زندگی می‌کنند و بیشترین درصد مسلمانان در اروپا را تشکیل می‌دهد، اقدامات خصمانه و رفتارهای نژادپرستانه بسیاری علیه مسلمانان ثبت شده است.

خالد کیرانی، رئیس انجمن مسلمانان هونفلور استان کالوادوس  در بیانیه‌ای گفت: چندین پیام صوتی نژادپرستانه از دستگاه منشی تلفن خود دریافت کرده است و پس از آن به خاطر این پیام به پلیس شکایت کرده است.

با وقوع جنگ در غزه،  فرانسه از استقرار بی سابقه هزاران سرباز و پلیس برای تقویت امنیت در مکان های «حساس» خبر داد.

افزایش نفرت در واقعیت و دنیای مجازی در فرانسه

بر اساس بیانیه وزیر خارجه فرانسه، این وزارتخانه، بیش از 140 اقدام از ابتدای سال جاری میلادی  به ثبت رسانده است؛ رقمی که به گفته این مقام مسئول، حاکی از تشدید اقدامات ضد مسلمانان بوده است. اگرچه رفتارهای نژادپرستانه علیه مسلمانان در طول سال متوقف نمی‌شود، اما حوادث جاری پس از جنگ غزه افزایش داشته است و بسیاری از شبکه‌های اجتماعی با انتشار اخبار جعلی نقش مهمی در گسترش سخنان نفرت‌انگیز علیه مسلمانان و جریحه دار کردن احساسات مسلمانان داشته‌اند. در نتیجه بسیاری از مساجد و انجمن‌های اسلامی مورد هدف قرار گرفته‌اند.

راست افراطی و سوء ظن عمومی علیه مسلمانان در آلمان

در آلمان، جایی که حدود چهار و نیم میلیون مسلمان در آن زندگی می کنند، پس از حمله هفتم اکتبر، رفتارهای نژادپرستانه علیه  مسلمانان افزایش یافته است.

ماتیاس روهه، محقق و اسلام شناس از دانشگاه ارلانگن-نورنبرگ جنوب این کشور در مصاحبه مطبوعاتی با رادیو و تلویزیون بایرن معتقد است که از جنگ غزه و برگزاری تظاهرات همبستگی با فلسطینی‌ها،  گروه‌ها و احزاب سیاسی مانند حزب آلترناتیو برای آلمان سوء استفاده می‌کنند و همه این عوامل بر نگاه جامعه نسبت به اسلام تأثیر منفی دارد.

بر اساس آمار وزارت کشور آلمان، تعداد جرایم ضداسلامی در سال جاری افزایش یافته و در سه فصل اول سال به 686 مورد رسیده است که از مجموع آمار سال قبل بیشتر است. با این حال، کارشناسان معتقدند که تعداد موارد گزارش نشده در آلمان و سایر کشورهای اتحادیه اروپا بسیار بیشتر از این است.

اگرچه اکثریت قریب به اتفاق رفتارهای نژادپرستانه علیه مسلمانان پس از هفتم اکتبر، زنان محجبه را نشانه گرفته‌اند و به آنان اهانت می‌کنند و آنان را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند و بسیاری از والدین مسلمان نیز شکایت دارند که فرزندانشان در مدرسه در معرض رفتارهای نژادپرستانه همکلاسی های خود قرار می‌گیرند.

جنگ غزه دستاویز خدمت به راست‌گرایان افراطی علیه مسلمانان در هلند

در هلند، جایی که حملات نژادپرستانه علیه مسلمانان نیز ثبت شده است، گیرت وایلدرز، رهبر حزب آزادی، از جنگ هفتم اکتبر برای خدمت به برنامه سیاسی حزب خود سوء استفاده کرد.

بسیاری از مسلمانان هلند، در گفتگو با مطبوعات آلمانی یا در شبکه های اجتماعی، معتقدند که هلند تندروتر شده است.

از جمله اقدامات خصمانه در هلند، وایلدرز در یک رویداد سیاسی ظاهر شده و پرچم اسرائیل را پشت سر خود برافراشته است. یکی از کاربران شبکه های اجتماعی نوشت: خشونت همیشه فیزیکی نیست، بلکه اینگونه رفتارها نیز سوء ظن را بیشتر می‌کند.

هشدار کمیسیون اتحادیه اروپا نسبت به افزایش نفرت علیه مسلمانان

کمیسیون اتحادیه اروپا نیز افزایش موارد یهودستیزی و نفرت علیه مسلمانان را تایید کرد. مارگاریتیس شیناس، معاون رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت: اروپا با وضعیت نگران کننده‌ای مواجه است و باید از تبدیل شدن آن به وضعیت غم‌انگیز جلوگیری کرد.

وی از اختصاص 30 میلیون یورو اضافی برای حفاظت از اماکن عمومی و عبادتگاه ها مانند کنیسه ها و مساجد خبر داد و گفت: قرار است ماه فوریه 2024 آیین‌نامه رفتاری برای رسیدگی به تهدیدات آنلاین و مبارزه با سخنان غیرقانونی نفرت انگیز ایجاد شود. کنفرانس و گفتگوهای ضد نفرت میان شهروندان اتحادیه اروپا در اوایل سال آینده برگزار خواهد شد. کارشناسان معتقدند که مسلمانان و نمایندگان آنان نیز باید شفاف سازی کنند و کانال‌های ارتباطی با نمایندگان سایر ادیان و احزاب سیاسی در کشورهایی که در آن زندگی می کنند، باز شود.

پیامدهای منفی بر همزیستی مسالمت آمیز در کشورهای اروپایی

اگرچه شدت احساس نفرت نسبت به مسلمانان در هر کشور اروپایی متفاوت است، اما با توجه به مواضع دولت‌هایشان، نگرانی‌ها در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا افزایش می‌یابد.

در سطح زندگی سیاسی، این وضعیت ممکن است بسیاری از مسلمانان را وادار کند تا احزاب سنتی حاکم را که از اعتماد آنها برخوردارند، تحریم کنند و آنها را مسئول عدم حمایت از آنها بدانند. این عامل ممکن است به نفع احزاب پوپولیست راست افراطی باشد که به لفاظی‌ ضد مسلمانان دامن می‌زنند.

کد خبر 1738300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha