حرم مطهر رضوی روشن‌ترین دلیل بر پیوند هنر و مذهب است

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه حرم مطهر روشن ترین دلیل بر پیوند هنر و مذهب است، بیان کرد: در گذشته معماران فقیه بودند و طراحی ها توسط فقها و اسلام شناسان صورت می گرفت.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی روز چهارشنبه در افتتاحیه دومین کنگره بین المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی با عنوان «مکتب هنری رضوی»  که به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و همکاری دانشگاه هنر تهران در سازمان علمی  فرهنگی آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: هنر از واژه‌های مقدس و مظلومی است که سلطه‌گران عالم برای سلطه بر انسان‌ها در اختیار خود قرار می‌دهند. آنها می‌خواهند هنر را از معنویت جدا کنند تا هنر که از مهم‌ترین ابزار و نقش‌آفرین است، در دست دین و دین‌داران نباشد.

وی با بیان اینکه حرم مطهر رضوی گنجینه‌ای از فاخرترین هنرها و نشانگر پیوند ناگسستنی هنر با مذهب و معنویت است، افزود: نباید هنر را از مذهب و معنویت جدا کرد. هنری که در حرم مطهر رضوی مشاهده می‌شود، برخاسته از فقه است نه فقط ذوق هنرمند سکولار یا لاییک بلکه کل معماری حرم توسط فقها و اسلام شناسان طراحی شده است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه حرم مطهر روشن ترین دلیل بر پیوند هنر و مذهب است، بیان کرد: در گذشته معماران فقیه بودند و طراحی ها توسط فقها و اسلام شناسان صورت می گرفت.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که مضجع مطهر رضوی در وسط حرم قرار نگرفته، این بوده که بدعت طواف در مضجع امام معصوم قرار نگیرد و این، کار یک فقیه و نگاه فقیهانه است.

حرم مطهر رضوی روشن‌ترین دلیل بر پیوند هنر و مذهب است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی افزود: معماری و کاشی‌کاری از جلوه های هنری است که در حرم مطهر رضوی وجود داشته و به شکوه حرم افزوده است.

وی با اشاره به اینکه هنر در تربیت جامعه نقش آفرین است، گفت: سلطه گران برای سلطه هنر را در خدمت خود قرار می‌دهند و آن را از معنویت جدا می‌کنند.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: سلطه گران از هر امر مقدسی از جمله حقوق بشر و آزادی برای اهداف شیطانی خود استفاده کرده و جوامع را با سلاح آزادی و حقوق بشر اغفال می کنند، این روزها نیز تجلی شعار آزادی، کرامت و حقوق بشر سلطه گران را در غزه می‌بینیم.

حفظ معماری و هنر اسلامی مورد تاکید امامین انقلاب است

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هنر دیگری نیز در این حرم وجود دارد که در هنرهای هفتگانه تعریف نمی‌شود. همه آن را می‌بینند و تقریباً به آن توجه ندارد. آن هنر این است که این مضجع شریف، دل میلیون‌ها انسان را به سمت خود کشانده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی افزود: امام رضا(ع) دائماً در حال هنرنمایی است که باید به آن هم توجه شود. حفظ معماری و هنر اسلامی مورد تاکید امامین انقلاب است، هنر رضوی باید در جامعه امتداد پیدا کند و امتداد هنر رضوی به معنای امتداد اخلاق و فرهنگ رضوی است.

حرم مطهر رضوی روشن‌ترین دلیل بر پیوند هنر و مذهب است

به گزارش شبستان، در این مراسم همچنین از کتاب «مکتب هنر رضوی» نیز رونمایی شد.

گفتنی است، دومین کنگره بین المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی با عنوان کتب هنر رضوی تا روز پنجشنبه، ۲۳ آذرماه در محل تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی ادامه دارد.

فراخوان مقالات این کنگره ۲۷ تیر امسال منتشر شد و ۲۵۰ مقاله به دبیرخانه رسیده است.

پایان پیام/

کد خبر 1738779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha