وقتی مساجد به تحقق عدالت آموزشی کمک می‌کنند/ الگوسازی برای دستیابی به مساجد طراز انقلاب

پررنگ‌تر کردن نقش فرهنگی و اجتماعی مساجد، یکی از مهم‌ترین راهبردهایی است که طرح الگوسازی مساجد طراز انقلاب دنبال می‌کند؛ طرحی که در گام نخستش به فکر تحقق عدالت آموزشی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان گلستان، همواره از مساجد به عنوان یک سنگر نام برده می‌شود، سنگرهایی مهم برای تربیت نسلی که قرار است آینده انقلاب اسلامی را  رقم بزند و آن را به تعالی برساند.

در کنار مساجدی که تمام فعالیت‌شان در اقامه یک یا دو وعده اقامه نماز خلاصه می‌شود، مساجدی هم هستند که در کنار گره‌گشایی از امورات مردم، به موضوعات اجتماعی و آموزشی هم می‌پردازند و باید آنها را به عنوان یک الگو به سایر مساجد تسری داد.

به‌طور قطع وجود مساجد نمونه در سطح استان‌ها که در ابعاد مختلف ویژگی برجسته و شایسته دارند، نقطه قوت راهبردی تلقی می‌شود و می‌توان از آن‌ها به عنوان محرک و الگوی پیشتاز مساجد استفاده کرد. موضوعی مهم که مورد تاکید و مطالبه مقام معظم رهبری است.  

مقصود اصلی از موضوع راهبردی الگوسازی، الگو قراردادن و تسری ویژگی‌ها و امتیازات مساجد نمونه، برای ارتقای سایر مساجد، به منظور حرکت در جهت مسجد طراز اسلامی است.

طرح تحول قرارگاه مساجد ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با اهدافی که ذکر شد، در حال اجراست و در همین راستا ۱۵ مسجد در استان به‌عنوان مساجد الگوساز شناسایی شدند.

ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل این مساجد مورد بررسی قرار گرفته و براساس آن اقدامات لازم به‌ویژه در زمینه تحقق عدالت آموزشی با محوریت این مساجد در حال انجام است.

در کنار آن طرح‌هایی همچون احسان و همدلی، مشق احسان (پویش نوشت افزار)، طرح لبخند مادری و برنامه عدالت آموزشی در مساجد الگوساز استان در حال اجرا است.

دبیر قرارگاه مساجد الگوساز ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) استان گلستان در این باره اظهارکرد: در ۱۵ مسجد الگوساز استان ششمین مرحله از رزمایش عدالت آموزشی در حال اجرا است.

حجت‌الاسلام محمدعلی شاهینی گفت: در این طرح کاربرگ‌هایی که ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به همت بنیاد ۱۵ خرداد و بنیاد احسان آماده شده با محوریت مساجد الگوساز بین دانش‌آموزان مقطع ابتدایی (پایه‌های اول تا ششم) توزیع شده است.

وی افزود: برنامه کلاس‌ها با هماهنگی قرارگاه آموزشی در مساجد و مدارس حول مساجد تهیه شده است. همچنین امامان محلات و پایگاه‌ها را به خط کرده‌ایم و با راهبری اداره کل تبلیغات اسلامی توانستیم دانش‌آموزان کمتر برخوردار را با استفاده از بسته‌های کمک آموزشی توانمند کنیم.

حجت‌الاسلام شاهینی توضیح داد که این کاربرگ‌ها در دروس مختلفی مانند ریاضی، علوم و ... تهیه شده و به گونه‌ای تدوین شده که در تمام سال قابلیت استفاده برای دانش‌آموزان را داراست.  

وی خاطرنشان کرد: تلاش براین بوده همه فعالیت‌ها با محوریت مساجد انجام شود و تا کنون هم بیش از یک هزار بسته آموزشی از طریق مساجد الگوساز بین دانش‌آموزان مناطق کمتر برخوردار توزیع شده است.

کد خبر 1738851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha