چهار رشته صنایع دستی در خراسان شمالی احیاء شد

معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی خراسان شمالی گفت: با پیگیری های انجام شده توسط مسئولان این وزارتخانه به تازگی، چهار رشته صنایع دستی در این استان احیاء شد و به چرخه تولید بازگشت.

پروانه کلاته، معاون صنایع ‌دستی و هنرهای سنتی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: این رشته ها بنا به دلایلی در سال های گذشته از چرخه تولید خارج شده بود که با توجه به اهمیت موضوع پی گیری های لازم انجام شد و مجددا احیا و زنده سازی شد.

وی خاطرنشان کرد: این رشته های صنایع دستی شامل مسگری، جاجیم بافی، ابریشم بافی و چلنگری است.

کلاته با اشاره به اقدامات اولیه برای احیای رشته "نواربافی" در خراسان شمالی، عنوان کرد: نواربافی زیر رشته‌ ای از دست بافته‌ها است که تا ۳۰ سال پیش در استان رواج داشته اما به دلیل فراوانی تزیینات وارداتی به فراموشی سپرده شده بود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی خراسان شمالی بیان کرد: این رشته یکی از هنرهای دستی ایرانیان است که در آن برای بافت انواع بندها از کارت‌هایی به شکل مربع و مثلث استفاده می‌کردند اما نواربافی‌های امروزی را با قلاب انجام می‌دهند.

کلاته اضافه کرد: انواع گلیم و سفره کردی، جاجیم، پارچه‌بافی، چادرشب‌بافی و حوله‌بافی، کلاه کرکی، دوخت لباس‌های سنتی، زیورآلات محلی، چاروق، انواع سفال از مهم‌ترین هنرهای دستی خراسان شمالی محسوب می‌شود که همگی از شهرت و منزلت جهانی برخوردارند و تولید آن در استان در زمره پرطرف‌دارترین مشاغل قلمداد می‌شود.

وی با تاکید بر آموزش هنرمندان صنایع دستی خراسان شمالی، تصریح کرد: نیمه نخست امسال جدای از آموزش های عمومی صنایع دستی، چهار دوره تخصصی چله کشی و به بافی، چادرشب بافی و دارایی بافی برگزار شد.

اکنون بیش از ۱۸ هزار نفر صنعتگر فعال دارای مجوز در ۶۹ رشته صنایع‌دستی و البته افراد بسیاری نیز به ‌صورت سنتی و خودجوش در جای‌جای استان در زمینه صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند.

کد خبر 1738897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha