کنگره ملی جوانی جمعیت در اراک برگزار شد

کنگره ملی جوانی جمعیت، با حضور مشاور ارشد دبیر ستاد جمعیت کشور و آیت الله دری نجف آبادی در اراک برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان مرکزی، علی‌اکبر محزون امروز پنجشنبه (۲۳ آذر) در کنگره ملی جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اراک، با اشاره به اهمیت جوانی جمعیت و پرداختن به این موضوع مهم و اینکه سهم جوانی جمعیت کشور کاهش یافته است، گفت: هرم جمعیتی کشور نیاز به برنامه‌ریزی ویژه دارد چرا که فرصت جمعیتی کشور در ۲ دهه آینده بسته می‌شود و باید اقدامات لازم در این خصوص شتاب گیرد.

مشاور ارشد دبیر ستاد جمعیت کشور افزود: در دهه های گذشته شاهد ضعف هایی در حوزه جمعیتی بودیم که این ضعف ها باید جبران شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۱۶ قانون برای آگاهی افزایش جمعیت پیش‌بینی شده است، ادامه داد: اکنون نیمی از جمعیت کشور میانسال است و ۲ سوم جمعیت نیز در سنین ۱۵ تا ۶۴ سال سن قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه  رهبر معظم انقلاب در ابلاغیه جوانی جمعیت، سیاست جمعیتی را مورد توجه قرار داده‌اند، اضافه کرد: در ابلاغیه مقام معظم رهبری، هم امید و هم نگرانی وجود دارد، بخش امید آن، باز بودن پنجره است.

محزون همچنین با اشاره به اینکه شاخص توسعه انسانی ایران در حوزه کیفیت در سطح بالای است، ادامه داد: در چند دهه اخیر افزایش نرخ باسوادی از ۱۵ درصد به ۷۸ درصد رسیده و شاخص امید به زندگی ۷۴ سال است که این مهم برای مردان ۷۲ سال و برای زنان ۷۵ سال محاسبه شده است.

مشاور ارشد دبیر ستاد جمعیت کشور با اشاره به اینکه در برخی از استان‌ها کاهش جمعیت اتفاق افتاده و در استان مرکزی نرخ باروری نگران کننده است، ادامه داد: اکنون ۱۹ درصد جمعیت کشور تک فرزند هستند و ۳۸۵ هزار سقط در سال انجام می شود که اگر این میزان جنین حیات پیدا می‌کرد، نرخ باروری بالای سطح جهانی قرار می‌گرفت.

کد خبر 1738952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha