حوزه و دانشگاه به رفع نیازهای علمی و فرهنگی جامعه کمک کنند

حجت الاسلام قانع گفت:دانشگاه و حوزه باید در کنار هم به رفع نیازهای علمی و حل مسائل علمی فرهنگی و اجتماعی جامعه همت کنند و برنامه‌ریزی کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از فارس، حجت الاسلام قانع در خطبه های نماز جمعه امروز (۲۴ آذر) شهر شیراز اظهار داشت:توفیقی نصیب مردم ولایتمدار استان فارس شده و رایحه ملکوتی شهدا در مشام و جان‌های ما وزیدن گرفته و همزمان با سالروز شهادت خانم فاطمه زهرا(س) مراسم تشییع شهدای گمنام در شیراز برگزار می شود و دعوت می‌کنیم که همه عزیزان حضور پرشور معنوی و ملکوتی داشته باشند.

وی افزود: همچنان که مقام معظم رهبری فرمودند مسئله بهره‌گیری معنوی از حیات معنوی شهدای عزیز ما مسئله بسیار جدی است، بنیه معنوی ما در سایه هدایت شهدای ما تقویت می شود.

به گفته آنان جمعه موقت شیراز، اگر به آیه"وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ" ایمان داشته باشید قطعا ارزاق معنوی، ملکوتی و الهی از مسیر شهدا نصیب ما می‌شود.این اتفاقی نیست که تشییع شهدای گمنام مقارن با شهادت حضرت زهرا(س) شده است، اتصال معنوی شهدا با آن شخصیت بزرگوار یک مسئله واضحی در دفاع مقدس ما بوده است.

وی بیان کرد: اتصال معنوی ما با این سفیران الهی می تواند آلودگی‌های روحی، روانی و اجتماعی ما را مرتفع کند.
حجت الاسلام قانع همچنین به روز پژوهش و روز وحدت حوزه و دانشگاه،اشاره کرد و گفت: محور حوزه و دانشگاه شهید مفتح بودند که مقام معظم رهبری فرمودند شهید مفتح معتقد به مبارزه بود اما مبارزه برای گسترش فکر اسلامی و مبارزه برای پیدا کردن مفاهیم جدید در اسلام که این هم یک نوع مبارزه است و رهبری می فرمایند یکی از دشوارترین مبارزه‌ها همین موضوع است، مبارزه برای گسترش فکر و مفاهیم ارزشی اسلامی در بستر حوزه، جامعه و دانشگاه. 
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: مسئله مهمی مقام معظم رهبری ۲۰ سال پیش مورد توجه قرار دادند و امر کردند که نهادهای علمی ما این موضوع را دنبال کنند جنبش نرم افزاری و نهضت تولید علم بود.
وی بیان کرد: در بیانیه گام دوم هم اولین مسئله‌ای که رهبری مورد توجه قرار می‌دهد موضوع علم و پژوهش است و در یک تعبیر مهم ایشان فرموده یک رکن امنیت بلند مدت کشور مسئله علم است و در نهایت در بیانیه گام دوم امر کردند که در بستر حوزه و دانشگاه باید رویکرد جهاد علمی برقرار شود.
وی با اشاره به اینکه اگر این موارد را در کنار هم قرار دهیم می فهمیم که مسئولیت علمی ما یک مسئولیت سنگینی است، اظهار کرد: دانشگاه و حوزه ما باید در کنار هم به رفع نیازهای علمی و حل مسائل علمی فرهنگی و اجتماعی جامعه همت کنند و برنامه‌ریزی کنند.
قانع با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در سفر خود به شیراز فرمودند دانشگاه شیراز دارالعلمی است در دارالعلم و این مسئولیت‌آور و تکلیف‌آور است، گفت: مراکز حوزوی ما در طول تاریخ در استان فارس همیشه مرکز تولید علم بودند.شهید آیت الله مطهری در یکی از کتاب‌های فلسفی‌ خود فرموده که اگر ناخن زدن‌های سادات شیرازی نبود که حکمت متعالیه ملاصدرا به این عظمت شکل نمی‌گرفت که الان به تعبیر رهبری این‌ حکمت متعالیه فقه اکبر انقلاب اسلامی شود، لذا مسئله تولید علم و جنبش نرم افزاری تولید علم و استفاده از ظرفیت‌های حوزه و دانشگاه یک موضوع بسیار مهمی است که ضمن ارج نهادن به تلاش‌های دانشمندان و فرهیختگان در این خطه فرهیخته انشاالله امید داریم این جهاد علمی در راستای انقلاب اسلامی قدرت و قوت بیشتری گیرد.
وی به مسئله حکمرانی فضای مجازی نیز اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در اوایل دهه ۹۰ اساسنامه مرکز راهبری فضای مجازی را ابلاغ فرمودند و بیش از ۱۲ سال از این ابلاغ می گذرد، آسیب پذیری جدی ما در موضوعات مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مسئله مدیریت فضای مجازی و حکمرانی مجازی است.
وی خاطرنشان کرد: در بررسی که انجام شده پنج نوع حکمرانی را استکبار جهانی در طول تاریخ خودش نسبت به جوامع مختلف اعمال کرده است و آخرین نوع حکمرانی که رهبری تعبیر به استعمار فرارو می کند حکمرانی ذهنی روانشناسی است.
حجت الاسلام قانع عنوان کرد: دیگر مرزهای جغرافیایی برداشته شده است و دهکده جهانی در بستر فضای مجازی بناست که شکل پیدا کند.ما کجای این موضوع ایستاده ایم؟چند نکته را رهبری به این عزیزان تذکر داده اند، موضوع بسیار مهم تولید محتوا و ایجاد موضع فعال و مبتکرانه در قبال آرایش جنگی دشمن.آسیب‌پذیری ما در سال گذشته در اغتشاشات از این ناحیه بود و در اتفاقات و در حوادث مهم پیش روی انقلاب ممکن است آسیب‌پذیر باشیم.
وی گفت: تقاضای ما از مسئولین این است که نسبت به این موضوع در سطح ملی اقدامات ملموسی شاهد باشیم که اقدامات سلبی کافی نیست.رهبری فرمودند که قوی شدن کشور جز اهداف ما است، ابعاد قدرت کشور ابعاد وسیعی دارد و امروز قوت در فضای  مجازی حیاتی است و امروز فضای مجازی حاکم بر زندگی انسان‌ها است و در همه دنیا اینگونه است و قدرت در این زمینه حیاتی است و امیدواریم انشاالله شاهد برنامه‌ریزی‌های دقیق، فعالانه و مبتکرانه در این عرصه باشیم.
کد خبر 1739008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha