«جهاد در مسیر زندگی» و «جهاد تبیین» از جلوه های قیام حضرت زهرا (س) هستند

حجت الاسلام افتخاری جلوه قیام حضرت زهرا (س) را جهاد در مسیر زندگی دانست و گفت: حضرت زهرا (س) خلاء نبود همسر برای فرزندان را پر می کند و هواسش به همه امورات بود ‌.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، حجت الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم افتخاری» در مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) که توسط هیئت میثاق با شهدای یاسوج برگزار شد، با طرح سوالی مبنی بر اینکه شانس، اقبال و اتفاق در زندگی تا چه اندازه می تواند تاثیرگذار باشد، اظهار کرد: طبق معارف الهی و دینی موضوعی به نام شانس در زندگی وجود ندارد و هر اتفاق خوب و بدی که در زندگی اتفاق می افتد، حسب اعمال قبلی خود انسان است.

مدیر حوزه علمیه خواهران در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این قضا و قدری که می گویند مثلا اگر قسمت ما شد کربلا می رویم، آیا ما باید گوشه ای بنشینیم و ببینیم کی قسمت می شود کربلا برویم؟ آیا ما خود می توانیم در سرنوشتمان تاثیرگذار باشیم؟.

وی با بیان روایتی از وجود نورانی و مقدس حضرت فاطمه زهرا(س)، ادامه داد: «هر کس خالص ترین عبادتش را به سمت خداوند بفرستد، خدا هم بهترین مصلحتش را از آسمان به زمین برایش خواهد فرستاد».

حجت الاسلام افتخاری با اشاره به اینکه انسان در هر زمان می تواند سرنوست خود را تغییر دهد، افزود: در تقدیری که خداوند برای هر روز، ساعت، دقیقه و هر ثانیه ما نوشته، سرنوشت های متعددی قرار داده که تقدیر است.

مدیر حوزه علمیه خواهران در استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: شب قدر، شب مهم و شبی نیست که همه چیز برای ما قطعی شده باشد، بلکه تقدیر شده، یعنی برنامه ریزی شده و اینکه کدام یک از برنامه های صفر تا صد (از نظر خیر بشر) برای ما رخ می دهد که این بستگی به اعمال لحظه ای ما دارد و ما هر لحظه می توانیم سرنوشت و آینده خود را تغییر دهیم.

وی با اشاره به اینکه سرنوشت اجتماع هم به همین صورت بوده و سرنوشت فرد فهمش بسیار راحت تر از اجتماع است، یادآور شد: قرآن می فرماید «حتی یک قوم، قبیله و یک ملت هم تا خودشان نخواهند، سرنوشتشان عوض نخواهد شد.»

حجت الاسلام افتخاری برای توضیح و درک تقدیر بشر، ادامه داد: به عنوان مثال شخصی می خواهد از خیابانی عبور کند و در حین عبور از خیابان خودرویی با وی برخورد و موجب فوتش می شود و فرصت کمال، بندگی و زندگی از او سلب می شود و ممکن است سنگی در آنجا باشد و آن سنگ ‌را از سر راه بردارد و یک ثانیه دیرتر از آن خیابان عبور کند و همین کار خیر باعث می شود دیرتر از خیابان عبور و باد خودرو به ما بخورد و نهایتا با زمین برخورد و دست و پایمان بشکند و این اتفاق دوم از اولی ضررش کمتر است.

مدیر حوزه علمیه خواهران در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اتفاق سوم این است که ما به خاطر کار خیر دیگری اصلا با آن ماشین برخورد نکنیم و مهم این است که چه چیزی باعث می شود برای بعضی ها اتفاق اولی می افتد و برای بعضی ها اتفاق دومی یا سومی می افتد و این بستگی به عمل خود ما دارد.

وی خاطرنشان کرد: انجام کارهایی مانند صدقه، صله رحم، احترام به پدر و مادر، کمک به هم نوع و هر کار خیر دیگری می تواند در تقدیر ما تاثیرگذار باشد.

حجت الاسلام افتخاری افزود: پس ما می توانیم در تقدیر و سرنوشت خود تاثیر داشته باشیم و نتیجه می گیریم، شانس در زندگی معنی ندارد و خود ما می توانیم در تقدیر خود نقش داشته باشیم؛ ضمن اینکه بعضی از اتفاقات نیز بلای الهی و برای امتحان بشر است.

مدیر حوزه علمیه خواهران در استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش دوم صحبت های خود در رابطه با جلوه های جهاد حضرت زهرا (س)، خاطرنشان کرد: مبارزه و قیام حضرت زهرا (س) بحث زن و شوهری یا پسر عمو دختر عمو یا بحث خانوادگی نبود، بلکه بحث قیام لله برای نصرت مظلوم بود که اتفاقا این مظلوم ولی خدا، ولی، سرپرست و امام حضرت زهرا (س) هم بود.

وی تاکید کرد: حضرت زهرا (س) یک مسلمان مجاهد فی سبیل الله بود و آن اتفاقات هیچ ربطی به زن و شوهری نداشت و اگر امام زمان خودش و آن کسی که مورد ظلم واقع شده همسر خودش و ارتباط فامیلی هم نبود، تمام آن اتفاقاتی که برای حضرت زهرا (س) افتاد و تمام این اقداماتی که انجام داد، عین تمام این اتفاقات را باز هم انجام می داد.

حجت الاسلام افتخاری نخستین جلوه قیام حضرت زهرا (س) را جهاد در مسیر زندگی دانست و اظهار کرد: در زمانی که پیامبر(ص)، امیرالمومنین (ع)، جنگ ها و اتفاقات به نفع سپاه اسلام و مردها در صحنه حضور دارند، حضرت زهرا (س) پرده نشین و در خانه بود و وقتی که شوهرش یک شغل و مسئولیت مهم دارد و در ماموریت مکه و ماموریت سخت یمن که روزها، هفته و ماه ها درگیر حکومت تازه تشکیل شده، حضرت زهرا (س) خلاء نبود همسر برای فرزندان را پر می کند و هواسش به همه امورات بوده و یک همسر نمونه است ‌.

مدیر حوزه علمیه خواهران در استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه جلوه دوم «جهاد تبیین» است، افزود: حضرت زهرا (س) در زمانی که اکثر اصحاب، مهاجرین و انصار قبیله گرایانه، عافیت طلبانه و محاسبه گرایانه سکوت کردند و وقتی دیدند اوضاع خراب شده و دیگر به نفعشان نیست سکوت کردند و وسط میدان نیامدند، ولی در این دوران حضرت زهرا (س) اجازه نداد دشمنان روایت خودشان را غالب کنند و به تبیین صحنه و به موقع به میدان روشنگری آمد و به تعبیر مقام معظم رهبری «تبیین حضرت زهرا (س) مومنانه، هوشمندانه، به موقع و اثرگذار بود» .

وی با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) با هوشمندی می دانست چه استدلال هایی باید بیاورد و استدلال هایش اثرگذار بود، افزود: رویکرد ایشان انفعالی نبود و بلکه تهاجمی بود و دشمن در برابر حضرت زهرا (س) شکست خورد.

حجت الاسلام افتخاری خطاب به حاضران در این مجلس عزا، گفت: خود را خرج انقلاب و ولی کنید، در میدان سیاست خودتان را خرج افراد و کاندیداهای شورای شهر، مجلس و این طایفه و آن طایفه نکنید، ولی خودتان را خرج انقلاب کنید.

مدیر حوزه علمیه خواهران در استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ما برای زهرای مرضیه ای اشک می ریزیم که خود را خرج ولی جامعه و مظلوم کرد، ادامه داد: حالا بگوییم منبر را سیاسی نکنیم، از غزه دفاع و یاد نکنیم، یا چرا سینه زنی هایمان سیاسی است، ما تمام قد از انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و ولی به حق جامعه دفاع می کنیم.

وی ضمن تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی به دنیا صادر و ارتش بین المللی اسلامی تشکیل شد، افزود: در سوریه از ۸۰ کشور تکفیری ها را آوردند، ولی پوزه استکبار جهانی در این کشور به خاک مالیده شد.

حجت الاسلام افتخاری خاطرنشان کرد: اسرائیل در مقطعی جمهوری اسلامی را تهدید می کرد، ولی هم اکنون در مقابل غزه که ارتش هم ندارد، توان مقابله نداشته و این به خاطر جمهوری اسلامی و دفاع از حق بود که این اتفاقات افتاد و جمهوری اسلامی قوی شد.

مدیر حوزه علمیه خواهران در استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: حضرت زهرا (س) از حق در مقابل باطل دفاع کرد و ما هم در هشت سال دفاع مقدس در جبهه حق علیه باطل جنگیدیم.

وی با اشاره به اینکه جوانان هم اکنون در جبهه حق ایستاده اند و اگر در زمان حضرت زهرا (س) حضور داشتند اجازه نمی دادند به خانه حضرت حمله شود، در را بشکنند، آتش بزنند و وارد حریم خانه شوند، گفت: در غزه هم به همین صورت است و مقام معظم رهبری فرمودند «جنگ‌ غزه، جنگ میان حق و باطل است».

گفتنی است، مراسم عزاداری حضرت فاطمه‌ زهرا (س) در هیئت میثاق با شهدای یاسوج برگزار شد و در ادامه مداح اهل بیت علیهم السلام حاج امید جمالفرد به مداحی و نوحه خوانی پرداخت.

همچنین این مراسم به مدت پنج شب از ساعت ۱۹:۴۵ دقیقه در خیابان شاهد سه، هیئت میثاق با شهدای یاسوج ادامه دارد.

کد خبر 1739053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha