مراسم یادبود شهدای آذرماه روستای آبباریک ورامین برگزار شد

مراسم یادبود شهدای آذر ماه در روستای آبباریک شهرستان ورامین با حضور علاقمندان فرهنگ شهید و شهادت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان  از شهرستان های استان تهران،همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها ،مراسم سی و هشتمین سالگرد شهیدان حمید کنگرلو و حسن فخاری در مسجد قائم (عج) روستای آبباریک شهرستان ورامین برگزار شد.

حجت الاسلام علی کنگرلو رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرری در این مراسم با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در زمینه شناسایی زمینه‌های عروج شهیدان گفت: تقدیم ۳۶ شهید والا مقام از این روستا در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی نشات گرفته از تدین، سطح آگاهی بالا و ارتباط مردم با روحانیون و علما از قبل از پیروزی انقلاب است.

حجت الاسلام کنگرلو اظهار کرد: این روستا دارای سابقه درخشان مبارزات ضد ستم شاهی که شهیدان حمید کنگرلو حسین کنگرلو سید عباس حسینی و اسدالله دارندی در این راستا حضور فعال داشته که شهید حمید کنگرلو توسط ساواک دستگیر و مورد شکنجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: یکی دیگر از شاخصه‌های شهدای آبباریک، ارتباط کاری و نزدیک چند تن از شهدای روستا با شهید مظلوم دکتر بهشتی و دیگر مسئولین نظام در دهه اول انقلاب بوده است.

دبیر ستاد اقامه نماز شهرری در ادامه گفت: از بین ۳۶ شهید روستا ۵ نفر با سرپرستی مادران فداکار خود در شرایط سخت اقتصادی و عدم وجود امکانات رفاهی و بهداشتی قبل از انقلاب رشد و تربیت یافته‌اند و این مادران با بصیرت در سایه عشق به بنیانگذار جمهوری اسلامی و به منظور حفظ اسلام فرزندان رشید خود را در این راه فدا نموده‌اند که می توان در این شاخصه به شهیدان محمد نامدار، حسن تات ،محسن دارندی ،سید عباس حسینی و اسدالله دارندی اشاره کرد.

وی افزود: ۲۱ نفر از پدران بزرگوار شهدای آبباریک دارای شغل کشاورزی و کارگری بودند که این فرزندان را با زحمات فراوان و در زمان ظلم رژیم شاهنشاهی با عنوان ارباب و رعیت بزرگ کرده و تقدیم انقلاب اسلامی نمودند و علیرغم اینکه فرزندانشان به عنوان نیروی کار و کمک خرج خانواده بودند،با افتخار عزیزانشان را راهی جبهه و فعالیت در عرصه دفاع مقدس نمودند

حجت الاسلام کنگرلو ادامه داد :یکی از نکات مهم در بررسی شهدای آبباریک وجود ۱۷ شهید زیر ۲۰ سال است که نشان از تربیت نوجوانان در مسجد و هیئت‌های عزاداری اهل بیت در این روستا ،تاثیر لقمه حلال و تربیت صحیح و اسلامی در این منطقه می‌باشد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرری گفت :یکی دیگر از مطالبی که باید برای نسل جوان تبیین کرد، وجود ۵ خانواده دو شهید در این روستاست که شهیدان علی و محمد میدان میری، علیرضا و محمد حاجی صادقی، علی و محسن تاجیک، حسن و حسین جهرانی و اسدالله و شهیده فاطمه دارندی در این راستا الگویی در جهت اشاعه فرهنگ ایثار و مقاومت در جامعه است.

وی اظهار کرد : این روستا در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی شهدای عزیزی را تقدیم نموده است که می توان به شهیدان محسن تاجیک و محمدعلی باقری در عرصه مقابله با مواد مخدر و درگیری با قاچاقچیان، شهید ابراهیم احمدی به عنوان شهید مدافع حرم، شهید رضاقلی مهریزی در درگیری با منافقین و شهید حسن تات به عنوان شهید نخبه اشاره کرد.

حجت الاسلام کنگرلو افزود :پنج شهید والا مقام به نام علی میدان میری، حجت الاسلام محسن عرب بهشتی، محمود فرازنده نیا ،محمد نامدار، اصغر بوربور به عنوان شهید مفقود الاثر شناخته می‌شدند که پیکرشان پس از سال‌ها به آغوش میهن اسلامی بازگشت و شهید مهدی ایروانی نیز به عنوان شهید جاوید الاثر است و همگان چشم انتظار بازگشت پیکر مطهرش به کشور عزیزمان هستند.

وی ادامه داد :یکی دیگر از نکات بررسی شده در شهدای آبباریک وجود ۲۵ شهید مجرد و ۱۱ شهید متاهل و دارای فرزند می‌باشد و شهیدان ابوالفضل رضایی و داوود تاجیک به عنوان شهید سرباز وظیفه، شهیدان محسن آهنی و دلاور جهرانی در قالب شهید پاسدار وظیفه و همچنین شهیدان سید هاشم ایروانی و غلامرضا جهرانی از شهدای جانباز و شهیدان حسین کنگرلو و حسن فخاری جزو شهدای ارتش می‌باشند.

حجت الاسلام کنگرلو در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۶ شهید بزرگوار در گلزار شهدای آبباریک مدفون هستند و شهیدان اصغر میرزایی، جواد مهاجر، امیر جعفری ،محمد صادقی، حسن جهرانی، حسین جهرانی ،حسن عربحلوایی و شهیده فاطمه دارندی به عنوان اولین شهیده شهرستان ورامین در اماکن دیگر مدفون شده اند.

کد خبر 1739199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha