بررسی دلایل حادثه تروریستی راسک از زبان رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم

 فلاحت پیشه با تاکید بر دلایل بروز حادثه تروریستی راسک از ابعاد مختلف و توجه به ضعف آموزش در درگیری ها گفت: باید نیروهای آموزش دیده و حرفه ای و تامین شده از لحاظ مادی و مالی را در مرز قرار دهیم.

حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد حادثه تروریستی راسک گفت: باید هر رویدادی را با توجه به دلایل و شرایط آن مورد بررسی قرار داد، در واقع این حادثه چند دلیل دارد که باید به آن توجه کرد، ابتدا مثل همیشه بی تفاوتی دولت پاکستان به موافقت نامه های امنیتی با ایران و نقش همیشه مرموز  سازمان اطلاعات محرمانه ارتش پاکستان در این زمینه وجود دارد، به هرحال پاکستانی ها دچار چالش های امنیتی جدی هستند که اخیرا هم دیدیم که سه نظامی پاکستان در حمله طالبان پاکستانی کشته شدند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: در این شرایط امنیتی باید نقش کم کاری پاکستانی ها را در نظر گرفت و استفاده ای که آنها می برند تا ایران را وادار کنند تا در مسایل امنیتی که مشترک نیست، بخشی از هزینه هایی که پاکستان درست کرده به گونه ایران متقبل شود نیز مد نظر قرار بگیرد.

وی گفت: متاسفانه رابطه همیشگی اتحاد محرمانه ارتش پاکستان با گروه های تروریستی زمینه را برای این شرایط فراهم کرده و لذا دولت ایران باید این موضوع را در رابطه با دولت پاکستان در درجه اول بررسی کند.

فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: شکست سیاست امنیتی تعریف مرزها است، یعنی متاسفانه همواره عده در کشور پرهیز می کنند که از مرزها تعریف توسعه ای بشود که در این صورت سود مرز به شهروندان می رسد و مرزها شلوغ و پرسود می شود و در شرایط مشترک المنافع برای مرز امکان سوءاستفاده تروریست ها کمتر خواهد شد.

کارشناس سیاسی و امنیتی ادامه داد: اینکار صورت نگرفته بلکه عامل دومی با عنوان مافیاهای مرزی تشکیل شدند، باید منابع کثیف پولی تروریست ها از بین برود. متاسفانه بخشی از منافع ناشی از مافیای مرزی مانند قاچاق مواد مخدر، انسان، سوخت و کالا است که عملاً منجر به سود آور شدن تروریسم مرزی شده است و تعاریف امنیتی مرز نه تنها این شرایط را فراهم نکرده بلکه منجر به شکل گیری دالانهای قاچاق شده که عملاً مورد استفاده و سود تروریسم ها قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه شکست سیاست انسداد مرز موضوع دیگری است که باید به آن توجه کرد افزود: در طول ۲۰ سال اخیر هر سال بیشتر از سال قبل به آن بودجه اختصاص داده شده اما به هیچ وجه عملکرد آن با عملکرد ترکیه در ایجاد ۱۷۰ کیلومتر دیوار بلند با حفاظ و کنترل هوشمند در مرزهای کوهستانی در ایران نشده و حتی به همین اندازه انسداد قابل اتکای مرزی صورت نگرفته است و باید این مسائل در نظر گرفته شود.

وی گفت: ایران کشوری است که دشمنان زیادی دارد، اما معتقدم این مسائل را باید در حوزه خودش دید. کسانی که این مسائل را به مسائل کلان ربط می دهند عملاً از این موضوع برای فرار به پاسخگویی استفاده می کنند.

فلاحت پیشه با بیان اینکه موضوع مرزداری در ایران از موضوعات بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: متاسفانه محرومترین و بی باکترین سربازان با حداقل آموزش به مناطق مرزی اعزام می شوند و ضعف آموزش در درگیریها خود را نشان می دهد. همانگونه که در این درگیری با توجه به اینکه نیروهای ایران در استحکام کامل بودند می بینیم دو نفر از مهاجمان کشته می شوند و این موضوع قابل توجیه نیست و معتقدم هیچ عاملی مسئولان مستقیم این امر را از پاسخ‌گویی مبرا نمی کند.

وی گفت: باید نیروهای آموزش دیده و حرفه ای و تامین شده از لحاظ مادی و مالی را در مرز قرار دهیم و نه سربازانی که با حداقل آموزش و با محرومیت و از سر بی کسی در مرز مستقر می‌شوند.

کد خبر 1739270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha