برای حل مشکلات حاشیه شهر نیازمند استفاده از خرد جمعی و اقدام مشترک هستیم

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: در بررسی سلسله مسائل حاشیه شهر مشهد باید جامع نگر باشیم و از وجود افراد فرهیخته و نخبه به نحو مطلوب استفاده نماییم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، مراسم رونمایی از پوستر «اولین همایش علمی – کاربردی حاشیه شهر مشهد» (شناسایی مسائل و راهکارها)  با حضور جمعی از اعضاء شورای شهر، شهردار، مدیران اجرایی و مسئولان قضایی در مجتمع قضایی ولایت مشهد برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین گنابادی نژاد معاون استاندار خراسان رضوی، مهندس محمدرضا قلندر شهردار مشهد مقدس و سید امیر مرتضوی معاون رئیس کل دادگستری خراسان رضوی به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود در خصوص مسائل حاشیه شهر با هدف بهسازی و حل مشکلات این منطقه پرداختند.

وجود استعدادهای درخشان در حاشیه شهر یه فرصت است

حجت الاسلام والمسلمین خلیلی در این مراسم با اشاره به وجود ظرفیت های بزرگ و استعدادهای درخشان در حاشیه شهر مشهد گفت: برای حل مشکلات این منطقه نیازمند استفاده از خرد جمعی و اقدام مشترک با استفاده از تمامی ظرفیت های موجود هستیم.

برپایه همین گزارش رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در این مراسم ضمن تقدیر از اقدامات انجام شده توسط نهادهای متولی از جمله دستگاه اجرایی و شهرداری مشهد گفت: فعالیت های در حال انجام بویژه اقدامات ارزشمندی که هم اکنون با محوریت نماینده معزز ولی فقیه در استان و امام جمعه محترم مشهد مقدس حضرت آیت الله علم الهدی صورت می پذیرد را باید پاس داشت و از آن تقدیر کرد چراکه نشان دهنده حساسیت و مسئولیت پذیری این عزیزان برای حل مشکلات این منطقه و ارتقاء کمی و کیفی آن می باشد.

رئیس شورای قضایی خراسان رضوی با اشاره به لزوم مطالعه تجربیات موفق در زمینه حاشیه شهرها گفت: برای حل مسائل و مشکلات حاشیه شهر باید یک نگاه همه جانبه در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری، تربیتی، شهرسازی و مانند آن داشت و برای داشتن چنین نگاهی نیازمند اقدام مشترک مبتنی بر خرد جمعی هستیم.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی افزود: حاشیه شهری مانند شهر مقدس مشهد مملو از فرصت و سرشار از استعدادهای درخشان است چنانچه بسیاری از شخصیت های برجسته در حوزه های علمی، ورزشی و هنری از این مناطق به پاخاسته و منشأ اثر بوده اند؛ بنابراین در بررسی سلسله مسائل حاشیه شهر باید جامع نگر باشیم و از وجود افراد فرهیخته و نخبه به نحو مطلوب استفاده نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین خلیلی افزود: در گذشته و در مقاطع حساس متأسفانه به دلیل عدم ورود بهنگام برخی مسئولان و دستگاه های متولی بعضی از فرصت ها را از دست داده ایم؛ بر این اساس باید نوع نگاهمان به حاشیه شهر مقدس مشهد را تغییر داده و با هدف حل مشکلات موجود آن را ارتقاء دهیم بدین ترتیب برای رویداد اتفاقات خوب در این منطقه نیازمند شناخت دقیق از شبکه مسائل حاشیه شهر هستیم.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی ضمن تقدیر از دستگاه های عمل کننده در برگزاری اولین همایش علمی – کاربردی حاشیه شهر مشهد اظهار امیدواری کرد: در سایه همدلی و همراهی همگانی بتوانیم در این مقطع، اقدامی در خور زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت اباالحسن الرضا «علیه آلاف التحیته و الثنا» را آغاز نماییم.

تلاش برای حل مشکلات حاشیه شهر  با کمک و نظر مردم

محمد رضا قلندرشریف، شهردار مشهد نیز در این مراسم افزود: نگاه مدیرکل محترم دادگستری نسبت به حاشیه شهری نگاهی قابل تقدیر است.

وی اضافه کرد: در جلساتی که تا کنون با حجت الاسلام و المسلمین خلیلی در حوزه حاشیه شهر برگزارشده است ایشان به ورود پررنگ همه بخش ها به موضوع حاشیه شهر و تقسیم کار در اقدامات مرتبط با ساماندهی حاشیه شهر تاکید داشته اند که این نکته بسیار مهمی است.

شهردارمشهد با بیان اینکه یکی از مباحث مهم شهر مشهد با توجه به زائرپذیر بودن و وجود بارگاه منور رضوی حاشیه شهراست اظهارکرد: یکی از موضوعاتی که حاشیه شهر را توسعه و باعث بسیاری از معضلات شده است بی توجهی به مرکزیت جغرافیایی حرم مطهر رضوی در شهر است.

قلندرتصریح کرد: این درحالی است که هویت و موجودیت شهرمشهد اساسا برگرفته از وجود مرقد مطهرعلی بن موسی الرضا(ع) است و برهمین اساس هم از ابتدا مرکزیت شهر مشهد حول محور حرم مطهر رضوی شکل گرفته است اما متاسفانه اکنون به دلیل بی توجهی و غفلت مرکزیت جغرافیایی حرم مطهر دچار خدشه شده است.

وی ادامه داد: فاصله حرم مطهر در سمت غرب ۲۰و در سمت شرق تنها ۳کیلومتر است و این نکته زمانی بیشتر به چشم می آید که پس از طی این سه کیلومتر شهر به مناطق حاشیه شهر و کم برخوردار منتهی می شود که با کم بودها و مشکلات زیادی روبرو است.

شهردارمشهد بااشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب هم نسبت به وضعیت حاشیه شهر مشهد دغدغه مند هستند اظهارکرد: براساس همین دغدغه،دهه ۹۰ و در دوره شورای چهارم ستاد فرهنگی حاشیه شهر به ریاست نماینده محترم ولی فقیه دراستان تشکیل شد.

قلندر،اضافه کرد: طی این مدت نیز جلسات این ستاد به ریاست شخص آیت الله علم الهدی و پیگیری های ایشان به صورت مستمر درحال برگزاری است و اقدامات خوبی نیز در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری تا کنون در حاشیه شهر انجام شده اما از انسجام برخوردار نبوده است .

وی با بیان اینکه برگزاری اولین همایش علمی و کاربردی حاشیه شهر یک اقدام مثبت در راستای انسجام بخشی به فعالیت ها خواهد بود افزود: این همایش که در سطح ملی برگزارمی شود می تواند زمینه سازخوبی برای شناسایی ظرفیت ها و انسجام بخشی به اقدامات تمامی دستگاه ها در حاشیه شهر باشد.

شهردارمشهد،گفت: تا کنون از سوی استانداری، فرمانداری و همینطور شهرداری مشهد کارهای خوبی در راستای ساماندهی شهر انجام شده و مدیریت شهری به ویژه در این دوره بودجه های خوبی را برای حاشیه شهر اختصاص داده و هر سال این بودجه بیشتر می شود.

قلندرتصریح کرد: شهرداری سعی کرده تا در حاشیه شهر کارها را با مشارکت خود مردم ساکن در محل انجام دهد زیرا معتقدیم کاری که برای مردم انجام می شود نباید صرفا با تصمیم گیری ما باشد بلکه باید از نظرات مردم نیز استفاده شود که اجرای طرح پروژه های زودبازده در همین راستا است.

وی با شاره به اینکه در کنار پروژه های زودبازده پروژه های محرک توسعه نیز برای توانمند سازی حاشیه شهردر این دوره پیش بینی شده است گفت: در مجموع امیدواریم با توجه ویژه ای که همه دستگاه ها به خصوص رییس دادگستری استان به حاشیه شهر دارند با برگزاری این همایش علمی کاربردی که همه دستگاه های تاثیر گذار نیز در آن حضور دارند شاهد اقداماتی منسجم و تاثیرگذار برای رفع مشکلات و معضلات حاشیه شهرباشیم.

گفتنی است این همایش با مشارکت دستگاه قضایی و اجرایی، شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آستان قدس رضوی ،صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی، دانشگاه امام رضا ع فردوسی و آزاد اسلامی مشهد و تعداد دیگری از نهادها و سازمان‌ها با موضوعات و مسائل حاشیه شهر همچون توانمند سازی، کارآفرینی ،آسیب های اجتماعی،بهداشت عمومی و روانی، محیط زیست ،نقش سمن ها و دستگاه های حاکمیتی و اجرایی در حاشیه شهر ، در آینده ای نزدیک برگزار خواهد شد.

پایان پیام/

کد خبر 1739427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha