ولایت نقش‌آفرین‌ترین موضوع در سعادت و شقاوت انسان است

استاد حوزه و دانشگاه ولایت را نقش‌آفرین‌ترین موضوع در سبک زندگی، هویت و سعادت و شقاوت انسان دانست و نکاتی در این رابطه بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی اراکی، یکشنبه شب(۲۶ آذر) در سومین شب مراسم ایام فاطمیه در محل بیت‌الزهرای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان گفت: بزرگ‌ترین جلوه‌ی ایمان و کفر در زندگی ما "ولایت" است و دقیق‌ترین معنای ولایت را رهبر معظم انقلاب اسلامی در کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن" دارند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره با این‌که این کتاب مجموعه‌ای از سخنرانی‌های آیت‌الله خامنه‌ای قبل از انقلاب می‌باشد، خاطر نشان کرد: معظم‌له این بحث مهم را قبل از پیروزی انقلاب مطرح کرده و گفته‌اند که ولایت به معنی بهم پیوستگی، بهم جوشیدگی و بهم تنیدگی تام و کامل دو چیز است که فاصله‌ای بین آن‌ها نباشد.

این استاد حوزه با ذکر مثالی افزود: طناب، از در هم تنیدگی رشته‌ها درست شده و ولایت هم چنین است.

وی ولایت را نقش‌آفرین‌ترین موضوع در سبک زندگی، هویت و سعادت و شقاوت انسان دانست و گفت: این امر در آموزه‌های دینی بسیار مهم و درخور توجه است.

حجت‌الاسلام حسینی اراکی اظهار داشت: باید ببینیم در زندگی با چه کسی پیوند می‌خوریم، آیا پیوند ما با خدا، انبیاء و مومنین است یا با ابلیس؟

وی تاکید کرد: سرنوشت ما را این پیوند رقم می‌زند و مهم است که بدانیم پیوند قلبی، اتحاد و اجتماع ما با کیست.

این استاد حوزه افزود: مومنین به مصداق آیه اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ با خدا پیوند برقرار می‌کنند و سلطنت شیطان برای کسانی است که با شیطان پیوند دارند.

وی به جنگ امروز مردم و مجاهدان غزه با اسرائیل اشاره کرد و گفت: این جنگ، جنگ بین ایمان و کفر و ولایت خدا و ولایت شیطان است و صبر و شکر و استقامت نیز محصول ولایت خدا بر قلب انسان می‌باشد.

حسینی اراکی خاطر نشان کرد: باید آگاه باشیم لحظه‌ای که دروغ می‌گوییم یا حرام می‌خوریم تحت ولایت و سیطره شیطان هستیم.

وی داستان حضرت زهرا سلام‌الله علیها، امام حسین علیه‌السلام و ماجرای سقیفه را هم در راستای جنگ ولایت برشمرد و افزود: ولایت دو نوع است، طولی و عرضی که ولایت طولی از بالا به پایین نازل می‌شود و از جنس امر و اطاعت است که به آن حاکمیت هم می‌گویند و مصداق آن "أَطِیعُوا اللهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الأَمْرِ مِنْکمْ" است.

وی ادامه داد: ولایت عرضی که بسیار هم مهم است، ولایت آدم‌هایی است که در مرتبه با هم مساوی هستند و همه تحت ولایت خدا قرار دارند به مصداق " وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ".

وی در تفسیر این مطلب گفت: مومنینی که تحت ولایت طولی خداوند هستند باید بین خودشان هم پیوند مستحکم ولایت عرضی را داشته باشند.


این استاد حوزه ابراز داشت: ولایت عرضی در مکتب ما از مهم‌ترین مسائلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و دلیل اهمیت آن این است که شرط تحقق ولایت طولی که حاکمیت خدا، رسول خدا و اولیاء الهی است، همان داشتن ولایت عرضی و پیوند محکم بین مومنین می‌باشد که اگر نباشد، ابلیس حاکم می‌شود.

وی ولایت طولی را به نگین انگشتری تشبیه کرد و افزود: پیوند مومنین، مَثَل رکاب این انگشتر است که باید باشد تا نگین بر آن بنشیند.

حسینی اراکی تصریح کرد: تا ما به یک وحدت و اجماع و پیوند ولایی نرسیم، از حکومت امام زمان خبری نیست و تا وقتی که دل‌هایمان یکی نشود امام نمی‌آید.

وی دعواهای سیاسی را بعضاً تحت ولایت طاغوت دانست و افزود: ما همه در زیر یک خیمه هستیم و نباید بگذاریم ابلیس بین ما تفرقه ایجاد کند.

این استاد حوزه با بیان این‌که حقیقت ایمان و اسلام بر پایه "محبت" و بغض  در جبهه کفر است، "محبت" را لازمه‌ی پیوند مومنانه برشمرد و گفت: در سایه این پیوند و محبت، خدمت‌رسانی، انفاق و دوستی ایجاد می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: هر جا دو دل به‌هم پیوند بخورد، سومی خداست و آنجا هم که دل دو مومن از هم جدا شد، سومی شیطان است.

حسینی اراکی در ادامه به سیره‌ی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: بزرگ‌ترین کار حاج قاسم تلاش و مجاهدت در راستای تحقق ولایت عرضی  و مومنانه بود و ایشان معتقد بودند همه‌ی ما یکی هستیم و امریکا و انگلیس بین ما تفرقه ایجاد کرده‌ است.

وی محور پیوند مومنانه را "مادر" دانست و تصریح کرد: مادر مانند نخ تسبیح دانه‌ها را دور هم جمع می‌کند.

حسینی اراکی به نقش مادرانه حضرت زهرا سلام‌الله علیها اشاره کرد و گفت: او در حق پدر، همسر و فرزندانش مادری کرد و دیوارهای خانه‌اش به وسعت عالم است.

وی اظهار کرد: بگذاریم زهرا سلام‌الله علیها برایمان مادری کند تا زمینه‌ ظهور فراهم شود زیرا از مادری او به حکومت جهانی مهدی عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف می‌رسیم.

کد خبر 1739428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha