شخصیت و مکتب حضرت زهرا الهام‌گر یک اندیشه سازنده برای مردم است

حجت الاسلام کرمی گفت:شخصیت و مکتب حضرت زهرا الهام‌گر یک اندیشه سازنده برای انسان‌هاست. این اندیشه متعالی و سازنده انسان را به سوی رشد و تعالی و شکوفایی ارزش‌ها و قوای انسانی فرا می‌خواند تا وی برای اسلام و جامعه، فردی مفید و ارزشمند باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه صفورادانایی فرد؛

بازخوانی سیره فردی، سلوک اجتماعی و سیاسی و سبک زندگی حضرت زهرا(س) که به تعبیر رهبر معظم انقلاب در قله بشریت ایستاده است، برای امروز ما ضرورتی مغتنم و فرصت‌ساز است. این بانوی نمونه در زندگی فردی خود به حداقل‌ها و ضرورت‌ها بسنده می‌کرد و از حیث ساده‌زیستی یک نمونه برای زنان امروز جامعه ماست.

این ساده‌زیستی تزئینی، نمایشی و تصنعی نبود، بلکه واقعیت زندگی ایشان بود و در همه ابعاد حیات آن بزرگوار موج می‌زد.

از مهمترین و بارزترین قله های زندگی بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) دفاع ایشان از حریم ولایت امیرمومنان علی (ع) و خطبه فدکیه آن حضرت است. که سرانجام آن حضرت در راه دفاع از ولایت مجروح شده، نوزادش محسن(ع) را سقط کرده و به شهادت رسید.     

حضرت فاطمه زهرا (س) در همه فعالیت های اجتماعی و سیاسی خود با حجاب ظاهر می شوند و این بهترین الگو برای زنان مسلمان است که در کارهای عادی و در فعالیت های اجتماعی یک زن با فضیلت می توانند با حفظ حجاب و عفاف در صحنه های اجتماعی حضور پیدا کنند و حجاب هرگز مانع از فعالیت اجتماعی آن ها نمی باشد.  

بمناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا (س) خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه با حجت الاسلام محمد کرمی امام جماعت مسجد غروی در قصرشیرین گفتگویی ترتیب داده که با هم می خوانیم.

اهمیت ایام فاطمیه و ضرورت احیای شعائر فاطمی چیست؟

احیای فاطمیه در واقع احیای کل معارف است لذا احیای قرآن، احیای سنت رسول مکرم اسلام و معارف و اولین شعار در فاطمیه دفاع از ولایت به طور علنی است. فاطمیه به ما می‌آموزد که برای دفع از ولایت باید علنی به میدان آمد.
صدیقه طاهره(س) یک شخص دارد و یک شخصیت. شخص فاطمه علت همه چیز است طبق حدیث شریف «یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لو لا فاطمه لما خلقتکما». فاطمه علت خلقت امیرالمومنین و پیامبر و افلاک و همه چیز است اما اینجا شخصِ خودش را فدای شخص امیرالمومنین می‌کند و علنی هم دفاع می‌کند.

زهرای مرضیه همان بانویی است که از نابینایی حجاب گرفت به علت اینکه او نامحرم است. اما همین زهرای مرضیه که به خاطر نابینایی احتیاط می‌کند، برای دفاع از حریم ولایت بیرون می‌آید و در مسجد با صدای رسا و بلند خطبه می‌خواند. اگر ما می‌خواهیم احیا کننده فاطمیه باشیم باید این فرهنگ احیا شود که برای ولایت باید علنی دفاع کرد و تمام مصلحت اندیشی‌ها و مسائل این چنینی را کنار گذاشت.

معنای لغوی «فاطمه» چیست؟
 

در ارتباط با برخی از اولیای الهی، همانند حضرت فاطمه زهرا(س)، که به گونه ه­ای، نام آنان از عالم غیب الهام شده­ است، طبیعی است که این نام باید دارای نکاتی باشد که با ویژگی­های صاحب آن، همخوانی داشته باشد.

نام فاطمه که از ریشه "فطم" به معنای کنده­ شدن و جدا شدن است؛ به استناد روایات موجود؛ جدایی این بانوی بزرگوار را از هرگونه بدی و زشتی رسانده و نیز بدان معنا است که ایشان، دوستداران واقعی خود را از آتش جهنم نجات خواهد داد.

شخصیت حضرت زهرا (س) دارای چه ابعادی است؟
 

ابعاد شخصیت والای حضرت‌زهرا(س) بسیار گسترده و وسیع است که تنها در سایۀ تأمل و ژرف‌اندیشی می‌توان به گوشه‌ای از شخصیت و فضایل آن‌حضرت پی برد. مطالعه و تحقیق پیرامون محورهای معنوی و الهی، علم و دانش و مبارزات سیاسی و اجتماعی آن‌حضرت و... ما را در رسیدن به مقصود یاری می‌دهد.

برخی از آیات قرآن کریم در شأن اهل‌ بیت(ع) نازل شده است، که حضرت صدّیقه زهرا(س) نیز یکی از آن پنج نور پاک است؛ مانند آیۀ تطهیر همچنین برخی از ویژگی‌های بارز اخلاقی و انسانی حضرت فاطمه(س) -به شهادت کتب مختلف شیعه و سنی همچون پارسایی و قناعت به ثروتی اندک و امکاناتی ناچیز، در عین امکان بهره‌مندی از بالاترین امکانات، انفاق و ایثار فراوان در اشیای مورد علاقه و نیاز خویش، عبادت خالصانه و نیایش به درگاه باری تعالی،تبلور حیا و عفت،الگوی کامل پوشش و حجاب اسلامی،علم و دانش گسترده سیده زنان عالم که گوشه‌ای از آن آگاهی بر محتوای کتاب شریف مصحف فاطمه است،مبارزات سیاسی و اجتماعی ایشان -بعد از رحلت پیامبر (ص)  در پاسداری از مقام ولایت حضرت علی(ع) است.

سیره و شیوه ی خداترسی حضرت فاطمه (س) در چند بخش قابل بررسی است؟
 

حضرت زهرا (س) برای همه اعصار و همه نسل ها الگوها و آموزه‌های عبادی، اخلاقی، رفتاری، سیاسی و اجتماعی ارائه داده‌اند و علل جاودانگی آن حضرت جهان‌بینی خاص آن حضرت، داشتن اندیشه‌ای فراتر از زمان و مکان، پیوند با سرچشمه هستی، تبلور ارزشهای انسانی، داشتن تدبیر شگرف و عمیق جامعیت و کمال می‌باشد.

سیره و شیوه خداترسی حضرت فاطمه زهرا در سه بخش قابل توجه است:

الف) در رابطه با رعایت حق زوجیت که می‌کوشید به گونه‌ای عمل کند که شوهر از او راضی باشد و حق او ادا شده باشد.

ب) عبادت و نماز و دعا ، علائق شدید آن حضرت بود. بهترین دلیل بر عشق عبادی وی این است که با اینکه تمام کارهای خانه را به حکم تقسیم رسول‌الله تقبل نموده بود و باید گندم را با آسیاب دستی آرد کرده و طبخ کند که طبعاً از کثرت کار، خسته و ناتوان می‌گردید و شب را باید استراحت می‌کرد، اما فرزندش امام حسن می‌فرماید: مادرم از سحر تا سپیده صبح، پیوسته رکوع و سجود به جا می‌آورد و می‌شنیدم که مؤمنین و مؤمنای را دعا می‌کرد و آنها را نام می‌برد.

ج) سیره حضرت زهرا درباره حجاب و حریم بسیار حساس بود. آن حضرت در رعایت فرمان الهی در رابطه با حجاب و فاصله نامحرم بی‌نظیر بود. 

کد خبر 1739585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha